Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
I Sverige och Västeuropa har vi INTE bott i storfamiljer i historisk tid. All forskning pekar på små familjeenheter med mamma, pappa, hemmaboende barn, ev något tjänstefolk eller en styvmamma/styvpappa istället. Barnen gifte sig först när de kunde sätta upp ett eget hushåll, också därför vi haft små familjer, för att det ofta dröjt och äktenskapen ingåtts sent. Man kan ju spekulera om ifall storfamiljer förekommit under förhistoriskt tid, det är väl lite mer troligt men det är ju jävligt svårt att ta reda på. Däremot hade man ju ofta en bygemenskap fram till skiftena. Och evolutionärt är vi uppbyggda för att leva i jägar-samlargrupper på kanske 20-35 individer.
Jag tänker mer att det är just att våra hushåll länge varit så kärnfamiljsbetonade som det finns en så stark bild av att man måste leva i en sådan för att vara komplett och ha det bra. Människor som inte passar det mönstret skaver liksom mot många syn på hur det ska vara.
Människor över lag har dock bott, och bor fortfarande, i storfamiljer. Och ditt påstående om västeuropa är ju tveksamt (från wikipedia-artikeln om storfamiljen):
"Even in Western Europe, extended families (mostly of the stem type) were also clearly prevalent, England being a rare exception.In Britain and the United States, during the Industrial Revolution (approximately 1750 to 1900), more people lived in extended families than at any time before or since."
Det innebär förstås inte att alla barn bor hemma, men det betyder att åtminstone någon bor kvar hemma och tar hand om föräldrarna, och det innebär sannolikt att man levt i föräldrarnas närhet rent geografiskt. Att som ensamstående flytta hemifrån är en modern lyx, det tror jag att vi kan enas om.
Utifrån egen erfarenhet av medelhavskulturerna (där storfamilj fortfarande är normen till stor del), så kan jag säga att experimentella familjekonstellationer knappast står högt i kurs. De familjeformer som föregick kärnfamiljen är varken mindre partriarkala eller mer tillåtande.
Och man ska inte blanda ihop barn som växt upp med storfamiljer, med barn som växt upp med en förälder utan släktnätverk. Det enda de två grupperna har gemensamt, är att de inte växt upp i kärnfamiljer. Den förstnämnda gruppen är lyckliga barn, den andra är olycklig och oproportionerligt drabbad av psykisk ohälsa.
Och jag tycker inte alls att de som väljer bort kärnfamiljen "skaver" i ögonen på någon. Det som brukar "skava" är att man inte blir inbjuden till parmiddagar, men där är ju faktiskt något man indirekt valt bort själv.