2021-08-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som jag så många gånger tidigare har varit inne på ...

tror fan du kan ha rätt här
Citera
2021-08-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Aftonbladet

Fel av mig ! Mannen är idag i 60 års åldern . Så han var runt 30 då modet hände i såfall
Citera
2021-08-23, 14:30
Medlem
karlinges avatar
Men var dumpade han kroppen?
Citera
2021-08-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Mannen var 29 när brottet skedde och agerade ensam så flera misstänkta finns inte står det också . Så tvivlar på att det är någon som varit omskriven här ? Tänker direkt på läraren som bla varit omtalad till och från , och även i en bok som var skriven om detta …. I alla fall vissa delar .
Det var 29 år sen Helena försvann och mannen var i 30 års åldern vid den tidpunkten. En person som figurerat i utredningen men inte varit misstänkt och som blir 58 år i år är ju MR. Kanske hade twiggygirl rätt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Arn som var inne och snurrade i tråden för några veckor sedan skrev om medhjälpare och att gärningsmannen idag var bortgången. Så det lär ju inte ha varit hans tips till kalla fall som genererat i ett gripande iaf.
Kan han som skrev inlägget ha vetat om att polisen var nåt på spåret och desperat försökt att leda det hela in på ett annat spår? Eller så var det någon som vilt gissade bara.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En man i 60-årsåldern, alltså. Han bör ha varit runt 30 år 1992. Förstod jag det som att han ska ha kört omkring i Mariestad den natten i en bil som stämmer in på - sannolikt - "Killarnas" vittnesmål? Jag hörde inte allt som de sa på radion.

Det enda som stör mig är att de sa på radion att polisen utgår från att mannen ska agerat ensam, men då faller "Hannas" vittnesmål platt som en sten. Måtte polisen nu inte göra fel igen, när de pratar om den här mannen som ensam gärningsman (om han nu inte var ensam, menar jag).

Men vem vet, kanske är det som jag skrev tidigare idag - och som jag har skrivit många gånger tidigare! - att Helena kan ha börjat gå hemåt med "mannen med pilotglasögon" och sedan kom en bil in i bilden - kanske då med den här mannen i 60-årsåldern som förare? De som pratade aggressivt i munnen på varandra var kanske "60-åringen" och "mannen med pilotglasögon"? Sedan syns "mannen med pilotglasögon" gå hemåt runt 03:30 i typ chocktillstånd?
Hon kanske slet sig loss från Pilotbrillan efter närmanden som hon avvisade.
Sedan snappas hon upp av mannen i den ljusa bilen.
Pilotbrillan vill inte tillstå att han gjort närmanden och väljer att inte berätta den delen utan låtsas som att han inget minns. Den vita lögnen lever kvar då han är rädd för att bli misstänkt.
Utan bil borde inte kroppen ha försvunnit tycker man.
Citera
2021-08-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Kan han som skrev inlägget ha vetat om att polisen var nåt på spåret och desperat försökt att leda det hela in på ett annat spår? Eller så var det någon som vilt gissade bara.

Ja, det tror jag är mer sannolikt än att han försökte leda det på rätt spår iaf.
Citera
2021-08-23, 14:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
En man i 60-årsåldern, alltså. Han bör ha varit runt 30 år 1992. Förstod jag det som att han ska ha kört omkring i Mariestad den natten i en bil som stämmer in på - sannolikt - "Killarnas" vittnesmål? Jag hörde inte allt som de sa på radion.

Det enda som stör mig är att de sa på radion att polisen utgår från att mannen ska agerat ensam, men då faller "Hannas" vittnesmål platt som en sten. Måtte polisen nu inte göra fel igen, när de pratar om den här mannen som ensam gärningsman (om han nu inte var ensam, menar jag).

Men vem vet, kanske är det som jag skrev tidigare idag - och som jag har skrivit många gånger tidigare! - att Helena kan ha börjat gå hemåt med "mannen med pilotglasögon" och sedan kom en bil in i bilden - kanske då med den här mannen i 60-årsåldern som förare? De som pratade aggressivt i munnen på varandra var kanske "60-åringen" och "mannen med pilotglasögon"? Sedan syns "mannen med pilotglasögon" gå hemåt runt 03:30 i typ chocktillstånd?

Ok vi får väl ge pilot en chans till. Ur*ban Ah*lin är i 60-års åldern (57 år), det kanske var han som körde bilen som hann ikapp HA och pilot, sen blev det tjafs mellan UrAh och kusinen KM i kohagen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-23 kl. 14:38.
Citera
2021-08-23, 14:36
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Utredningen kommer nu fortsätta och man kommer hålla förhör samt genomföra tekniska undersökningar och husrannsakningar.

Hon kan inte finnas i källaren?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28vQX4/en-man-anhallen-for-mordet-pa-helena-andersson
Citera
2021-08-23, 14:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Polisens egen text:
Citat:
Natten till den 14 juni 1992, försvann Helena Andersson när hon var på väg hem ifrån Stadshotellet i Mariestad.

Sedan hösten 2020 har Kalla Fall Gruppen i Göteborg gått igenom hela ärendet på nytt. Vid denna genomgång har det framkommit uppgifter mot en person som idag har delgivits misstanke för mord på Helena Andersson.

Förundersökningen har nu därför tagits över av åklagarmyndigheten.

Den misstänkte bodde vid försvinnandet i Mariestad och var då i trettioårs åldern. Utredningen har inte kunnat påvisa någon som helst bekantskap mellan Helena Andersson och den misstänkte mannen.

Mannen misstänks ha agerat ensam, varför det för tillfället inte planeras några fler gripanden. Utredningen kommer nu att fortgå med förhör samt tekniska undersökningar och husrannsakningar.

I nuläget kan vi inte berätta mer om ärendet.
Källa: https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?lpfm.loc=V%C3%A4stra%20G%C3%B6talands%20l%C3%A4n

Personer i HicRobours lista:
PeFo ("Hannas son", avliden, kan ej vara delgiven)
BoHa Misstänkt för mordet på Chr. Larm. Bodde då ej i Mariestad
GöSa G*ran S*ndstedt (ö,a)
ThAh
GöSt bodde i Gbg

Så valet står mellan GöSa och ThAh om personen i fråga diskuterats nämnvärt i tråden.
Citera
2021-08-23, 14:40
Medlem
Troians avatar
Anhållen skäligen misstänkt. Tror inte vi har att göra med DNA.
Citera
2021-08-23, 14:40
Medlem
knack1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
TS stämmer ju in åldersmässigt. Någon som befinner sig i Lidköping och kan ta en sväng förbi T*mtehagsvägen(o) 16 och kolla efter aktivitet?

En Mariestadsbo ska det vara, inte Lidköping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in