2021-08-18, 12:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag vet inte jag. Jag har ju själv barn, och för mig var det alltid väldigt viktigt att bli mamma. Men i slutändan har man dem ju bara till låns, och ur ett livstidsperspektiv kan man verkligen inte fylla hela sitt liv med mening eller sällskap genom att skaffa barn. Ja om man inte skaffar 15 då, då kanske det går.

Jag tror att alla människor som är någorlunda normalfuntade behöver nära relationer och känna att de är en del i en gemenskap. De flesta som påstår sig vara nöjda med att vara ensamma och sakna dessa saker ljuger antingen för sig själva eller andra. Men jag är inte så säker på att relationerna och gemenskapen måste komma i form av en romantisk parrelation och en kärnfamilj. Det tycker jag mer är en social konstruktion, även om den förstås är svår att smita undan om många andra väljer den lösningen, eftersom det då är svårare att hitta andra nära relationer och gemenskaper om alla andra sitter och trycker i sina kärnfamiljer och inte är så intresserade av mer.

Parrelationer har inte alltid varit grejen rent historiskt, så där tror jag att du har rätt. Storfamilj verkar ha varit betydligt vanligare. Men jag undrar om inte föreställningen om att vi "bara har barnen till låns" är lika rotad i samtiden som det där med romantiska parrelationer. Att ungarna ska ha flytta hemifrån, eller till och med långt bort, är ett både sentida och väldigt småborgerligt fenomen. Traditionellt sett har vi bott i storfamiljer, och blivit omhändertagna av våra barn på ålderns höst.

Edit:
Och sett i det perspektivet, så finns det ju plats för "nuckan" och "ungkarlen" i storfamiljen, som hjälpare, försörjare och förebild. Det är i det djupt individualiserade samhället som det blivit sorgligt och ensamt att inte ha barn eller parrelation.
Senast redigerad av Hovslättsmannen 2021-08-18 kl. 12:06.
Citera
2021-08-18, 12:10
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Parrelationer har inte alltid varit grejen rent historiskt, så där tror jag att du har rätt. Storfamilj verkar ha varit betydligt vanligare. Men jag undrar om inte föreställningen om att vi "bara har barnen till låns" är lika rotad i samtiden som det där med romantiska parrelationer. Att ungarna ska ha flytta hemifrån, eller till och med långt bort, är ett både sentida och väldigt småborgerligt fenomen. Traditionellt sett har vi bott i storfamiljer, och blivit omhändertagna av våra barn på ålderns höst.

Edit:
Och sett i det perspektivet, så finns det ju plats för "nuckan" och "ungkarlen" i storfamiljen, som hjälpare, försörjare och förebild. Det är i det djupt individualiserade samhället som det blivit sorgligt och ensamt att inte ha barn eller parrelation.

I Sverige och Västeuropa har vi INTE bott i storfamiljer i historisk tid. All forskning pekar på små familjeenheter med mamma, pappa, hemmaboende barn, ev något tjänstefolk eller en styvmamma/styvpappa istället. Barnen gifte sig först när de kunde sätta upp ett eget hushåll, också därför vi haft små familjer, för att det ofta dröjt och äktenskapen ingåtts sent. Man kan ju spekulera om ifall storfamiljer förekommit under förhistoriskt tid, det är väl lite mer troligt men det är ju jävligt svårt att ta reda på. Däremot hade man ju ofta en bygemenskap fram till skiftena. Och evolutionärt är vi uppbyggda för att leva i jägar-samlargrupper på kanske 20-35 individer.

Jag tänker mer att det är just att våra hushåll länge varit så kärnfamiljsbetonade som det finns en så stark bild av att man måste leva i en sådan för att vara komplett och ha det bra. Människor som inte passar det mönstret skaver liksom mot många syn på hur det ska vara.
Senast redigerad av Katzyn 2021-08-18 kl. 12:15.
Citera
2021-08-18, 13:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
I Sverige och Västeuropa har vi INTE bott i storfamiljer i historisk tid. All forskning pekar på små familjeenheter med mamma, pappa, hemmaboende barn, ev något tjänstefolk eller en styvmamma/styvpappa istället. Barnen gifte sig först när de kunde sätta upp ett eget hushåll, också därför vi haft små familjer, för att det ofta dröjt och äktenskapen ingåtts sent. Man kan ju spekulera om ifall storfamiljer förekommit under förhistoriskt tid, det är väl lite mer troligt men det är ju jävligt svårt att ta reda på. Däremot hade man ju ofta en bygemenskap fram till skiftena. Och evolutionärt är vi uppbyggda för att leva i jägar-samlargrupper på kanske 20-35 individer.

Jag tänker mer att det är just att våra hushåll länge varit så kärnfamiljsbetonade som det finns en så stark bild av att man måste leva i en sådan för att vara komplett och ha det bra. Människor som inte passar det mönstret skaver liksom mot många syn på hur det ska vara.

Människor över lag har dock bott, och bor fortfarande, i storfamiljer. Och ditt påstående om västeuropa är ju tveksamt (från wikipedia-artikeln om storfamiljen):

"Even in Western Europe, extended families (mostly of the stem type) were also clearly prevalent, England being a rare exception.In Britain and the United States, during the Industrial Revolution (approximately 1750 to 1900), more people lived in extended families than at any time before or since."

Det innebär förstås inte att alla barn bor hemma, men det betyder att åtminstone någon bor kvar hemma och tar hand om föräldrarna, och det innebär sannolikt att man levt i föräldrarnas närhet rent geografiskt. Att som ensamstående flytta hemifrån är en modern lyx, det tror jag att vi kan enas om.

Utifrån egen erfarenhet av medelhavskulturerna (där storfamilj fortfarande är normen till stor del), så kan jag säga att experimentella familjekonstellationer knappast står högt i kurs. De familjeformer som föregick kärnfamiljen är varken mindre partriarkala eller mer tillåtande.

Och man ska inte blanda ihop barn som växt upp med storfamiljer, med barn som växt upp med en förälder utan släktnätverk. Det enda de två grupperna har gemensamt, är att de inte växt upp i kärnfamiljer. Den förstnämnda gruppen är lyckliga barn, den andra är olycklig och oproportionerligt drabbad av psykisk ohälsa.

Och jag tycker inte alls att de som väljer bort kärnfamiljen "skaver" i ögonen på någon. Det som brukar "skava" är att man inte blir inbjuden till parmiddagar, men där är ju faktiskt något man indirekt valt bort själv.
Citera
2021-08-18, 14:03
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Människor över lag har dock bott, och bor fortfarande, i storfamiljer. Och ditt påstående om västeuropa är ju tveksamt (från wikipedia-artikeln om storfamiljen):

"Even in Western Europe, extended families (mostly of the stem type) were also clearly prevalent, England being a rare exception.In Britain and the United States, during the Industrial Revolution (approximately 1750 to 1900), more people lived in extended families than at any time before or since."

Det innebär förstås inte att alla barn bor hemma, men det betyder att åtminstone någon bor kvar hemma och tar hand om föräldrarna, och det innebär sannolikt att man levt i föräldrarnas närhet rent geografiskt. Att som ensamstående flytta hemifrån är en modern lyx, det tror jag att vi kan enas om.

Utifrån egen erfarenhet av medelhavskulturerna (där storfamilj fortfarande är normen till stor del), så kan jag säga att experimentella familjekonstellationer knappast står högt i kurs. De familjeformer som föregick kärnfamiljen är varken mindre partriarkala eller mer tillåtande.

Och man ska inte blanda ihop barn som växt upp med storfamiljer, med barn som växt upp med en förälder utan släktnätverk. Det enda de två grupperna har gemensamt, är att de inte växt upp i kärnfamiljer. Den förstnämnda gruppen är lyckliga barn, den andra är olycklig och oproportionerligt drabbad av psykisk ohälsa.

Och jag tycker inte alls att de som väljer bort kärnfamiljen "skaver" i ögonen på någon. Det som brukar "skava" är att man inte blir inbjuden till parmiddagar, men där är ju faktiskt något man indirekt valt bort själv.

För min del tycker jag allt källan till det påståendet var ganska shady. En kackig 40 sidors artikel om spatial ekonomi, dessutom innehåller den egentligen inget påstående om extended familys utan pratar om stem familys, den enda familjeformen som presenteras som rimligen kan kallas storfamilj där är väl det de kallar communitarian family som enligt dem ska ha funnits i norra Italien och inre Finland. Men jag förmodar att du kollade den svenska sidan först, som klargör att kärnfamiljen varit det vanligaste i Sverige och att idén om storfamiljen är en myt, och inte gillade vad du läste

Här är iaf en länk om det västerländska äktenskapsmönstret https://en.wikipedia.org/wiki/Western_European_marriage_pattern

Jag tycker nog att det är rätt uppenbart att folk ser det som ett problem när andra är singlar? För mig tog det inte många veckor som separerad innan folk började tjata om att man ska ut och dejta och försöka måla upp några härliga bilder av hur fint det kommer bli med bonusfamilj. Folk som är både singlar och barnlösa vittnar väl på bred front om omgivningens idoga försök att pressa dem till att skaffa relation och barn asap. Uppenbarligen uppfattas singelskap som en bristfällighet som måste åtgärdas. När folk väl skaffat relation drar tjatet om att flytta ihop och gifta sig igång.
Senast redigerad av Katzyn 2021-08-18 kl. 14:06.
Citera
2021-08-18, 17:05
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Feminister har svårt för det här med det egna ansvaret ser jag. "Super dem fulla". Ungefär som att det är männen som tvingar iväg kvinnorna till systemet. Kvinnorna går faktiskt dit på eget bevåg, du.

Okej, det är ett okänt fenomen för dig att män glatt bjuder på sprit i förhoppning om att det ska resultera i ligg. Det är ett okänt fenom för dig att många män sexuellt utnyttjat fulla kvinnor. Noterat.

Sedan har kvinnorna självklart ett ansvar men faktum kvarstår, vissa män är gränslösa i sin jakt på sex.
Citera
2021-08-18, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Okej, det är ett okänt fenomen för dig att män glatt bjuder på sprit i förhoppning om att det ska resultera i ligg. Det är ett okänt fenom för dig att många män sexuellt utnyttjat fulla kvinnor. Noterat.

Sedan har kvinnorna självklart ett ansvar men faktum kvarstår, vissa män är gränslösa i sin jakt på sex.

Menar du allvar att det är ett okänt fenomen för mig att män bjuder kvinnor på drinkar? Typiskt kärringbeteende jag känner igen. Allt som män gör är fel och det finns en baktanke bakom allt. Man får tex inte ge någon en blomma för att man tycker om henne. Nej man ger blomman för man vill tränga in i fittan på henne. Romantik? Vad är det? Feminister verkar inte kunna tänka i de termerna. Istället bara något sjaskigt.

När du super dig full gör du det på eget bevåg. Finns inga män som tvingar dig till det.
Citera
2021-08-18, 18:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Menar du allvar att det är ett okänt fenomen för mig att män bjuder kvinnor på drinkar? Typiskt kärringbeteende jag känner igen. Allt som män gör är fel och det finns en baktanke bakom allt. Man får tex inte ge någon en blomma för att man tycker om henne. Nej man ger blomman för man vill tränga in i fittan på henne. Romantik? Vad är det? Feminister verkar inte kunna tänka i de termerna. Istället bara något sjaskigt.

När du super dig full gör du det på eget bevåg. Finns inga män som tvingar dig till det.

Du har här två val:
1. Välja att fatta
2. Välja att inte fatta

Ser inte varför vi ska behöva diskutera din landning.
Citera
2021-08-18, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av irriducibilii
Som topicen.

Skaffade rätt nyligen tinder och det slår mig att det faktiskt finns rätt mycket singelkvinnor utan barn i spannet 30-40 år, och då blir jag ofta lite misstänksam. Typ vad har gått fel här?

Ni män som har erfarenhet av att träffa kvinnor i denna gruppen, har ni märkt några karaktärsdrag på dom? Typ osjälvständiga, alldeles för kräsna i förhållande till deras egna "marknadsvärde" osv?

Jobbkarriär oftast inom PR, systemutvecklare med mera
Citera
2021-08-19, 02:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Du har här två val:
1. Välja att fatta
2. Välja att inte fatta

Ser inte varför vi ska behöva diskutera din landning.

Skribenten Mertillen har rätt och du har fel så att det skriker om det

(FB) Singel och barnlösa kvinnor 30-40 år - vad är felet på dom?
Citera
2021-08-19, 03:41
Medlem
Dom orsaker du nämner kanske stämmer på en del, men andra tänkbara orsaker är att dom vet att många män är svin, och att dom inte känner att dom träffat rätt, och hellre är ensamma än lägger tid på män dom inte känner för.

Många kvinnor drabbas av psykisk ohälsa, t.ex. utbrändhet, pga av att arbetsmiljön och stressen från arbetsliv är väldigt hög. Är man utbränd eller deprimerad så orkar man nog inte lägga energi på att leta partner. Utbränd=utmattningsdepression.

Sedan finns det nog lite osynliga orsaker som är svåra att förklara kort, att liksom små fel tidigare i historien ger lånsiktiga effekter, delvis som socialpsykologiska trauman, låter flummigt kanske, men så tror jag lite det kan vara också.
Citera
2021-08-19, 09:20
Medlem
Vadå 30-40? Det är ganska stor skillnad på om det är 30 eller 40.
Citera
2021-08-19, 18:44
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Skribenten Mertillen har rätt och du har fel så att det skriker om det

(FB) Singel och barnlösa kvinnor 30-40 år - vad är felet på dom?

Du hade två val:
1. Välja att fatta
2. Välja att inte fatta

Du valde nr 2. Noterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här