Citat:
Ursprungligen postat av
Callmenadi
Ja nu får ni ursäkta om jag är helt på fel tråd och cyklar, så den får gärna bli flyttat dit den ska om fallet är så!
Men det är så att jag skriver småböcker på min fritid då det är något jag tycker är roligt, inget jag delar med mig än men förhoppningsvis utvecklas det till något mer än en hobby nån gång i framtiden.
Nu så har jag skaffat en Chromebook och undrar om det är någon som vet något bra program att använda för att just skriva böcker som funkar på den?
Datorer är inte riktigt min starka sida (lite ironiskt faktiskt.)
Att använda Google docs är ganska krångligt då jag också pluggar och vill gärna inte ha allt ihop blandat då det blir svårare och svårare att hitta rätt dokument när både skrivandet och plugget byggs på.
Det får helst vara gratis men jag kan även tänka mig att betala någon liten slant, jag skulle vilja att det finns en funktion att spara hela boken i ett ställe (alltså att kunna ha kapitlen i olika flikar men ändå samlad).
Kanske nån av er har nån erfarenhet eller vet av någon som använder något liknande? Jag tar emot all tips! ☺️
Docs är nog bland de bättre ordbehandlarna på en ChromeBook. Jag skulle skapa en egen Roman-mapp i Drive där alla kapitlen ligger som separata Docs-filer, om det är den strukturen som känns bäst för dig.
Det borde inte bli så rörigt om du har en mapp för skola och en mapp för hobb. Men annars kan du väl ha två olika Google-konton, ett för plugg och ett för hobby/skrivande?
Vet inte om ChromeBook har stöd för två olika konton som en vanlig dator, borde väl ha det.
Några funderingar om ordbehandling och ChromeOs:
https://platypusplatypus.com/computers/3-best-word-processors-chromebooks-word-alternatives/