Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Det är någonting med talibanernas approach under detta övertagande.. denna i talibanskt mått mätt och i brist på bättre ordval "charmoffensiv" - och nu denna deklaration på det - som känns väldigt genomtänkt, välplanerad (och det sedan länge). "Professionell" om man så vill.
Nog har man haft ett gäng år på sig att planera för framtiden uppe i bergen men jag undrar jag. Alltsammans framstår väldigt mycket som ett resultat av en deal som mötts långt under radarn med (hjälp av) en eller flera tunga internationella maktspelare.
På det vis man rullat hatt hela vägen in till Kabul utan att måtta (något som helst?) motstånd, rentav utfört under nära kontrollerade former och det till återkommande försäkringar i både tal och skrift om att ingen väst-kollaboratör behöver frukta för sitt liv, får mig misstänka att de tillåtits ta makten. På villkor...
Ja, talibanerna (ledarskapet tänker jag främst på här) har ju haft 20 år på sig att tänka, internet och snabbare kommunikationer är inte främmande för de heller. Dvs de har ju följt med vad som har skett i världen.., och det är ju i sak positivt. Tex har man fått med sig ISIS fall. Så går det.., när man blir styv i korken.., och går bananaz..
Man
bör även ha lärt sig sin läxa även, dvs inte ge framtida "Usama-bin Laden" en fristad. För då riskerar man att helt bli offside..
Framtiden kommer säkert att visa vart det går, det är ju oskrivet än.., men kanske det är som så att talibanerna har mognat mentalt...