2021-08-21, 20:20
  #3793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Vad händer om Talibanerna stormar flygplatsen? Blir det ett nytt krig om dom skjuter mot dom amerikanska soldaterna?

Har de väntat i 20 år kan de nog vänta några dagar till och låta alla utlänningar lämna i lugn och ro. Därefter har de all tid i världen att vara sig själva och implementera talibanstyret fullt ut.
Citera
2021-08-21, 20:26
  #3794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Skulle dom storma skulle nog USA sätta in dendär AC-130an som surrar runt där och göra mos av alla talibaner som visar sig, tror dom fortfarande skulle lämna, men lämna mycket mer förödelse efter sig.

Talibanerna är smarta nog att inte ställa till något när dom redan vunnit, dom kommer låta väst ha flygplatsen ifred tills dom har flugit ut alla skulle jag tro.

Dom har helt enkelt inget att vinna och allt att förlora på att reta USA och andra väst länder nu när dom bara vill ta sig därifrån ändå.
Dom kan vinna en jäkla pr i hela arabvärlden om dom kunde ge USA en jävla sista näsbränna.
Citera
2021-08-21, 20:45
  #3795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dom kan vinna en jäkla pr i hela arabvärlden om dom kunde ge USA en jävla sista näsbränna.

Jo men tror ärligt talat inte Talibanerna skulle ha mycket till chans, flygplatsen är delvis som ett fort, och USA har total kontroll över luften, hela landskapet skulle bli fullt med taliban lik. Och även om dom lyckades skulle dom ha dött i drivor, och förlorat en massa personal dom behöver för att terrorisera lokalbefolkningen. Samt att det skulle ge dom ännu större problem i deras relation till omvärlden.
Citera
2021-08-21, 21:33
  #3796
Medlem
De som är intresserad av en mer mångfasetterade bild från media gör klokt i att titta på den Qatar ägda kanalen Al-Jazira (som finns utan kostnad på bl.a. Youtube) som på en vecka förmodligen ger fler perspektiv från fler parter än svensk media under ett helt år.

Talibanerna har ingen anledning att ställa till förtret för USA eller andra länder däremot finns det de ekominska intressen som vill ha fortsatt krig. Från mutkolven, opiumhandlaren, människosmugglaren till vapenförsälja.

I alla oroligheter så brukar ryktena spridas snabbt. Men finns det inte bilder har det inte hänt och finns det på bild så måste man veta var och när det tagits. Man skall inte bedra sig med sagoföreställningar om att Talibanerna likt Hitler drivs av ren ondska och om någon påstår att de spelar tennis med foster så måste det vara sant.

Alla människor och länder bör få leva i fred och under självbestämmande på de sätt de önskar och nå dit på ett sätt som förhoppningsvis kostar minst död och lidande. Sverigedemokraterna bör vara snabba med att erkänna det Talibanska styret så att de flesta Afghaner kan återvända till fysisk säkerhet så snabbt som möjligt och inte längre tvingas leva på flykt.
Citera
2021-08-21, 21:58
  #3797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Vad händer om Talibanerna stormar flygplatsen? Blir det ett nytt krig om dom skjuter mot dom amerikanska soldaterna?

Det hade jag velat se faktiskt. Turbanbananer mot typ 10 av västvärldens insatskommandon, på ett öppet fält..

På lite sikt skulle himlen förmörkas av drones och göra utomhuslivet jobbigt för turbanerna.
Citera
2021-08-21, 22:03
  #3798
Medlem
Om det stämmer som franska och amerikanska underrättelsekällor går ut med nu så finns det oro för att IS finns på flygplatsen i Kabul. Kan det bli värre?
Citera
2021-08-21, 22:09
  #3799
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Jo men tror ärligt talat inte Talibanerna skulle ha mycket till chans, flygplatsen är delvis som ett fort, och USA har total kontroll över luften, hela landskapet skulle bli fullt med taliban lik. Och även om dom lyckades skulle dom ha dött i drivor, och förlorat en massa personal dom behöver för att terrorisera lokalbefolkningen. Samt att det skulle ge dom ännu större problem i deras relation till omvärlden.
Och alla civila som befinner sig i området?
Tror du USA skulle komma undan med en masslakt av dem..?
Citera
2021-08-21, 22:16
  #3800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Det var ett politiskt uttalande av en politisk tillsatt person. Yrkesmännen förstod situationen precis exakt.

Fats nu var det väl Trump som tillsatte Mark Milley?
Citera
2021-08-21, 22:32
  #3801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komvux.Student
Hur blir det egentligen för Sverige? För det bästa första landet är inte Sverige. Det finns nog länder som är både större och är också fri ifrån terror.

Finns det någon plan att vi skall ta emot mängder av Afghaner, är min fråga.

Tar de sig ända hit utan att söka asyl i något annat land så.. Det finns väl en naiv förhoppning från svenskt håll om att flyktingströmmen ska fördelas jämnt över EU-länderna. Den närmsta tiden lär utvisa om Sverige fortfarande ses som ett attraktivt land att ta sig till.
Citera
2021-08-21, 22:44
  #3802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Vad händer om Talibanerna stormar flygplatsen? Blir det ett nytt krig om dom skjuter mot dom amerikanska soldaterna?
Det finns väl ingen anledning för dem att storma flygplatsen nu?
De hade väl en överenskommelse med Trump, han släppte 5000 fångar och USA skulle kunna lämna i ordnande former. De har ju full kontroll på vems som får komma in där.
De som har pass eller visum kommer in på flygplatsen. De lokalanställda med familjer på den svenska ambassaden ska ha släppts in på flygplatsen, de hade troligen visum från ambassaden.

Det borde ligga i Talibanernas intresse att utlänningarna som deltagit i ockupationen lämnar landet. Men det kan ju inte dra ut på det hur länge som helst, talibanerna vill inom rimlig tid ha full kontroll och en internationell flygplats i huvudstaden.
Citera
2021-08-21, 22:47
  #3803
Medlem
Var fick talibanerna helikoptrar och bombflyg i från?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6Mne9/talibanernas-okanda-elitstyrka
Citera
2021-08-21, 22:49
  #3804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det finns väl ingen anledning för dem att storma flygplatsen nu?
De hade väl en överenskommelse med Trump, han släppte 5000 fångar och USA skulle kunna lämna i ordnande former. De har ju full kontroll på vems som får komma in där.
De som har pass eller visum kommer in på flygplatsen. De lokalanställda med familjer på den svenska ambassaden ska ha släppts in på flygplatsen, de hade troligen visum från ambassaden.

Det borde ligga i Talibanernas intresse att utlänningarna som deltagit i ockupationen lämnar landet. Men det kan ju inte dra ut på det hur länge som helst, talibanerna vill inom rimlig tid ha full kontroll och en internationell flygplats i huvudstaden.

Nu är ju frågan om dom släpper ut dom lokalanställda och deras familjer. Verkar ju inte så när dom börjat söka dom i kabul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in