2021-08-17, 21:13
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det var inte det jag sa herr yxskaft. Jag sa att det aldrig funnits ett land som heter ”Afghanistan”. Det har alltid varit en härlig kompott av klaner och krigsherrar av olika slag.
Varför citerade du då mig när jag svarade på en direkt fråga?
Citera
2021-08-17, 21:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Enligt rapport från Amerikansk militär bedömdes afghanska armén vara fylld av värdelösa desertörer, lögnaktiga omoraliska tjuvar som inte drog sig för att smuggla undan både vapen och diesel.

Sedan existerade många "soldater" bara på lönelistorna. För att inkassera löner.

I verkligheten var de hemma och sysslade med annat.

Korruptionen är fruktansvärd i detta land. Inte ens sin egen armé kunde de låta bli att förstöra med korruption.
Citera
2021-08-17, 21:17
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Enligt rapport från Amerikansk militär bedömdes afghanska armén vara fylld av värdelösa desertörer,lögnaktiga omoraliska tjuvar som inte drog sig för att smuggla undan både vapen och diesel.

Ja men det här visste vi redan..
Jag vill inte ha hit en enda aghansk man igen.
Har träffat på många av "barnen" som kom och ungefär 95% har visat sig vara omotiverade,brottsbenägna kvinnohatande skithögar vars enda mål är att leva på bidrag.

Annat var det i Syrien. Visst, stora massan bröt ihop och flydde från IS men järnkärnan vek sig inte, de stannade på sin post utan sold och kämpade inte bara till sista patronen utan tills de behövde använda oljefat fyllda med järnskrot istället för riktiga bomber.

Afghanerna hade verkligen allt de behövde i materiel samt sold och ändå sprang de gråtandes hela vägen till Kabul i kvinnokläder så fort de hörde första kulan flyga förbi.

Säga vad man vill om araberna men de är iaf inte afghaner
Citera
2021-08-17, 21:20
Medlem
YoloSwag420s avatar
Sjukaste klippet hittills från en person som satt på landningsstället och filmade: https://www.itemfix.com/v?t=edkbme
Citera
2021-08-17, 21:23
Medlem
Jag tror att på åtminstone medellång och lång sikt kommer Talibanerna – nationalistiska hjältar som oförtrutet bekämpat ockupanterna – kommer ställa allt till rätt. Farbror Usama sade på ålderns höst att de inte skulle bekämpa muslimer med andra traditioner (jämför IS som speciellt hatar de som inte tolkar islam på deras sätt). Om Talibanerna lyder det rådet kommer man verkligen kunna glädjas för all Afghaner som tvingats fly och kan återvända till sin jord. Förhoppningsvis har deras blod inte dränerats helt av ”välmenande” svenskar och att de sätter större ära i att hjälpa hemlandet än lusten för materiella ting som nya telefoner.

(Till de som talar om skräpmänniskor i Afghanistan vill jag säga att i jämförelse med Talibanerna är de som bespottar sitt eget land, och inte gör annat än klagar bakom tangentbordet, är de riktiga skräpmänniskorna!)
Citera
2021-08-17, 21:24
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cupcak3
Nu har det dykt upp ett KAM Air plan på Kabuls flygplats enligt Flightradar24. Afghanskt flygbolag enl snabb googling

Intressant att det flyttade sig från den civila delen av flygplatsen till den militära. Vilka befinner sig på vilken del tro?
Citera
2021-08-17, 21:25
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Fan mycket snack om teoretiska flyktingar till Sverige och annat hit och dit. Är det någon som sitter på information om motståndet som byggs i Panjshir nu? Såg videos att hela tiden samlas trogna regeringsstyrkor (troligtvis är dem flesta Tadjiker) tillsammans med anti taliban krigsherrar. Men verkar inte som det är mycket mer information än så.

Går det att läsa mer om detta nånstans?
Citera
2021-08-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwag420
Sjukaste klippet hittills från en person som satt på landningsstället och filmade: https://www.itemfix.com/v?t=edkbme

Sorgligt ändå, dom har ingen aning om hur vind, hastighet, gravitation, g-krafter fungerar.
Dom tror dom kan sitta där som att det är nån magisk flygande matta som tar dom till säkerhet.

Tänk rädslan och paniken när dom börjar inse att dom inte kan hålla sig kvar, första personen faller.
Citera
2021-08-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Talibanerna har precis förlåtit alla afghaner, man nämnde specifikt de som arbetade med ockupationsmakten.

Med andra ord finns det inget asylskäl för tolkar.
Jättefint av talibanerna. De kommer alltså inte hugga av huvuden på "otrogna" exempelvis tolkarna, inte kasta bögar från hög höjd till marken, inte piska tjejer som umgåtts med killar, inte stena gifta kvinnor som påstås haft relation med en man som inte är maken och då räcker med att hon pratat med en man som hon inte är gift med.
Citera
2021-08-17, 21:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att dansa disco framför kameran var inget 90-talets talibaner hade gjort ens om världens enda supermakt hade hotat med drönare, marktrupper och tjugo års ockupation!
Det är alltför tidigt att avgöra deras agenda för detta.
Vi vet mer om några veckor. Men eftersom att de redan förbjudit musik att spelas på radio, så har jag svårt att tro att de skulle tillåta folk gå på tivoli m.m. framöver?
Jag ser talibaner som driver med västvärlden, inget annat.
Citera
2021-08-17, 21:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwag420

Jag vet inte om jag ser fel, men vinkar inte afghanerna som sitter på landningsstället adjö till de afghaner som är kvar på marken?

De tror alltså på riktigt att de ska flyga med? Att det går bra att flyga så?
Citera
2021-08-17, 21:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jättefint av talibanerna. De kommer alltså inte hugga av huvuden på "otrogna" exempelvis tolkarna, inte kasta bögar från hög höjd till marken, inte piska tjejer som umgåtts med killar, inte stena gifta kvinnor som påstås haft relation med en man som inte är maken och då räcker med att hon pratat med en man som hon inte är gift med.

Antar att du är ironisk?
Fattar inte hur vissa kan vara så naiva här, det är nästan skrämmande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in