Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Men även du måste väl i alla fall hålla med om att det ser en aning tveksamt ut i fallen Tilde J samt Lisa G för närvarande?
De har ju onekligen stått stilla i sin resultatutveckling..en viss regression är till och med skönjbar.
Är inte det litet oroande?
Är det inte minsta sting av besvikelse över hur Angelica Bengtssons seniorkarriär de facto har blivit med hennes juniorresultat som bakgrund?
Kapacitetet har stadigt varit i utveckling gällande Ståhl och Duplantis.Jag ser tyvärr inte samma hos Tilde J och Lisa G..och det är för mig betydligt värre än att misslyckas i något kval här och var när man fortfarande är grön mentalt.Det är en helt avgörande skillnad.
När det gäller Tilde Johansson skulle jag vilja höra vad hennes tränare har för analys. Beror hennes svaga säsonger sedan 2019 (bara) på knäproblem eller finns det något mer som har spelat in? En del tjejer stagnerar i övre tonåren (18- och 19-årsåldern) då de genomgår fysiologiska förändringar och det tar par år innan de är över denna puckel och kan "starta om" karriären. Handlar det om detta för Tilde? Eller är det en kraftigt ökad träning (mer styrketräning) som hon ännu inte fått betalt för? Tilde har bytt tränare till Tregaro nyligen och det har ju tidigare visat sig att det kanske tar två år innan tränarbyten till honom får effekt.
Lite samma sak med Lisa Gunnarsson. Handlar det om bara om hennes fotproblem eller vad gör hennes tränare för analys?
Jag tycker därför att det är för tidigt att placera dem i kategorin "det bidde mest pannkaka av alltihop" eller att de är medelmåttor nu för tiden. Jag ser fortfarande de som stora talanger och att de har en stor potential med möjligheter att bli världsstjärnor och etablera sig i den absoluta världseliten. Det finns ingen garanti för det och utvecklingen kan ta en annan väg. Jag hade naturligtvis hellre sett att de kontinuerligt hade förbättrat sig resultatmässigt varje säsong men det är på inget sätt kört för dem.
Angelica Bengtsson är lite av en annan femma. Hon är ju närmare världseliten i dagsläget än Tilde och Lisa men har andra problem. Här handlar det om få till en bra tränarsituation och få kontroll på det mentala samt att systematiskt förbättra sig i träningen hela tiden. Här mer frågan om hon har det för att göra det (att grundtalangen finns där råder det inget tvivel om).
Vad gäller jämförelsen med Ståhl, han tog alltså inga medaljer på U23-EM eller tidigare i karriären på junior- eller ungdomsmästerskap. Det har Lisa och Tilde gjort. Så vid 22 års ålder ligger ju de bättre till än vad Ståhl gjorde i samma ålder. Sedan tog det några ytterligare år innan han blev en stabil mästerskapskastare. Att bli en stabil medaljör på seniormästerskap handlar inte bara om resultatmässigt förbättra sig varje år utan också att kunna prestera på mästerskap.
Duplantis är ett unikum och den enda svensk jag kan komma på att jämföra med honom är Klüft. Vet inte om det tillför så mycket att jämföra med honom.