2021-08-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hejda dig nu. Det beror ju på hur stora. Jag vill inte ha ett V med 25 %, ett S med 20 % och ett MP med 5 %.

Det kommer definitivt att gynna SD ifall V snor röster från S.
SD kommer absolut framstå som ett sansat parti, i jämförelse med fanatiska V!
Citera
2021-08-22, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det är det jag också försöker lyfta, SD och partier som accepterar SD har ju ökat från 5,7 % 2010 till just under 50 % idag. Om övriga partier hade haft samma inställning till SD som då så hade SD haft helt andra siffror i OU idag, säkert 35 %.
Sluta vara så naiv jävla finne på pinne. Exakt samma verklighetsfrånvända skit som blåste oss alla 2018. Var fan får. Du 35 procent ifrån?

Hade sjuklövern fortfarande existerat ala anno 2014 så hade SD visserligen haft högre siffror än dagens 20. Troligen uppemot 25 procent. Men det är överdrivet att tro att 15 procent av dagens moderater skulle vara hos SD om Moderaterna hade kört med samma strategi som innan 2019.

Man ska komma ihåg att Moderaterna i valet 2018 fick 20 procent. Med liberala stödröster hade de dessutom troligen fått ett resultat närmare det de fick i valet 2014. De tappade endast 3,5 procent trots att landet brann, trots att M var massinvandringsvurmare och anti-SD. Trots att de hellre gick till val med annie lööf än åkesson. Trots att UK hellre ville se en migrationspolitisk överenskommelse med Löfven än med Åkesson. Du överskattar det svenska folket och hur de tänker med röstsedeln. Att tro att 15 procent av dagens moderata röster som ligger på omkring 22-23 (varav flertalet är återvändande liberaler) på något sätt är endast parkerade där och i grunden SD sympatisörer är verklighetsfrånvänt.

Hade moderaterna och KD kört samma strategi som reinfeldt än idag så hade SD lockat till sig max några procent till från M/KD. Flödet från S är sedan länge dessvärre avstannat. Sålunda hade SD idag haft omkring 23-25 procent.
Senast redigerad av loal 2021-08-22 kl. 09:03.
Citera
2021-08-22, 10:19
Medlem
Jag håller inte med vissa skribenter här. Det är alltså inte kört att ta in fler till SD från S. Man får se på vilka grupper det nu gäller.

Vi har idag många medelålders personer som en gång kom från Jugoslavien. Dom är en stor grupp för sossarna men dom har inte sosseriet i modersmjölken.

Dom känner inte igen detta Sverige som det dom kom till och kom "ganska" snabbt i arbete. Dom är inte nöjda med att somalier och många araber lever på försörjningsstöd och senare äldreförsörningsstöd.

SD är redan starka här bland juggarna men kan hämta in ännu fler.

För övrigt anser jag att Ungsvenskarna borde märkas mer och bli mer aktiva, som exempelvis MUF är.
Citera
2021-08-22, 10:33
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast nu har ju SD+M+KD 47,2 tillsammans i denna undersökning. Glöm inte bort hur mycket indirekt omfamnande av SD som går via M och KD. SD:s siffra är inte längre den enda mätaren på folkligt missnöje med invandringen o laglösheten. Du kan inte jämföra med gamla tiders nivåer när SD stod ensamma mot 7 motståndare.

Det är ju trots allt bara 5 år sedan som SD-närmanden gjorde att M-väljare sprang gallskrikande från M till C. Det pressade ner M ända till 16,2 i Sifo i augusti 2017 när AKB till slut fick avgå, medan SD fick nöja sig med 18,3 i samma mätning. Tillsammans med KD:s dåvarande 3,6 gjorde det att SD+M+KD tillsammans bara fick ihop 38,1. Idag har de 47,2, en ökning med 9,1. Det innebär att hela skrämselprojektet som S+V+MP+C+L+MSM har hållit på med sedan valrörelsen 2018 har gått åt helvete.

M har just nu ett OU-medel på 23,2 enligt val.digital, och det tangerar de 23,2 som de låg på i januari 2018 just när UK hade tagit över. Dvs UK går nu lika bra som när han var nyvald, allt mellan dessa två punkter är en hängmatta vars lägsta punkt var 16,6.

Så tvärtemot vad du säger har SD hälften av rösterna på sin sida. För om man räknar ihop SD+M+KD+L i veckans Sifo så får man exakt 49,9. Så många är OK med att SD får inflytande. Dvs fler än de 48,8 som S+V+C+MP skrapar ihop.

Nja håller inte med om att situationen har förändrats särskilt mycket förutom retorik. Senast jag såg har inte Moderaterna genomfört ett enda invandringsbegränsande förslag i riksdagen. Och då satt de vid makten 2006-2014. Och det är ju det som räknas i praktiken, handlingar väger större än ord. De har förändrad retorik ja, de talar säkert sanning ja, de lyckas locka till sig några invandringskritiska väljare ja, men än så länge har Moderaterna 100% kvar att bevisa. De har ju faktiskt ordet "liberal" med i stora delar av deras politik.

Problemet om Moderaterna blir mycket större än SD är att då kan vägen öppnas för en ny allians om C, KD och L får tillräckligt med röster också. Säg M på 25%, C 10%, KD 7% och L 4%. Rent hypotetiska siffror men ändå dock. Är man invandringskritisk och har den frågan väldigt högt upp på sin agenda bör man lägga sin röst på SD och uppge dem i opinionsundersökningar.
Citera
2021-08-22, 11:29
Medlem
Haddock93s avatar
Håller med om att blocket som accepterar SD har ökat (blågula), men hur mycket vågar vi lita på att M/KD verkligen kommer samarbeta med SD efter valet? De har bränt oss så många gånger så jag har noll i förtroende för Kristersson och Busch.

På så vis är ett starkt V gynnsamt för SD eftersom det blir svårare för M att gå ihop med S eller någon annan ohelig allians.

V kommer nog etablissemang inte ta med i tång. SD är betydligt mer attraktivt för många isf.

Precis som Hultanbultan säger, SD kommer normaliseras mer av ett stort V.
Citera
2021-08-22, 11:40
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag håller inte med vissa skribenter här. Det är alltså inte kört att ta in fler till SD från S. Man får se på vilka grupper det nu gäller.

Vi har idag många medelålders personer som en gång kom från Jugoslavien. Dom är en stor grupp för sossarna men dom har inte sosseriet i modersmjölken.

Dom känner inte igen detta Sverige som det dom kom till och kom "ganska" snabbt i arbete. Dom är inte nöjda med att somalier och många araber lever på försörjningsstöd och senare äldreförsörningsstöd.

SD är redan starka här bland juggarna men kan hämta in ännu fler.

För övrigt anser jag att Ungsvenskarna borde märkas mer och bli mer aktiva, som exempelvis MUF är.
Jag är av samma uppfattning som du rörande SD’s möjligheter att ta flera väljare från S. Jag tror det påverkas mycket av dagsaktuella händelser, typ den frikostiga ersättningen till våldtäktsmannen.
Citera
2021-08-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nja håller inte med om att situationen har förändrats särskilt mycket förutom retorik. Senast jag såg har inte Moderaterna genomfört ett enda invandringsbegränsande förslag i riksdagen. Och då satt de vid makten 2006-2014. Och det är ju det som räknas i praktiken, handlingar väger större än ord. De har förändrad retorik ja, de talar säkert sanning ja, de lyckas locka till sig några invandringskritiska väljare ja, men än så länge har Moderaterna 100% kvar att bevisa. De har ju faktiskt ordet "liberal" med i stora delar av deras politik.
Nu diskuterade vi frågan om huruvida stödet för SD-politik står och stampar på samma gamla nivå eller om det har rört sig framåt. Detta apropå det inlägg jag svarade på, som menade att 20,5% för SD bevisar att Sverige är en kokt groda som har lagt sig platt för massinvandring och laglöshet.

Denna fråga har noll och intet att göra med det tröttsamma, eviga, flashbackiga ältandet om att M bergis bara är en tokliberal sleeper cell som låtsas vara invandringskritisk.

Innan 2019 kunde man inte tala om indirekt SD-stöd eftersom det inte existerade - ingen ville samarbeta. Efter 2019 kan man tala om direkt och indirekt SD-stöd eftersom M, KD och numera även L har deklarerat att de är öppna för SD-samarbete. Sedan dess har valmanskåren haft möjligheten att välja bort M/KD/L ifall det där med SD är en dealbreaker, men enligt senaste Sifo samlar SD+M+KD+L som sagt 49,9% medan S+V+MP+C får 48,8. Det finns således en folklig majoritet för SD-inflytande. Så kom inte och säg att inget händer.
Citera
2021-08-22, 12:51
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.friatider.se/ranelid-sd-hade-ratt

Ranelid: SD hade rätt

Det här är mycket bra. Folkopinionen och kulturen behöver styras och för det behöver vi dessa kändisar att ändra sig och göra det öppet.

Ihop med löfvens avgång som återigen försvagar och splittrar S så är detta en mycket bra dag.

Skål mina vänner!
Citera
2021-08-22, 13:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.friatider.se/ranelid-sd-hade-ratt

Ranelid: SD hade rätt

Det här är mycket bra. Folkopinionen och kulturen behöver styras och för det behöver vi dessa kändisar att ändra sig och göra det öppet.

Ihop med löfvens avgång som återigen försvagar och splittrar S så är detta en mycket bra dag.

Skål mina vänner!

Skål Sverigevänner! (Men nej jag kommer inte dricka på en Söndag)

Vilken ersättare till Löfven kommer att gynna SD mest i OU? Ygeman eller Morgan kanske?
Citera
2021-08-22, 13:43
Avslutad
Funderar lite på vad en motsvarighet till det som nu händer i S hade betytt för Sverigedemokraterna inför valet. Säg att Jimmie Åkesson skulle meddela att han avgår i samband med valet, men att han stannar och att man kör med två personer till valdagen i september 2022. Undrar vad det skulle innebära för SD:s opinionssiffror.

För mig får Jimmie Åkesson gärna stanna i flera val till om han vill och önskar detta, han har ett enormt internt stöd med 93% i förtroende bland sina egna väljare, överlägset högst av alla partiledare i riksdagspartierna.

Men om man leker med tanken. Säg att man skulle köra valet 2022 som en hyllning. "Han har lett partiet i 17 år, visa din uppskattning genom att rösta på SD i valet 2022". Undrar om det skulle kunna ha en stor positivt effekt och ett positivt utfall. En intressant tanke att fundera på är det ändå.
Citera
2021-08-22, 16:52
Medlem
Citat:

Vilken ersättare till Löfven kommer att gynna SD mest i OU? Ygeman eller Morgan kanske?

Media säger att det blir Magdalena Andersson. Oavsett denna spekulation så kommer säkert regeringen att ombildas, vilket är nödvändigt med tanke på att vissa ministrar förknippas med katastrofala misslyckanden. Så få se om Morgan Johansson och Mikael Damberg får sitta kvar.
Men problemet är delikat därför att dels så finns det bara lankor bland kandidaterna, och dels äts ju sossarna numer a upp från två håll. Både v och Sd kalasar på s.
Senast redigerad av Sang 2021-08-22 kl. 16:55.
Citera
2021-08-22, 19:20
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:

Ingen ersättare kommer gynna SD. Detta är förjävligt. Jag är inte glad idag. Skönt att bli av med Löfven såklart, o Annie kanske... Ni fattar väl att väljarna återvänder till S nu? De flesta har lämnat pga Löfven är vad jag tror. Så jag är sorgsen idag. Jag får säkert skäll av en viss person . Man får ju inte vara negativ enl hen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in