2021-08-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Jo, men en FUP nu, 2021 är givetvis digital. Om gammalt material ingår i den så är det givetvis digitaliserat. Allt material ingår ju heller inte i en FUP. Mne att en åklagare skulle lämna ut en FUP "analogt" det sker nog inte längre i Sverige.

Jag gissar att det du sett "där man xxxxx-at" har viarit i PDF, eller har du det i pappersform?

Ja det är i digitaliserat format. Det är klart att jag förstår att det är inscannat, men jag tänkte att det kanske är däri avgiften ligger. Jag tänkte inte på att det måste digitaliseras i vilket fall, även om ingen begär ut den.

Men, som jag i och för sig frågade just här ovanför, varför förekommer då avgifter för att lämna ut FUP? Misstar jag det med annat utbegärt material?
Citera
2021-08-25, 16:51
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Vilken tid förvandlingarna tar, ingen som finns i närheten o kan kolla vad som står på?
Vet du om presskonferensen direktsänds någonstans?
Citera
2021-08-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Om man gör en sån sammanställning inför varje rättegång - varför är det då i vissa fall så höga avgifter på att få ut vissa FUP? Eller rör det sig bara om utskrivet material? Jag har för mig att det ibland ska ha kostat att få ut även i digital form.
Det finns vissa regler, en del domstolar obstruerar istället för att helt enkelt maila. Tråkig/onödig attityd.
Citera
2021-08-25, 16:55
Medlem
Citat:
Jo, men en FUP nu, 2021 är givetvis digital. Om gammalt material ingår i den så är det givetvis digitaliserat. Allt material ingår ju heller inte i en FUP. Mne att en åklagare skulle lämna ut en FUP "analogt" det sker nog inte längre i Sverige.

Jag gissar att det du sett "där man xxxxx-at" har viarit i PDF, eller har du det i pappersform?

Mjo.... i Lena Wesström-tråden fick vi skramla ihop till FUP då de inte delade med sig av den digitalt. Det blev både dyrt och krångligt. Om det var så du menade med analogt..?
Citera
2021-08-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Advokaten är ju där för att tillvarata sin klients intresse, så ja.
Jag frågar dig som verkar insatt i rättsväsendet. Har du en idé om vad som föranleder lykta dörrar? När får man sånt? Det ligger ett stort allmänintresse i detta så det blir ju jättekonstigt. Kan han ha bett om detta och fått igenom det pga sin hälsa?
Dessutom undrar jag om man som anhållen har restuktioner?
Som häktad vill de att han ska ha det. Hur funkar det för anhållen?
Citera
Medlem
Citat:
Ja det är i digitaliserat format. Det är klart att jag förstår att det är inscannat, men jag tänkte att det kanske är däri avgiften ligger. Jag tänkte inte på att det måste digitaliseras i vilket fall, även om ingen begär ut den.

Men, som jag i och för sig frågade just här ovanför, varför förekommer då avgifter för att lämna ut FUP? Misstar jag det med annat utbegärt material?

Fattar inte hur du menar faktiskt? Åklagaren måste ju lämna FUP till alla inblandade, givetvis sker det då i digital form. Om någon från allmänheten begär ut den så är den alltså redan i digital form.
Eller hur tror du att den förmedlas till domstolen, på papper?
Senast redigerad av supersnut 2021-08-25 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Citat:

Nej du misstar dig inte, det finns onödiga regler. En del följer dom, en del föredrar att vara hjälpsamma.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Vet du om presskonferensen direktsänds någonstans?
Ja live på SN Skövde nyheter men det är betaltjänst
Citera
2021-08-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men när du inte läser det som jag skriver, kan även jag tappa humöret!

Min fetning: Jag jobbar så här i tråden: När nya namn dyker upp kollar jag direkt på Ratsit för att se var de bor och vilken ålder namnen har. Jag har lite lojt kollat nästan vartenda namn i tråden (utom dom som jag redan vet vilka de är). Så skedde också med efternamnet Levin. Om man söker på Levin och Mariestad på Ratsit idag finns det 20 personer med det efternamnet, varav två manspersoner ligger i passande ålder: J*ens och Claes. Sedan finns det några äldre personer med efternamnet Levin, som skulle ha kunnat vara förälder eller så. Det vara bara det som jag gjorde - plus att jag frågade runt lite lätt utan att få någon hjälp. Och där stannade det! Ingen visste något, så jag släppte det. Inte kunde jag väl då ana att Claes tio år senare skulle sitta där han sitter?!

Givet att det är många trotjänare i tråden som ha legat i hårt med det material som vi har haft tillgång till och som på alla sätt försökt hitta vägar framåt. Det som jag stör mig på i ditt inlägg ovan är att du försöker få det till att jag skulle se mitt deltagande i tråden som en "enmansshow". Ingenting kan vara mer fel. Utan tråddeltagare som till exempel Judaland hade jag stått mig slätt i många avseenden.

I övrigt håller jag helt med dig: Vi håller tummarna!
Men varför kollade du upp JL redan 2011? 5 år innan du registrerade dig här?
Citera
2021-08-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Ja iom att tex grovt vållande till annans död har 10 års preskriptionstid och inte är ett brott han nu kan dömas för.

Ok, rimligt.
Citera
2021-08-25, 16:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag frågar dig som verkar insatt i rättsväsendet. Har du en idé om vad som föranleder lykta dörrar? När får man sånt? Det ligger ett stort allmänintresse i detta så det blir ju jättekonstigt. Kan han ha bett om detta och fått igenom det pga sin hälsa?
Dessutom undrar jag om man som anhållen har restuktioner?
Som häktad vill de att han ska ha det. Hur funkar det för anhållen?

Här står det ganska bra! Observera att förfarande också kan gälla vid häktningsförhandlingar.

https://digitalajuristerna.se/lyckta-dorrar/
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-25 kl. 17:03.
Citera
2021-08-25, 17:01
Medlem
Citat:
Fattar itne hur du menar faktiskt? Åklagaren måste ju lämna FUP till alla inblandade, givetvis sker det då i digital form. Om någon från allmänheten begöär ut den så är den alltså redan i digital form.
Eller hur tror du att den förmedlas till domstolen, på papper?

Hehe, som jag sa var det en tankevurpa från min sida! Jag tänkte inte på att de måste så klart sätta ihop den ändå. Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Nej du misstar dig inte, det finns onödiga regler. En del följer dom, en del föredrar att vara hjälpsamma.

Tack Nikasi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in