Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nej, barn väljer inte yrke. Men om man från början får uppmuntran i ämnen man är intresserad av och duktig i, så kommer man ju vilja fortsätta vara duktig i dessa/fortsätta vara intresserad av dessa. Och vilka ämnen man är intresserad av/duktig i kommer naturligtvis påverka ens yrkesval på sikt.
Jag håller inte med om att genusvetenskapen har saboterat någonting. Däremot har större klasser, rörigare/stökigare klasser försämrat för de barn som har det besvärligare för att fokusera i skolan. Om det då är en pojke som har dessa problem i sin klass och dessutom har lite svårare att fokusera (utan att ha någon diagnos) så kommer det bli besvärligt för honom att lära sig saker. Pojkar har dessutom större rörelsebehov som de behöver få tillgodosett. Hur löser man då detta? Jo, mindre klasser är bra för alla barn och i synnerhet för de som kanske har lite svårare med fokus. Och en miljö där man får ta en bensträckare vid behov, vid sin bänk, utan att störa någon. Rörelse/idrott gör det även lättare att fokusera på mer teoretiska ämnen. En skolmiljö som är mer anpassad för alla barn och som dessutom är anpassad efter pojkars rörelsebehov och alla barns behov av idrott, skulle förmodligen höja alla barns skolresultat och kunskapslust.
Orkade du svara på det vi skrev om innan ? Eller du kanske höll med mig? Jag personligen tycker sånt är e sjukt intressant och jag har aldrig sett någon feminist kunnat svara på mitt argument logiskt. Så är skrev jag ang social constructs
Du förstår fortfarande inte min poäng

Jag kan säga dig att jag har jobbat på ett antal förskolor i Södermalm... Genus tänket är ju enormt starkt där. Så det jag undrar då varför är det inte mer ingenjörer i Sverige nu än till exempel Italien eller Ryssland där man inte satsat lika mycket på genus?
Det är ingen större skillnad på Sverige än andra länder när det kommer till sånt ära.. Men det borde det ju vara om man påstår att det beror på social construct och man sedan som samhälle har jobbat mott detta då borde ju skillnaderna blivit mindre i Sverige.
Om du lyckas komma med något logiskt svar köper jag en kaffe latte för 80 spän och röstar på FI