2021-08-18, 10:24
  #2917
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är lite underligt att där finns ett civilplan som cirklar runt Kabul. Regeln som gäller är att bara militärflyg får landa i Kabul så någonting har gått fel här. Kan vara värt notera att flygplanet är registrerat på Afganistan så verkar som att den vill hem.
Ja, det är mycket märkligt, och de har åkt från Iran. Frågan är om folk inte skulle vilja stanna i Iran hellre än att åka till krigstillstånds-Kabul. Men det är klart, folk kanske vill hem till familjen, men det är konstigt. Kan det vara fler än 14 passagerare? Hoppas de har gott om bensin!

Otroligt märkligt att informationen inte gått fram, att Kabul bara tillåter militära flygplan att landa.

Citat:
Edit: Lämnade Mashhad i Iran. Detta ger mig en bild av att flygplanet är lastat med hemvändande afganer från flyktinglägren i Iran?

Bra gissning. Det är det enda vi kan göra i det här läget.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-08-18 kl. 10:27.
Citera
2021-08-18, 10:26
  #2918
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Förvisso är Afganistan ett av världens mest korrumperade länder, men skulle Kina idka handel och starta gruvindustri i Afganistan och det sedan inte kommer att fungeram så är det nog onekligen lättare att bara lägga ner detta än att göra som USA och pumpa in prestige och tiotusentals soldater och sedan försöka komma ut ur skiten.
Vi får hoppas för det fredsälskande kinesiska folkets skull att Partiet™ har vett nog att strypa finansieringen innan talibanerna börjar undra vad fan de får för litiumet. Att hålla på och ens pilla i Afghanistan är som att fingerpulla Cardi B. Allt möjligt fastnar på fingrarna.
Citera
2021-08-18, 10:29
  #2919
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har sett den, den den flyger runt och runt Kabul. Jag vet inte riktigt vad denna pilots plan är med att köra runt huvudstaden på detta sätt. Verkar vara ett vanligt trafikflyg.

Airbus frånTurkish Air Force är på väg till Kabul från Pakistan
https://www.flightradar24.com/TUAF900/28d2e1c9

Obs edit

Väntar nog på landningstillstånd. Kanske ska tanka och hämta upp fler?
Citera
2021-08-18, 10:31
  #2920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja de passar på. Nya mee snälla talibaner. Återstår att se om det är ett spel för gallerian. Vad som skett är att Ryssland och Kina gett dom fina affärsavtal mot att de ska verka mer civiliserade. För kvinnor verkar det bli ungefär som kvinnorna har det i Saudi.

Men det är klart när omvärlden helt lämnat så vet man ju inte. Den nuvarande ledningem är ju i stort sett samma som på slutet av 90-talet.

Talibaner ar pashtun, storsta folkgruppen i Afganistan, ca 20 miljoner. Varfor far de inte styra sitt eget land? O soder om gransen i Pakistan har du 50 miljoner pashtun till.

Pashtun ar indoeuropeer, ett iransk folk, talar iransk sprak (slakt). Har stod av Pakistan, Iran, Gulf stater. O nu Ryssland, Kina. Tror de inte saknar Aftonlandets kolonisatorer...
Citera
2021-08-18, 10:34
  #2921
Medlem
Ser ut som att flygplanet från Iran blev avvisat och nu flyger söderut.
Citera
2021-08-18, 10:35
  #2922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ser ut som att flygplanet från Iran blev avvisat och nu flyger söderut.


Ser ut som det. Tillbaka till Iran nu? EDIT: Verkar gå tillbaka.
Citera
2021-08-18, 10:36
  #2923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Ser ut som det. Tillbaka till Iran nu?

Nej det var i riktning mot pakistan. Verkar som den bara gör större cirkel.
Citera
2021-08-18, 10:43
  #2924
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ser ut som att flygplanet från Iran blev avvisat och nu flyger söderut.
Jag var lite orolig ett tag när Flightradar påstod att deras altitude var på 5000 feet. Då tänkte jag att "Hmm. Ska de inför landning nu? Ska de chansa? Har de fått clearance?"
Och sen ser jag på nytt på Flightradar att deras höjd nu är 30.000 feet vilket innebär att de är på väg bort - åtminstone upp...
Jag läste också på Twitter att det finns så många som sex stycken " REROUTES" på Kabul flygplats, dvs reroute VARNINGAR att inga commercial airlines får landa där. Dvs har du Kabul som destination så ska dessa varningar dyka upp i god tid...

Stackars människor på detta flyg! De verkar vara helt fast beslutna att landa i Kabul. De kunde ha åkt till annan flygplats under samma tid som de gjorde de där kringlorna!

https://www.flightradar24.com/KMF7702/28d2c7b1

Brainstorming tankar:
Piloten måste ha fått en massa info om att han inte kan landa där.
Vad är det som är så viktigt att man riskerar liv?
Varför landa just där istället för t ex i Pakistan eller tillbaka till Iran? Varför ger inte piloten upp?
Han bör förstå att han aldrig kommer få grönt ljus för landning.

Vad finns i planet? Människor? Vapen? Terrorister?
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-08-18 kl. 11:11.
Citera
2021-08-18, 10:43
  #2925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tror fan det också! Kommer nog bli bättre nu! Det enda som Media fokuserar på är kvinnoförtryck så de måste hjälpa flyktingar att få uppehållstillstånd i Sverige vilket är 95% män.

Tror det rent krasst resoneras som följande Männen blir avrättade. Kvinnor blir våldtagna och behandlade som slavar...

De tycker att männen behövs räddas flr att deras liv är i fara...
Citera
2021-08-18, 10:46
  #2926
Avstängd
SoberZealots avatar
Det hade varit intressant att veta hur många NATO soldater som dött för detta. Även kvoten man/kvinna på dessa soldater.

Landet bör även byta namn. Talibanstan, kan vitryssland byta till belarus, så måste afgansistan kunna byta.
Citera
2021-08-18, 11:12
  #2927
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja, det är mycket märkligt, och de har åkt från Iran. Frågan är om folk inte skulle vilja stanna i Iran hellre än att åka till krigstillstånds-Kabul. Men det är klart, folk kanske vill hem till familjen, men det är konstigt. Kan det vara fler än 14 passagerare? Hoppas de har gott om bensin!

Otroligt märkligt att informationen inte gått fram, att Kabul bara tillåter militära flygplan att landa.



Bra gissning. Det är det enda vi kan göra i det här läget.

Ja det här civila planet från Kamair från Mashaad i Iran cirklar fortfarande ovanför Kabul. Kanske låter man ändå planet landa eftersom det är från Iran. Vem bestämmer i flygtornet på Kabuls flygplats?
Citera
2021-08-18, 11:12
  #2928
Medlem
LuluBrooksies avatar
Planet Tappar Fart Jättesnabbt Nu!!

Från 30 000 ft till 25 000 ft på bara några sekunder!
Nu har han stabiliserat sig på 25000.
Hur han tror att han ska få landa är BEYOND ME!
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-08-18 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in