2021-08-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rätt så enkelt.
Därför att det finns de ovaccinerade som dels inte vet om att de är en riskgrupp och de som är riskgrupper som inte vaccinera sig och skulle hamna på sjukhus. En del avlider.

Och det finns fortfarande en hel del äldre som inte tagit vaccinet.
ca 10% av de som är 60 och äldre är inte fullvaccinerade.
Sjukvården behöver resurserna till annat än resultatet av att antikvaxers ska få ut och leka.

Har du inte vaccinerat dig så är det hög tid du också gör det.

https://experience.arcgis.com/experience/6df5491d566a44368fc721726c274301

Varför ska man vaccinera sig när effekten avtar efter 3-10 veckor? Då förskjuter man bara tiden tills man får naturlig immunitet. Det är bättre att ta tjuren vid hornen. De som inte vet att de är i riskgrupp är en försvinnande liten grupp. Man kan aldrig skydda alla mot allt, folk kommer dö även om de är fullvaccinerade.

Det är dags att sluta med tramset och låta smittan gå. Alla som vill ha vaccin har fått det, och troligtvis har många av dem redan tappat skyddet ändå. Alla kommer bli smittade, vaccin förlänger bara pandemin. Du kommer också bli naturligt immun och bidra till flockimmuniteten så småningom.

”Our data suggest waning of S-antibody levels in infection-naive individuals over a 3–10-week period after a second dose of either ChAdOx1 or BNT162b2.”

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01642-1/fulltext
Citera
2021-08-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är rätt så liten risk att du skadas allvarligt eller avlider när du kör bil men ändå använder du bilbälte.
Inse risken finns för alla.

Gå nu och fixa vaccinering så bidrager du till att samhället kan släppa alla restriktioner.
Är du så vältränad och frisk som du påstår borde det vara riskfritt för dig. Eller är du rädd för sprutor?

Ja man använder bilbälte därför att det innebär en risk att köra bil, dvs du tillhör en grupp som är utsatt för en viss risk (Riskgrupp).
Ska gående använda bilbälte också? (de utanför riskgrupp).

Nä jag är inte rädd för sprutor, just nu är smittan låg och pandemin har lugnat ner sig rejält.
Fortfarande är riskgrupper de som är utsatta och på samhällsnivå är det viktigast att dessa är skyddade för att undvika kaos.
Citera
2021-08-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej så kan man inte se det. Är man vaccinerad och ändå bli infekterad ger infektionen en kompletterande immunitet.

Troligtvis, men det är inte helt utrett hur immunförsvaret reagerar när det har primats med mRNA först. I storbritannien gör man nu antikroppstester som kommer visa hur det utvecklas antikroppar när vaccinerade får covid. Resultaten kommer nog framåt nyår skulle jag gissa.
Citera
2021-08-28, 11:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Det är därför du behöver besvara varför du skrev att det gjorde det:

Varför skrev du att citatet bevisar att du har rätt på frågan om du kan citera den delen av meddelandet som visar att PCR-testet funkat som det var tänkt?

Varför fetade du "detection of SARS-CoV-2 only"?

Men då förstår jag, dina lögner har gått för långt för att du ska våga vara ärlig. Och du har helt rätt, det är inte lönt att diskutera med mig om du endast ska ljuga.

Jag fetmarkerade då du undrade varför testet dragits tillbaka, för att det enbart detekterade sars-cov2 och inget annat. Man har därför gått över till ett multiplex test. Jag har inte ljugit, det är du som inte förstår vad det står i dokumentet. Du måste ha någon form av diagnos, kanske kognitiv nedsättning pga covid19 då du vägrade svara på min fråga om du haft sjukdomen.
Citera
2021-08-28, 11:35
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Virus är mycket små partiklar, (30-200 nm), men de har ändå en vikt. Det är inte så att Delta-varianten väger mer en Alfa-varianten eller andra varianter av SARS-COV2. Det som skiljer Delta-varianten ifrån det ursprungliga varianten som vi stötte på senvintern 2020 är att Delta-varianten har mycket effektiva spike-protein, med en liten tillsats som gör att det snabbt och effektivt fäster vid cellytor i de övre luftvägarna, samt att, mycket troligt, Delta-varianten får cellerna att producera extra mycket viruspartiklar.

Det verkar alltså som att Delta-varianten är mycket väl anpassad för att sprida sig hos människan. (Det var, förvånande nog, också, i grunden,den första SARS-COV2. Virus brukar behöva mutera för att bli anpassade till en ny värd, men det dröjde en tid innan så skedde med den ursprungliga varianten. Det är bl.a därför att jag tror det var ett "CCP-virus*", inte utsläppt med flit, men i alla fall).

Så rent fysiskt så faller viruspartiklar till marken efter ett tag. Vissa kan dock sväva runt ganska länge, som mässlingvirus, och brukar därför betecknas som luftburet. SARS-COV2, inklusive Delta-varianten,är i grunden en droppsmitta med tyngre viruspartiklar. Men är luften torr och ventilationen dålig, och att någon nyser, sjunger eller skriker, så kan viruspartiklarna, ändå färdas långt. Precis som du skriver, sex meter eller så.

Det är alltså det stora antalet viruspartiklar i det övre luftvägarna hos smittade, i början av infektionen som gör Delta-varianten av SARS-COV2 så smittsamt, inte att det, helt plötsligt, helt och hållet, lyckats bli luftburet.

* Kinas Kommunistiska Parti

Du klistrar in ett påstående som jag aldrig yttrat:

Det är alltså det stora antalet viruspartiklar i det övre luftvägarna hos smittade, i början av infektionen som gör Delta-varianten av SARS-COV2 så smittsamt, inte att det, helt plötsligt, helt och hållet, lyckats bli luftburet.

Har jag aldrig påstått !

Delta genererar typ extremt mer viruspartiklar, har glömt bort exakt hur mycket, tror det var 251ggr, någon får rätta mig annars. Med samma viktvolym/storlek och plats för luftburen smitta ökar alltså riskerna 251 ggr om det är exakt samma förutsättning på platsen. så om 2 personer med var sin smitta av Delta och Alfa klivit in i en hiss, gått ut och man mätt "molnet" av virus där inne, hade det då varit lätt dimma av Alfa och "smog" av Delta.

Sen angriper Delta svalg och näsans område primärt, medan föregångaren Alfa ville ner i lungorna, detta betyder då att Deltan får större smittchans än Alfa, så även om både Alfa och Delta hade exakt samma smitta 1:1, skulle då Delta få övertaget genom att det är lättare för näs/hals infektion precis som en vanlig förkylning, medan Alfa mera gick direkt mot lungcellerna, till detta adderar vi då 251 ggr mer smittsamhet på själva viruset.

Delta dök först upp i länder/samhällen på hög höjd i början, då muterat och anpassat sig efter förutsättningarna med mindre syre på höga höjder, det är nog därför som den nu sopar rent med de andra mutationerna hos låghöjdsländerna genom sin extrema spridningsgrad.

Titta på långdistanslöparna som tränar, de åker till länder där de kan träna på höjder typ 2500-3000m för att träna upp sin syreupptagningsförmåga, vi har nu ett tränat muterat virus, och Delta har nu efterföljare i Indien som lär hitta hit.
Senast redigerad av vittne-x 2021-08-28 kl. 11:39.
Citera
2021-08-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fetmarkerade då du undrade varför testet dragits tillbaka,

Oj, nu ljuger du igen, här under kommer frågan jag ställde:

Citat:
Hela ditt inlägg är en tolkning haha. Men citera gärna den delen i meddelandet som säger att testet bara kunde påvisa om du har sars-cov2.

Ditt svar:

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Först säger du att det är en tolkning sen citerar du det som bevisar att jag har rätt? Det verkar mer som att det är du som sitter och tolkar men missförstår hela tiden.

"Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel, the assay first introduced in February 2020 for detection of SARS-CoV-2 only"

Jag vet att du inte kan citera när jag "undrade varför testet dragits tillbaka" iom att jag aldrig ställt den frågan, men gör gärna ett försök, lögnare.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför öppnar man inte upp nu? I princip alla gamla har fått sina sprutor. Och man har väl pratat om att det är 95% effektivt. Vilket betyder att vi borde ha 95% mindre döda och IVA fall. Självklart finns det lite undantag så den verkliga siffran kanske hamnar på 90% mindre... Vad väntar man på? En frisk ung människa får ingen fördel av vaccinet.

Jag tror Tegnell vill se en större vaccintäckning. Så länge antivaxxarna tjurar och vägrar så lär han inte öppna upp. Även friska unga människor kan råka illa ut av viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag fann följande vid sökning om frågan:
Det nationella vaccinationsregistret är ett hälsodataregister för nationella vaccinationsprogram. Folkhälsomyndigheten är ansvarig för registret.

Det nationella vaccinationsregistret infördes enligt beslut av riksdagen. Rapporteringen är obligatorisk enligt lag (2012:453)

Alla som vaccinerar barn och ungdomar (eller ombud för vaccinatören) med vaccinationer som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet, samt från den 1 januari 2021 de som vaccinerar mot covid-19, ska rapportera till det nationella vaccinationsregistret.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/nationella-vaccinationsregistret/fragor-och-svar-om-det-nationella-vaccinationsregistret/?exp=63628#_63628

Tack! Ja, då har de alltså lite ordning på det där. Bra!
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Kallar du REACT i UK foliehattar? Tydligen så räcker inte vaccinet för att hindra delta. 49% effektivitet efter några månader pekar mot en dyster framtid för riskgrupperna eftersom massvaccineringen sakta men säkert förstör effekten och ger resistenta varianter en fördel.

”The effectiveness of vaccines at stopping infection during the study period fell to 49%”

https://fortune.com/2021/08/04/covid-vaccine-delta-variant-efficacy-uk-study/

Som Andrew Pollard vid Oxford vaccine group uttryckte det:

"I suspect that what the virus will throw up next is a variant which is perhaps even better at transmitting among vaccinated populations and so that's even more of a reason not to be making a vaccine program around herd immunity."

Vaccin för Covid-19 kommer aldrig kunna stoppa smittspridning. Det kan däremot mildra sjukdomsförloppet. Se infektioner av vaccinerade som en boost för immunförsvaret.
Citera
2021-08-28, 11:40
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Varför ska man vaccinera sig när effekten avtar efter 3-10 veckor? Då förskjuter man bara tiden tills man får naturlig immunitet. Det är bättre att ta tjuren vid hornen. De som inte vet att de är i riskgrupp är en försvinnande liten grupp. Man kan aldrig skydda alla mot allt, folk kommer dö även om de är fullvaccinerade.

Det är dags att sluta med tramset och låta smittan gå. Alla som vill ha vaccin har fått det, och troligtvis har många av dem redan tappat skyddet ändå. Alla kommer bli smittade, vaccin förlänger bara pandemin. Du kommer också bli naturligt immun och bidra till flockimmuniteten så småningom.

”Our data suggest waning of S-antibody levels in infection-naive individuals over a 3–10-week period after a second dose of either ChAdOx1 or BNT162b2.”

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01642-1/fulltext

Att effekten avtar över tid är inget problem i sig!

Vi ser ju idag att vaccinerna fungerar bra!

80% som nu hamna på sjukhus eller dör är ovaccinerade trots att de bara utgör 20% av befolkningen.

Danmark med 80% över 12 år vaccinerade räknar nu med att avskaffa alla restriktioner den 10 september.

De anser att vaccinering nu gjort detta möjligt!

Heja Danmark!
Citera
2021-08-28, 11:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds

Därför att man minskar risken för att bli allvarligt sjuk. Läs fakta från FHM om skillnader mellan vaccinerade och ovaccinerade.
Visst antikropparna minskar men det fungera ändå.
Nej du tar inte in sådant för ditt filter är enbart att läsa allt som är negativt om vaccinet.
Citera
2021-08-28, 11:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det är därför du behöver besvara varför du skrev att det gjorde det:

Varför skrev du att citatet bevisar att du har rätt på frågan om du kan citera den delen av meddelandet som visar att PCR-testet funkat som det var tänkt?

Varför fetade du "detection of SARS-CoV-2 only"?

Men då förstår jag, dina lögner har gått för långt för att du ska våga vara ärlig. Och du har helt rätt, det är inte lönt att diskutera med mig om du endast ska ljuga.

Kan du inte bara lägga ner? Vi är 1,5 år in på en pandemi. Att PCR-testerna fungerar är självklart. Du låter som någon plattjordsförespråkare med ditt jävla tjat om felaktiga PCR-tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in