2021-08-17, 23:46
Medlem
Triremers avatar
Jag funderar på om talibanerna verkligen är så extrema som de framställts som. Det är ju inte ovanligt att utmåla fienden som omänskliga barbarer. Är det verkligen talibaner 2.0 på charmoffensiven eller var det kanske så att man plockade fram deras mest extrema gärningar och lät det porträttera dem?
Citera
2021-08-17, 23:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag funderar på om talibanerna verkligen är så extrema som de framställts som. Det är ju inte ovanligt att utmåla fienden som omänskliga barbarer. Är det verkligen talibaner 2.0 på charmoffensiven eller var det kanske så att man plockade fram deras mest extrema gärningar och lät det porträttera dem?

De är ju inte IS direkt men Afghanistan kommer återgå till att vara ett islamistiskt rövhål som nu får stöd av Kina, Iran och Ryssland.
Citera
2021-08-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer

De har ju många stränga regler som påverkar ALLA i samhället. Inte livshotande så sett, men det är ju lite störigt som kvinna att gå klädd i burka och inte få jobba.

Sedan har vi lite grymmare detaljer som att en tjuv får handen avhuggen och så vidare.

Tillsammans blir alla de här tiotusentals detaljerna en bild som ger en ganska omänsklig bild utav hur livet blir i taliban-afganistan.
Citera
2021-08-17, 23:52
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast det gäller ju även Trump som sagt, Problemet är väl bara hur tillbakadragandet gick till.

Poängen är ju att det var Trump som tecknade ett avtal med Talibanerna till att börja med. Biden hade inte mycket val efter det.

Sen tycker jag själv att det var rätt beslut oavsett (man kan inte försvara ett folk som inte vill försvara sig själva), men jag gillar inte när folk försöker sig på historierevisionism.

Hela invasionen var ett fiasko från början till slut.
Citera
2021-08-17, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Poängen är ju att det var Trump som tecknade ett avtal med Talibanerna till att börja med. Biden hade inte mycket val efter det.
Inte mycket val? Han är väl USA’s president?
Citera
2021-08-17, 23:55
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Hela invasionen var ett fiasko från början till slut.

Ja, det kan jag hålla med om. Om vi i Väst ska offra vårt eget blod så ska det ske för extremt viktiga strategiska syften, inte för att korrupta militärer/företag ska få njuta obegränsat med skattepengar.
Citera
2021-08-17, 23:56
Medlem
Hundvisslarens avatar
Vem är emir i Islamiska Emiratet? Varför skaffade de inte en khalif?
Citera
2021-08-17, 23:56
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Inte mycket val? Han är väl USA’s president?

President ja, envåldshärskare nej.

Folket ville ta hem trupperna, Trump tecknade avtalet. Biden kunde då försöka köra över folkets vilja, men det hade kostat honom bra mycket mer än vad det var värt (dvs ingenting).
Citera
2021-08-17, 23:57
Medlem
Citat:
Om han ville få 70% av USAs befolkning som stödjer tillbakadragandet emot sig så.

https://www.npr.org/2021/08/14/1027552833/heres-why-biden-is-sticking-with-the-u-s-exit-from-afghanistan?t=1629236351291
Ville de 70% att de drog sig ur på DET HÄR SÄTTET!???
Det är så totalt klantigt och förnedrande. Inte att dra sig ur. Inte tajmingen. Bara att det inte förekom den minsta förberedelse alls för att göra det. Därav den patetiska och tragiska cirkusen det blev. Med för resten av världshistorien ständigt inpräntade bilder. (Åtminstone kommer ingen att nämna reträtten från Saigon igen!)

Därför att Vita Husets administration uteslutande består av personer utsedda för deras hudfärg och falskt inbillade könsroll och den demente Joe Biden själv, som ju tillbringade förra veckan på semester i Camp Davis. Noll reaktion alls på det snabba händelseförloppet från USAs högsta ledning. Talibanerna hade fritt fram helt utan minsta motstånd. USA har bevisat att de inte klarar av att göra ens den enklaste och mest uppenbara sak överhuvudtaget. Alla sosseborgare sitter och tittar sig själva i spegeln "Och vill inte ta bort uppmärksamheten från Afghanistan genom att på Instagram annonsera att jag har separerat från min flickvän". Det är det enda ALLA sosseborgare är. Totala psykopater och verklighetsförnekare, alla helt obildade, helt utan någon yrkeslivserfarenhet, alla helt misslyckade hela sina liv rakt igenom. NU kommer världens alla terrorister, kuppmakare och krigshetsande diktatorer att sätta igång! För nu har alla sett att västvärlden är komplett oduglig och irrelevant. Bara att ignorera dess existens.

Trump hade gjort lite annorlunda. Han hade låtit generalerna genomföra en ordnad reträtt. Han ville ju USAs bästa. Demente Biden är just bara dement och vet och vill ingenting. SNACKA OM att Trump blir återvald efter alla de krig som Joe Biden nu har orsakat genom att sova över under hela det här händelseförloppet!
Citera
2021-08-18, 00:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
US Airforce Boeing KC-135R Stratotanker (väldigt stort tankarflyg) flyger söder om Kabul
https://www.flightradar24.com/28d1fd9a
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-08-18 kl. 00:05.
Citera
2021-08-18, 00:01
Medlem
https://twitter.com/RichardEngel/status/1427594136689987591?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1427594136689987591%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.afto nbladet.se%2Fnyheter%2Fa%2Fx8JXP8%2Fliverapporteri ng-om-talibanernas-o vertagande-av-afghanistan

Respekt till dessa kvinnor. Kanske skulle de utvildat kvinnliga soldater istället. De hade nog inte lagt sig för talibanerna så lätt. De verkar uppenbarligen ha mer att förlora...
Citera
2021-08-18, 00:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det är någonting med talibanernas approach under detta övertagande.. denna i talibanskt mått mätt och i brist på bättre ordval "charmoffensiv" - och nu denna deklaration på det - som känns väldigt genomtänkt, välplanerad (och det sedan länge). "Professionell" om man så vill.

Nog har man haft ett gäng år på sig att planera för framtiden uppe i bergen men jag undrar jag. Alltsammans framstår väldigt mycket som ett resultat av en deal som mötts långt under radarn med (hjälp av) en eller flera tunga internationella maktspelare.

På det vis man rullat hatt hela vägen in till Kabul utan att måtta (något som helst?) motstånd, rentav utfört under nära kontrollerade former och det till återkommande försäkringar i både tal och skrift om att ingen väst-kollaboratör behöver frukta för sitt liv, får mig misstänka att de tillåtits ta makten. På villkor...

Ja, talibanerna (ledarskapet tänker jag främst på här) har ju haft 20 år på sig att tänka, internet och snabbare kommunikationer är inte främmande för de heller. Dvs de har ju följt med vad som har skett i världen.., och det är ju i sak positivt. Tex har man fått med sig ISIS fall. Så går det.., när man blir styv i korken.., och går bananaz..

Man bör även ha lärt sig sin läxa även, dvs inte ge framtida "Usama-bin Laden" en fristad. För då riskerar man att helt bli offside..

Framtiden kommer säkert att visa vart det går, det är ju oskrivet än.., men kanske det är som så att talibanerna har mognat mentalt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in