Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 19:00
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och varför "vill" inte män vara med sina egna barn? Ni har ju också "biologi" för detta, ert hormonsystem går bananas om ni lever nära små barn eller gravida kvinnor.

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/ddwn1w/visst-blir-mannen-med-barn

Vore jag pappa, och bebis! hade jag fan krävt min rätt att få snusa min unge i skallen i minst 5 månader, för att uppnå min riktiga faderspotential.
Slåss för er rätt för fasen.

Det finns bara ett litet antal dubbeldagar att ta, det blir således en ekvation om vem barnet behöver mest under sitt första år, vem som tjänar mest pengar och vem av föräldrarna som mest av allt vill vara hemma med barnet.

Detta är något som i princip alla kvinnor upptäcker så fort dom har fått barn.

Men det betyder inte att en pappa inte kan vara hands on. Att gå upp på nätterna med småbarn är till exempel något som pappor oftast gör.

Vill du veta anledningen till det? Trumvirvel... män har biologiskt mindre behov av sömn än kvinnor.
Citera
2021-08-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Enda sättet är att männen bromsar in och släpper fram fler kvinnor.

Hur tänker du nu?

Skall ingenjörerna på Volvo ha lägre lön så att sjuksköterskorna anställda vid landstingen får högre?? Hur skall Volvos ökade vinst överföras till landstingen?

Har du tänkt igenom ditt eget förslag där egentligen??
Citera
2021-08-21, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, och vem ska förlösa barnen när barnmorskan samlar ägg i hönshus? Nån måste ju göra jobbet så varför inte teknikern, han vet ju redan hur man trycker på knapparna?
Vem förlöste barnen innan barnmorska blev ett gnälligt yrke? Än idag föder kvinnor barn i baksätet av bilar så vad är det du fiskar efter? Om det uppstår brist i barnmorskeyrket kommer män antingen flooda yrket efter att lönerna förhandlats upp eller skapa en förlösningsmaskin. Kvinnan är alltid underbetald för att hon inte vet hur man påverkar sin situation genom att förhandla. Gilla läget.
Citera
2021-08-21, 19:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Sexköpslagen är inte könsspecifik, så det står dig fritt att sälja din kropp på samma sätt. Så... "klaga satan inte!!!!"

Är det därför kvinnor kan skriva bloggar om att de köper yoni-massage?
Citera
2021-08-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Men nu är det ju inte barn som väljer yrken, det är outvecklade hjärnor (på flera sätt), de är dock intresserade av saker resp människor redan då, 40år av kvinlig dominans inom högre studier i sverige har inte minskat utan ökat den skillnaden. så det måste enligt din tes pågå ett aktivt arbete här tillskillnad från de mindre jämstälda länderna som hindar kvinnor från att bli matematiker och byggnadsingenjörer, och omvänt hindrar män från att bli undersköterskor och sjuksköterskor.

däremot har du ju en påäng att flickor och pojkar är lika duktiga i skolan, sverige är ju ett av undtagen där man med hjälp av genusvetenskapen saboterat för pojkar länge, och naturligtvis får duktigare flickor (inte för att det sen märks på inkomster osv men endå,)

Nej, barn väljer inte yrke. Men om man från början får uppmuntran i ämnen man är intresserad av och duktig i, så kommer man ju vilja fortsätta vara duktig i dessa/fortsätta vara intresserad av dessa. Och vilka ämnen man är intresserad av/duktig i kommer naturligtvis påverka ens yrkesval på sikt.

Jag håller inte med om att genusvetenskapen har saboterat någonting. Däremot har större klasser, rörigare/stökigare klasser försämrat för de barn som har det besvärligare för att fokusera i skolan. Om det då är en pojke som har dessa problem i sin klass och dessutom har lite svårare att fokusera (utan att ha någon diagnos) så kommer det bli besvärligt för honom att lära sig saker. Pojkar har dessutom större rörelsebehov som de behöver få tillgodosett. Hur löser man då detta? Jo, mindre klasser är bra för alla barn och i synnerhet för de som kanske har lite svårare med fokus. Och en miljö där man får ta en bensträckare vid behov, vid sin bänk, utan att störa någon. Rörelse/idrott gör det även lättare att fokusera på mer teoretiska ämnen. En skolmiljö som är mer anpassad för alla barn och som dessutom är anpassad efter pojkars rörelsebehov och alla barns behov av idrott, skulle förmodligen höja alla barns skolresultat och kunskapslust.
Citera
2021-08-21, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, precis. Minskar tillgången ökar löner och status.

Men kvinnor gör ju inte så, detta har varit välkänt i decennier.

Män verkar välja yrke efter lön i högre grad.

Jag vet inte om detta är orättvist egentligen.
Om lönen upplevs som orimligt låg i förhållande till arbetets svårighetsgrad och belastning så tycker man nog det är orättvist.
Citera
2021-08-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ett tankeexperiment, låt säga alla män är sämre än kvinnor på deras jobb, ska fortsatt männen ha högre lön?

Lika jävla tradigt idiotiskt "tankeexperiment".

Men du förstod poängen, eftersom du blev så putt.
Senast redigerad av Dukaka 2021-08-21 kl. 19:12. Anledning: Felstavat ord
Citera
2021-08-21, 19:13
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bra spaning. Det var ju några feminazister som tog bort tuppen från en hönsgård eftersom de ansåg att han våldtog hönsen. Hur jävla störd i huvudet kan man bli? Spärra in fanskapen, bälta och kalla duschar om vartannat till de viker in årorna.
Du skämtar? finns det nån artikel om detta? låter ju helt jävla sjukt, om det stämmer borde dessa "feminazister" sitta inspärrad på psyk och inte gå bland vanliga människor
Citera
2021-08-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, barn väljer inte yrke. Men om man från början får uppmuntran i ämnen man är intresserad av och duktig i, så kommer man ju vilja fortsätta vara duktig i dessa/fortsätta vara intresserad av dessa. Och vilka ämnen man är intresserad av/duktig i kommer naturligtvis påverka ens yrkesval på sikt.

Jag håller inte med om att genusvetenskapen har saboterat någonting. Däremot har större klasser, rörigare/stökigare klasser försämrat för de barn som har det besvärligare för att fokusera i skolan. Om det då är en pojke som har dessa problem i sin klass och dessutom har lite svårare att fokusera (utan att ha någon diagnos) så kommer det bli besvärligt för honom att lära sig saker. Pojkar har dessutom större rörelsebehov som de behöver få tillgodosett. Hur löser man då detta? Jo, mindre klasser är bra för alla barn och i synnerhet för de som kanske har lite svårare med fokus. Och en miljö där man får ta en bensträckare vid behov, vid sin bänk, utan att störa någon. Rörelse/idrott gör det även lättare att fokusera på mer teoretiska ämnen. En skolmiljö som är mer anpassad för alla barn och som dessutom är anpassad efter pojkars rörelsebehov och alla barns behov av idrott, skulle förmodligen höja alla barns skolresultat och kunskapslust.

Orkade du svara på det vi skrev om innan ? Eller du kanske höll med mig? Jag personligen tycker sånt är e sjukt intressant och jag har aldrig sett någon feminist kunnat svara på mitt argument logiskt. Så är skrev jag ang social constructs

Du förstår fortfarande inte min poäng Jag kan säga dig att jag har jobbat på ett antal förskolor i Södermalm... Genus tänket är ju enormt starkt där. Så det jag undrar då varför är det inte mer ingenjörer i Sverige nu än till exempel Italien eller Ryssland där man inte satsat lika mycket på genus?
Det är ingen större skillnad på Sverige än andra länder när det kommer till sånt ära.. Men det borde det ju vara om man påstår att det beror på social construct och man sedan som samhälle har jobbat mott detta då borde ju skillnaderna blivit mindre i Sverige.

Om du lyckas komma med något logiskt svar köper jag en kaffe latte för 80 spän och röstar på FI
Citera
2021-08-21, 19:16
Medlem
Citat:
Och var kom de värderingarna ifrån? hmm?
Eller du inbillar dig kanske att vikingarna var liberaler?

Från människor. De som har slagits och offrats i absolut störst utsträckning för jämlikhet har varit män.
Citera
2021-08-21, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Vem förlöste barnen innan barnmorska blev ett gnälligt yrke? Än idag föder kvinnor barn i baksätet av bilar så vad är det du fiskar efter? Om det uppstår brist i barnmorskeyrket kommer män antingen flooda yrket efter att lönerna förhandlats upp eller skapa en förlösningsmaskin. Kvinnan är alltid underbetald för att hon inte vet hur man påverkar sin situation genom att förhandla. Gilla läget.
Barnmorskeutbildningen har funnits sedan i början på 1700-talet. Faktum är att det var den första statliga utbildningen. Landet behövde arbetskraft och alldeles för många barn dog. Dessförinnan har barnmorskeyrket funnits sen urminnes tider.
Citera
2021-08-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukaka
Men snälla nu får du ge dig. Kvinnor är gjorda för att föda och ta hand om en avkomma. För att klara av det krävs en viss empati och den ligger i östrogenet. Självklart är det stor skillnad på män och kvinnors sätt att tänka, då kvinnor tänker med hjärtat och män med hjärnan. Att tänka med känslorna har ingenting med logik att göra och är definitivt inte ett praktiskt system att tillämpa.

Bespara mig personliga påhopp tack, då jag själv är kvinna och har fött fem barn.
Män är också "gjorda " för detta. Bevisligen! naturen har skapt mannens hormonsystem precis så att de ändras på samma sätt som kvinnors gör då de är gravida så att även han ska kunna bli en bra omsorgsperson för sina barn.

Empati "ligger inte" i något östrogen. Och män tänker inte med hjärnan och kvinnor med hjärtat, utan BÅDA tänker med hjärnan tack.

Läs på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in