2021-08-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Varför inte Slottstaden?

Ja jo Slottstaden är väl ok men isåfall ner mot ribban.
Citera
2021-08-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Limhamn då? Är det ett bra ställe för en familj? Bra skolor osv?

Limhamn är såklart Malmös mest förnäma bostads/villaområde men problemet om du har barn är att du inte riktigt kan styra var dina barn kommer gå, eller om det är nära, vilka barn som dina barn kommer få som klasskompisar för alla områden i Malmö är ju inom samma kommun.

En anekdot som möjligen kan vara sedelärande i sammanhanget. En familj som jag är mer ytligt bekant med och som har hus i nämnda område med barn i lägre skolåldern berättade att deras barn började bryta. Jag vet inte vilken skola det rörde sig eller alla omständigheter i övrigt men att det skulle röra sig om någon unik eller isolerad händelse är kanske mindre troligt. Så en viss riskpremie får du nog räkna med. Det är ju dessutom inte omöjligt att det eskalerar åt det hållet. Tänker om det blir som i Trollhättan, som var på nyheterna bara för någon dag sedan, där de stänger en problemskola och bussar ut barnen till andra ("trygga", som jag förstod) områden. Good times!

Bättre då att välja en kommun med mindre issues, om man kan.
Citera
2021-08-22, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Märker att diskussionen här är alltmer undrande och allt färre vågar svara att ett område är helt okej. Finns det något tryggt och lugnt område kvar eller möter man invandringens konsekvenser överallt i Malmö nu?

Tumregeln är väl att desto längre västerut, desto lugnare och trevligare. Slottstaden, Ribban, Bellevue, Limhamn.

Men, det man inte kommer runt är väl att allt styrs av Malmö stad, med allt vad det innebär med experiment att placera migranter i dyra hyresrätter på Limhamn, eller tilldelning av pengar till skolor och förskolor baserat på etnicitet.
Citera
2021-08-22, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Är man infödd malmöit så tror jag nog man i genomsnitt tenderar att flytta ner på näset. Alltså Vellinge kommun med Skanör/falsterbo eller om man inte har så mkt deg, Höllviken runtomkring där. Annars som du säger Lomma, Bjärred, Lund. Har man ännu mindre pengar så kan nog t ex orterna i Kävlinge kommun locka.

Stämmer, men även Höllviken börjar bli dyrt överallt. Vellinge och de mindre byarna längst nya pågatågslinjen har också stuckit iväg i pris. Det är en lugn kommun med bra skolor, vilket driver upp priserna när alla vill in.

Har inte riktigt tänkt på att det är så tydlig uppdelning innan, infödda malmöiter drar sig söderöver till Vellinge kommun, inflyttade smålänningar och andra flyttar antingen hem till Sverige eller till Lomma/Bjärred.
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2021-08-22 kl. 01:37.
Citera
2021-09-18, 16:00
Medlem
Zahles avatar
Hur är det att bo i Hyllie dessa dagar? Bra läge med många butiker och snabbt över till Kastrup vid behov.
Citera
2021-09-18, 16:02
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Hur är det att bo i Hyllie dessa dagar? Bra läge med många butiker och snabbt över till Kastrup vid behov.
Bara en massa araber.
Citera
2021-09-21, 09:55
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Limhamn är såklart Malmös mest förnäma bostads/villaområde men problemet om du har barn är att du inte riktigt kan styra var dina barn kommer gå, eller om det är nära, vilka barn som dina barn kommer få som klasskompisar för alla områden i Malmö är ju inom samma kommun.

En anekdot som möjligen kan vara sedelärande i sammanhanget. En familj som jag är mer ytligt bekant med och som har hus i nämnda område med barn i lägre skolåldern berättade att deras barn började bryta. Jag vet inte vilken skola det rörde sig eller alla omständigheter i övrigt men att det skulle röra sig om någon unik eller isolerad händelse är kanske mindre troligt. Så en viss riskpremie får du nog räkna med. Det är ju dessutom inte omöjligt att det eskalerar åt det hållet. Tänker om det blir som i Trollhättan, som var på nyheterna bara för någon dag sedan, där de stänger en problemskola och bussar ut barnen till andra ("trygga", som jag förstod) områden. Good times!

Bättre då att välja en kommun med mindre issues, om man kan.

Limhamn var förnämt, men saker och ting börjar att ändra sig nu efter att man byggt upp MKB ghettot Limhamns Sjöstad. Nu börjar det bli alltmer stökigt bland annat sedan flera "kiosker" dykt upp i området.
Kiosk = lägenhet på första våningen där man knackar på rutan och kan köpa knark.

Numera är det Bunkeflostrand som fortfarande är lugnt, men det är en tidsfråga innan sossarna börjar inkvartera drogberoende socialfall med Taliban-kopplingar även där och förpesta området.
Citera
2021-10-14, 14:25
Medlem
TackAPrioris avatar
Jag håller på att köpa lägenhet och är intresserad av området runt Pildammarna då jag ska jobba på sjukhuset. Ska på visning i Kronborg idag. Någon som har några tankar kring Lorensborg, Kronborg, Kronprinsen, Slottsstaden och hur bra områdena är? En kompis sade så här: Slottsstaden>Kronborg/Kronprinsen>Lorensborg när det gäller ”braighet”, men att alla dessa områden är ok. Vad säger ni?
Citera
2021-10-14, 14:34
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TackAPriori
Jag håller på att köpa lägenhet och är intresserad av området runt Pildammarna då jag ska jobba på sjukhuset. Ska på visning i Kronborg idag. Någon som har några tankar kring Lorensborg, Kronborg, Kronprinsen, Slottsstaden och hur bra områdena är? En kompis sade så här: Slottsstaden>Kronborg/Kronprinsen>Lorensborg när det gäller ”braighet”, men att alla dessa områden är ok. Vad säger ni?

Kronborg är trevligt. Jag hade kanske undvikit lorensborg, men övriga områden är trevliga och helt ok. En mysig blandning av äldre och yngre.
Citera
2021-10-14, 14:50
Medlem
flytandelyckas avatar
Till alla som planerar att flytta till- eller inom Malmö:

Se till att kolla om det finns ett MKB-hus i närheten eller om det är MKB-hus under uppbyggnad i närheten. Syftet med detta spektakel är att integrera människor från Mellanöstern och Afrika. Sossarna placerar ut dessa i alla bra områden vilket resulterar i att värdet på närbelägna bostadsrätter går ner.
Citera
2021-10-16, 13:30
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TackAPriori

inget fel där direkt, men fan så deprimerande områden, speciellt kronborgen o runt där, bor rätt många äldre svenskar där. Man ska egentligen i malmö bo så centralt som möjligt, helst innanför tullarna men klart det inte går för alla. Lorensborg är dock skit, mycket invandrare o skit så undvik som pesten.
Citera
2021-10-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
inget fel där direkt, men fan så deprimerande områden, speciellt kronborgen o runt där, bor rätt många äldre svenskar där. Man ska egentligen i malmö bo så centralt som möjligt, helst innanför tullarna men klart det inte går för alla. Lorensborg är dock skit, mycket invandrare o skit så undvik som pesten.

Lorensborg är väl inte hysteriskt kul, men absolut inte skit.

Kronborg är väl inte direkt ett namn man använder för att beteckna var man bor, så anonymt är det för de flesta. Istället säger folk vid Köpenhamnsvägen, hästhagen, kronprinsen och fågelbacken om de ska beskriva var de bor.

Att bo ”innanför tullarna” har jag nog aldrig hört en malmöit säga, de flesta säger kanske ”innanför kanalen” eller ”gamla staden”? Det är stor skillnad på områdena, även innanför kanalen, så lite väl generellt råd. Gamla väster är trevligt, bo längst djäknegatan bullrigt och trist osv.
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2021-10-22 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in