2021-08-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jo, jag visste att den kommentaren skulle komma. Min avgift höjdes dock inte en krona när föreningen tecknade gruppavtalet. Det tyder i och för sig på att det hade funnits utrymme för en mindre avgiftssänkning ifall man inte tecknat gruppavtalet. Min Brf gillar dock att ha marginaler i ekonomin så jag är rätt säker på att det inte hade blivit någon sänkning.

Min Brf har gjort samma sak, tecknat avtal ang BB. Ingen hyreshöjning i år men det kostar föreningen en bra slant. Dessutom har vi i föreningen Comhem sedan tidigare och många har uppgjort pris med dem när man har både tv, hemtelefon samt bredband.

Jag tycker inte att Brf ska "bestämma" vilket val vi gör, förr eller senare kommer det en hyreshöjning och kanske hade den blivit mindre om inte BB ska ingå. (Dessutom har vi många hyresgäster som är gamla och inte ens har BB eller orkat svara på om de tycker att det är OK).
Citera
2021-08-21, 09:48
Medlem
Fixade en bra deal med comhem/tele2 då jag är kund sen långt tillbaka. 249kr/mån för fiber 250/100
Citera
2021-08-21, 10:19
Medlem
En brf tecknade avtal med Ownit. Alla medlemmar får 1000/1000 och betalar 59:- som tillägg på månadsavin. Det innebär att vid avgiftshöjningar påverkas inte bredbandet, det förblir 59:-.

Om det ingår i avgiften och avgiften höjs med exempelvis 2% så betalar man även mer för bredbandet.
Efter tre sådana höjningar är priset uppe i 62,61/mån.

Småpengar? Javisst, men det är principen med inkluderat vs särdebiterat.
Citera
2021-08-21, 12:47
Medlem
700/700 via Telia och betalar 369 kronor i månaden. Hyreslägenhet men vi har ett avtal med Telia på just den hastigheten och har bara den eller 1000/1000 att välja mellan men den senare kostar 999 kronor i månaden Undrar om någon ens valt den
Citera
2021-08-21, 13:48
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
För att kunna svara på frågan vad som är rimligt måste man veta vad det kostar operatörerna att erbjuda tjänsten.
Vinstmarginalen på själva abonnemangen skulle lika gärna kunna vara 90%, men sen kostar det kanske skjortan att hålla i all infrastruktur.

Kollar man en renodlad ISP, t.ex Bahnhof

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/2017_Bokslutskommunike_Bahnhof.pdf.pdf

Så redovisade de 2017 att de hade 282 53 kunder och gjorde en vinst på 118 miljoner.

https://www.allabolag.se/5565199493/bokslut

Enligt bokslutet hade de en omsättning på strax under en miljard.

Vinstmarginal på strax under 12% för det året efter servrar, licenser, serverhallar, el, lokaler, personal, diverse avtal och annat det året.

Skulle förmodligen kunna gå att göra det billigare, med högre vinstmarginal t.om (den har inte ökat många procent sen 2017) om man tummade på något av det man använder sig av. Många företag, myndigheter och andra organisationer vill ogärna ändra på något som funkar. Men precis som på en högskoleprovsfråga är informationen otillräcklig för att svara på den frågan.

En 100/100 lina går för mellan 250-500 spänn i månaden för slutkund.
Sen om det går via en BRF, hyresvärd och ingår i hyran syns ju inte beloppet.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-08-21 kl. 14:04.
Citera
2021-08-21, 15:32
Medlem
cmdQs avatar
100/100 för 199.-
Fiber från Comhem känns billigt tycker jag
Citera
2021-08-21, 15:35
Medlem
Ingenting NOLL

det är ju erkänt att man måste ha dator i dagens samhälle - t o m skolbarnen får ju dator.

Tidningarna läggs ner o samhället går ut på internet med info - för att hantera pengar
måste man ha dator - en stor del av samhället är ju kontantlöst o värre blir det
Citera
2021-08-21, 15:35
Medlem
FreddePisks avatar
jag betalar 179kr för 100/100 lina+comhems bas utbud av tv kanaler via brf men normal kostar väl en 100/100 lina mellan 200-300kr
Citera
2021-08-21, 16:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jo, jag visste att den kommentaren skulle komma. Min avgift höjdes dock inte en krona när föreningen tecknade gruppavtalet. Det tyder i och för sig på att det hade funnits utrymme för en mindre avgiftssänkning ifall man inte tecknat gruppavtalet. Min Brf gillar dock att ha marginaler i ekonomin så jag är rätt säker på att det inte hade blivit någon sänkning.

Men du får väl en årsredovisning där allt finns redovisat krona för krona eller har du inte fått någon sedan ni skaffade bredbandet.
Citera
2021-08-21, 17:25
Medlem
miikoss avatar
Är det fiber eller kabel?

Om det är kabel så är det ju svårt att göra något då kabel-tv ofta är stängda nät.

Fiber kan vara stängda, men också öppna då man kan välja andra ISP.
Citera
2021-08-21, 17:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
En brf tecknade avtal med Ownit. Alla medlemmar får 1000/1000 och betalar 59:- som tillägg på månadsavin. Det innebär att vid avgiftshöjningar påverkas inte bredbandet, det förblir 59:-.

Om det ingår i avgiften och avgiften höjs med exempelvis 2% så betalar man även mer för bredbandet.
Efter tre sådana höjningar är priset uppe i 62,61/mån.

Småpengar? Javisst, men det är principen med inkluderat vs särdebiterat.

Så fungerar ju inte en brf. Avgiften höjs om utgifterna ökar. Allt redovisas i årsredovisningen och godkänns vid årsmötet.

Det kanske finns andra sorters brf där det finns en privat ägare som vill ha mer pengar i sin egen plånbok och slänger på några % för att öka vinsten.

Avtalet med bredbandsleverantören omförhandlas när avtalet går ut.
Vi började med Bredbandsbolaget som dessutom subventionerade föreningens anläggning. Alla lägenheter anslöts mot en avgift på 1200:-/lägenhet. Redan där tjänade man på att göra allt på en gång istället för att hantera individuella behov. Vi fick även tjänster som portlås och bokningssystem.

Att avgiften fördelades enligt andelsvärdet innebar ju att föreningen får en faktura från leverantören som föreningen betalar med hyresinkomsten. Det ska då jämföras med hantering av 600 fakturor med krånglande kunder med försenade betalningar. Win-win för alla inblandade.

När avtalet med BBB gick ut gick de inte med på våra krav om prissänkning och Ownit bjöd under, och tog över. Vid nästa förhandling fick vi ökad hastighet från 100/100 till 1000/1000. Vid årets förhandling gick de med på en avgiftssänkning. Hur mycket det kostar idag framgår av nästa årsredovisning.

Som jämförelse kan vi ju ta min andra brf. En mindre sådan. Där kastade man ut kabel-TV som ersattes med Telia IP-TV.
Avgiften redovisas på hyresavin och är densamma oavsett lägenhetens andel av föreningen. Innebär ju då att en flerbarnsfamilj betalar mindre per person än en ensamstående. Rättvist?

Bredband får man ordna själv på egen faktura men kan bara välja Telia. Avgift nu 439:-/månad för 100/100. Kan få 1000/1000 mot tillägg men inte 10/10 för lägre avgift (fanns från början).
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-21 kl. 17:54.
Citera
2021-08-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej så är det inte alls, utan det är vad du tror och tycker utan att kunna bevisa det.

Jag betalar t ex 100kr/mån för 1000/1000 fiber från Bahnhof. På vilket sätt menar du att det skulle vara för mycket…?

För att företaget fortfarande går med vinst på dealen antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in