2021-08-24, 14:16
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men amerikanarna har tydligen en så snäv definition av en sådan forskning att de kommer undan med att neka att en sådan finansiering har skett. Detta framgick just i dokumentären du länkade till.

För det kinesiska kommunist partiet är avslöjandet allvarligt. Ärligt talat så tycker jag synd om det kinesiska folket, som, dessutom, lever i en kultur där det är extremt viktigt att inte tappa ansiktet. T.o.m jag, som svensk, känner riktigt hur jag skulle förlora ansiktet och känna mig deprimerad om ett svenskt labb skapat och lyckats släppa loss en farsot som drabbat hela världen

Ja just det. Jag håller med.
Inte nog med att dom är slavar som jobbar för 1 krona i timmen åt folk i alla länder där deras produkter köps.. nu ska dom även lida av att skämmas över att deras regering är ett gäng galningar som försöker mörka en så allvarlig grej som forskning som går ut på att göra virus värre än vad dom redan är.. nånting som det skröts om tills pandemin bröt ut och då förnekades allt istället.
Citera
2021-08-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur många virussjukdomar har människan lyckats utrota mha vaccin? Och vaccin är jättebra, vi slipper alla tråkiga barnsjukdomar (i västvärlden iaf), är man skogsmulle är vaccin mot TBE toppen osv. Men som sagt, hur många virussjukdomar har man faktiskt lyckats utrota?

Smittkoppor är det enda jag kommer på om man räknar hela världen.

Om man begränsar sig till Sverige så kan listan utökas ganska mycket.

https://sveavaccin.se/manga-allvarliga-sjukdomar-har-forsvunnit-tack-vare-vaccin/
Citera
2021-08-24, 14:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl ingen skräll? Även folk som fått vaccinet räknas ju som ovaccinerade till dess att de är fullvaccinerade och det gått x antal dagar. Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Sedan är det ju inte vem som helst som hamnar på sjuka heller. Det finns en röd tråd där....

Livsstilsjukdomar ökar risken för allvarlig covid något enormt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Även när man kollar åldersgrupper som för länge sedan fick andra sprutan så är ju gruppen ovaccinerade i väldigt stor majoritet.

Personer som fått en spruta räknas inte heller som ovaccinerade - de hamnar i en egen grupp.
Hack i skivan!
Exakt detta om vaccinerade, halvvaxinerade och ovaccinerade har behandlats massor av gånger i tråden.
Varför tas samma felaktigheter upp igen och igen och igen och igen.

Kolla vad som går att få fram i SIR istället.
Citera
2021-08-24, 14:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur många virussjukdomar har människan lyckats utrota mha vaccin? Och vaccin är jättebra, vi slipper alla tråkiga barnsjukdomar (i västvärlden iaf), är man skogsmulle är vaccin mot TBE toppen osv. Men som sagt, hur många virussjukdomar har man faktiskt lyckats utrota?

Utrota är ju ett relativt begrepp, men nog sjutton gör ju vaccin nytta. Mässlingen, röda hund, HPV och inte minst TBC har vi ju lyckats bra med. För 100 år sedan dog många av den fruktade sjukdomen. Få gör det idag. Sedan har vi ju Polio, difteri, stelkramp...., tror listan kan göras mycket lång faktiskt. Jag har skydd mot allt ovan, men även TBE som du nämnde. Givetvis tog jag corona-sprutan också.
Citera
2021-08-24, 14:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Även när man kollar åldersgrupper som för länge sedan fick andra sprutan så är ju gruppen ovaccinerade i väldigt stor majoritet.

Personer som fått en spruta räknas inte heller som ovaccinerade - de hamnar i en egen grupp.

I vilken grupp hamnar de som redan haft covid-19?

Vore intressant att veta och hur vanligt det är att de hamnar på sjukhus.
Citera
2021-08-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du har ju världens läge här. Allt du behöver göra är att visa att din idé har publicerat stöd i tidskrifter som nature eller science. En perspective duger fint.

Är du beredd att ifrågasätta DIN sanning då? Om du får en väl underbyggd forskarrapport och kan följa diskussionen kring den? Eller tänker du fortsätta med dina härskartekniker och foliehattsmeta alla som försöker föra en vettig debatt kring frågan?

Vi provar..

Mi-Meng Yan's forskargrupp publicerade redan förra året en omfattande rapport som påvisade onaturliga inslag i virusets uppbyggnad och hävdade med bestämdhet att viruset är tillverkat i labb.

Studien fick omgående massiv kritik och ett antal papper publicerades på kort tid som helt sågade deras rapport. Gruppen svarade då med fakta kring varje angrepp mot dem men blev censurerade på vetenskapliga forum och fick tom sin rapport borttagen, någonting som är väldigt ovanligt..

Rapporten påvisar bland annat att viruset innehåller två aminosyror, EcoRI och BstEII, som inget annat Coronavirus har. Dessa två används av labb för att markera vart i genomet som tester/utveckling pågår för att enkelt kunna byta ut innehållet mellan dessa två aminosyror. Att SARS-CoV-2 av naturlig utveckling skulle ha fått dessa två aminosyror, precis runt den delen av sekvensen som berör spikproteinet, är rent matematiskt ofantligt osannolikt.

Rapporten:
https://zenodo.org/record/4028830#.YSTaYogza70

Gruppens svar på kritiken: (hämta PDF filen)
https://www.researchgate.net/publication/350523980_The_Wuhan_Laboratory_Origin_of_SARS-CoV-2_and_the_Validity_of_the_Yan_Reports_Are_Further_ Proved_by_the_Failure_of_Two_Uninvited_Peer_Review s_Opening_Statement

Och då jag redan skrivit att rapporten totalt sågats av andra papper så behöver du inte länka ihjäl dig.. läs igenom istället, speciellt deras svar på anklagelserna. Om du ändå anser att det saknas underlag för att säga att viruset är tillverkat så kommer vi nog inte längre.
Senast redigerad av Disputator 2021-08-24 kl. 14:26.
Citera
2021-08-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I vilken grupp hamnar de som redan haft covid-19?

Vore intressant att veta och hur vanligt det är att de hamnar på sjukhus.

Du menar de som redan haft Covid 19 och inte är vaccinerade?

Ja - de har ju redan genomgått sjukdomen med den förhöjda risken att hamna på IVA jämfört med vaccinerade.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Krävs cirka 90% immunitet. Vaccinerar man ned till 7-8 års ålder och i kombination med viss naturlig immunitet tror jag det är fullt möjligt att göra 9 av 10 immuna och därmed uppnå flockimmunitet. På vissa låter det som att vaccin inte hjälper, när det i själva verket tycks hjälpa mycket bra.
Så tror jag också och det innebär att länder som inte haft smittspridning tidigare inte kan nå flockimmunitet.

Jo det går, men då måste många få sjukdomen nu istället.
Man kan tänka sig att man vaccinerar nära 100 % av befolkningen och sedan får smittan spridas fritt vilket färmodligen inte skapar några större problem när nästan alla är vaccinerade.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är klart att för smala kan gå upp i vikt och för tjocka kan gå ner i vikt så att alla får en mera hälsosam vikt.
Men jorden har just nu den befolkning den har.

Nu bor vi i Sverige och inte i något u-land. Här har vi tillgång till rent dricksvatten och billig nyttig mat.

De allra flesta som är överviktiga är det helt i onödan och det ska aldrig ses som nåt slag normalläge.
Citera
2021-08-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Andelen smittade går alltså ner.

Fast skolorna är igång och folk är tillbaka till sina jobb....

Vaccin <3

81,1% har fått första dosen nu!
65,0% är helt färdigvaccinerade.

0 döda utav Covid ligger vi nu på i princip varje dag.
1 ny på IVA.

Nice!!!

Tror fortfarande vi kommer upp i ca 85-86% som kommer vaccinera sig vilket hade gjort att Sverige är etta i världen på det.

Tyckte också jag såg en minskning men på c19.se ser jag att det saknas siffror för Region Stockholm idag. Undrar om Stockholm är med i FOHM:s siffror för idag?
Citera
2021-08-24, 14:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så tror jag också och det innebär att länder som inte haft smittspridning tidigare inte kan nå flockimmunitet.

Jo det går, men då måste många få sjukdomen nu istället.
Man kan tänka sig att man vaccinerar nära 100 % av befolkningen och sedan får smittan spridas fritt vilket färmodligen inte skapar några större problem när nästan alla är vaccinerade.

Jag tror vi har ungefär samma syn på det hela. Det är därför det är SÅ viktigt att bredda vaccineringarna och nå ut mera. Man behöver även informera trögfattade platt-jordare, foliehattar, häxdoktorer från Somalia osv, att vaccinet inte är farligt. Bara det en utmaning.
Citera
2021-08-24, 14:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
22 döda rullande sjudagars 22-24 augusti förra året.

Men är i vilket fall ingen intressant jämförelse då vi nu har delta som är mycket mer smittsamt. Så går inte dra slutsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Så nästa gång vaccinet inte fungerar kan vi fortfarande säga att det var ett superbra vaccin men tyvärr har vaccinets effekt hunnit försvinna och en ny mutation har kommit?

Ja, antingen det. Eller så kan man sluta att ta emot resenärer från länder där nya mutationer har uppstått.

Vaccintillverkarna kan naturligtvis inte tillverka vacciner mot varianter som inte existerar ännu. Så länge gränserna står öppna för alla möjliga virus, så kommer varianterna att ha försprång framför vaccinerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in