Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Talibanerna är splittrade i flera grupper och falanger. Historiskt så har talibanerna inte varit globalistiska. Dvs de vill ha sitt emirat i Afghanistan. De vill inte ha ett Kalifat som sträcker sig över hela den muslimska världen. Det vill IS.
Hur det går i framtiden vet vi inte. USA och Talibanerna borde kunna samarbeta mot ISIS. Dock är ju USA ofta dåliga förlorare i stället för realister. Talibanerna vill säkert bli kompis med USA då de behöver pengarna. Men det måste bli delvis på deras villkor. EU vill nog ha en möjlighet att skicka tillbaks afghaner så de vill gärna se Taliban-light.
Sen får vi se hur Iran agerar. Nu verkar de vilja närma sig Talibanerna. Troligen för att man redan har tillräckligt med fiender plus man behöver att floderna rinner ner i Iran utan problem. Men Iranierna hatar Talibanerna innerst inne. Pakistan vill försöka ta över Afghanistan så att det blir ett lydrike. Men det kan ju skuta med att Pakistan tas över av pakistanska talibaner. Osannolikt men omöjligt är det inte. Indien är lit av wildcard. De kanske kan köpa över Talibanerna om Pakistan pressar på. Kineserna vill ju ha pipeline, gruvor och lugn och ro. Ryssarna vill ju ha lugn och ro i Kaukasus och i Centralasien. Länderna där vill nog också ha lugn och ro.
Både Iran och framförallt Kina har ett behov av stabilitet i Afghanistan, i Irans fall inte bara det att de vill har ett grannland med ording och reda. Men de satsningar jag sett nån siffra $400miljarder som Kina har på g i Iran hänger till största delen på den tågförbindelse som ska går från Kina till Iran via Afghanistan
Om den ska fungera då måste det vara ordning och reda. Och det verka som att Neo-Talibanerna har blivit mkt, smartare och lägger gammalt groll åt sidan. Pengar är inte så dumt att ha.
Jag tror att det stora problemet blir längs med den rutten järnvägen kommer gå. Med den ena tokiga krigsherren efter den andra. Som inte helt omöjligt finansieras utav CIA för att fucka upp det för för Kina/Iran. Dessa krigsherrar måste få en del av kakan eller utrotas om detta skall kunna bli utav.
På ett sätt ser jag ljust på framtiden i denna i så många år krigshärjade region.
USAs inblandning där har lett till något så absurt, att det i princip varit omöjligt att resa landvägen mellan Europa och tex, Indien, som var vanligt till så sent som på 70talet. Då kunde man ta olika lokalbussar eller tåg till Fjärran Östern för en spottstyver. Jag önskar tillbaks till en sådan värld igen.
Och med tanke på klimatkrisen och de facto att flyget står på ett ben och försöker balansera. Så önsketror jag att Asien med dess turism osv, också ser detta som en potentiell framtidsmarknad. Att få i ordning ett enda land för att kunna öppna upp landtravel igen. USA lyckades inte med det i 20 år men det har de skäl som jag nämde tidigare att göra.
USA vill inte att Alliansen Kina, Ryssland, Iran växer eller ska ens existera, det har varit ett hot mot deras industrikomplex hela tiden.
Men nu har mpnga blivit smartare och vill få bort den felande länken ,USA ur världsbilden.
I takt med USAs annalkande bankrutt situation, ökande klyftor i det egna landet med fattigdom, undernäring, och knarkpandemier så kan det bli fler dominoeffekter där andra utländska Amerikanska baser får överges och helikoptrarna evakuera de sista Yankeesarna från ambassaderna.
Såsom Rom och alla tidigare generationer mött sitt öde, så kommer även USA göra det. Det är oundvikligt, jag hoppas bara att jag får leva och se det.
En öppnare planet, helt enkelt.