2021-08-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Jag tror Kina kommer få problem med talibanerna som grannar faktiskt, ganska många provinser i Kina med många muslimer och det är ganska känt att kineserna inte gillar dessa och skickar dom på diverse "omskolningsläger" Ska jag vara ärlig så tror jag kineserna kommer få mer problem med terrorattacker än vad västvärlden kommer få i framtiden.
Menar du att talibaner skulle bry sig om kinesiska muslimer? Trams. Dom är precis som alla andra, själviska.
Citera
2021-08-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Ambassadör Stiernlöf måste ha blivit helt tagen på sängen. För mindre än tio dagar sedan lät det såhär:

”Jag tillhör inte de som tror att Kabul står och faller i närtid”.

https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-talibanerna-har-tagit-kontroll-over-kunduz

Hur kan västländernas underrättelsetjänster ha underskattat talibanerna på detta vis?
...att pacifistsverige inte har någon vidare underrättelsetjänst må vara hänt men att USA så totalt missbedömt situationen är ju ett megafiasko
Citera
2021-08-17, 17:35
Medlem
Varken USA eller någon annan utomstående kan lösa landets problem med våld eller på något annat sätt så länge det inte finns en enhetlig vilja och förmåga av lokalbefolkningen att själv stå på sig. I slutändan måste afganerna själva styra och styra upp sitt land.
Citera
2021-08-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Talibanerna verkar helt enkelt ha ett stort stöd bland befolkningen.

Ja bitvis finns det ju lockande aspekter med deras lagar och förordningar.
Stjäl någon av dig? Då kapas hans hand.
Är din flickvän otrogen? Då åker hon in i fängelse/dör. Lite väl hårt kanske, men när man själv står där med ett brustet hjärta har åtminstone jag smakat blodtörst och velat ha ihjäl personer.
Din tjej får inte lämna huset själv. Tja, jag kan faktiskt tänka mig att detta kom till av en fruktansvärt svartsjuk kille, men absolut jag förstår hur man kan känna det behovet om man har en rysligt sexig porrstjärna femme fatale men kanske inte en afghansk fet kärring direkt.
Samt begränsningar för kvinnor och lägre stående åsikter osv. Vedergällningar och fullbordade straff för kriminella. Dödar du någon dör du själv osv.
Alltså alla de här reglerna är ju tilltalande för många män så är det bara. Det hade varit otroligt skönt att till exempel fått se Annika Strandhäll och alla andra rabiata feministiska provokatörer som saknar hjärna i Sverige att få smaka på en hederlig piska på ett torg.
Citera
2021-08-17, 17:44
Medlem
Med talibanerna så kommer korruptionen att upphöra. Skatt kommer att samlas in från alla afghaner enligt islam. Den förra regeringen var korrupt!
Citera
2021-08-17, 17:46
Medlem
Jag antar att talibanerna inte kommer börja massavrätta alla civila som inte hör hemma i landet eftersom det skulle bara leda till att dom blir invaderade igen.
Citera
2021-08-17, 17:48
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Jag antar att talibanerna inte kommer börja massavrätta alla civila som inte hör hemma i landet eftersom det skulle bara leda till att dom blir invaderade igen.

Troligtvis inte, men alla afghaner som haft samröre med regeringen och ockupationsmakten, samt bara alla afghaner som på annat sätt inte faller talibaner i smaken. Som jag förstod det har de redan deklarerat att alla ogifta flickor och kvinnor ska "giftas bort" aka bli sex- och hushållsslavar till talibankrigare.
Citera
2021-08-17, 17:49
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag är återigen förvånad. Dels över vad som skedde, och att det gick så satans snabbt.

Men jag är också lite förvånad över att det verkar som att Talibanerna har haft en relativt genomtänkt färdig plan för hur Afghanistan ska styras efter att de tagit Kabul. Det verkar som att de söker en plattform för acceptans som bygger på mer än att man har 70 000 fanatiker med otroligt våldskapital.

Under striderna så har Talibanerna avrättat fångar och varit hänsynslösa men nu verkar det som att det finns en ledningsstuktur som i alla fall tillfälligt gett en order om att inte go all in "Rwanda warlord" på sina forna nu försvarslösa fiender.

Man pratar om att förlåta de som jobbat för väst, man låter kvinnor jobba vidare, man säger även att kvinnor ska få fortsätta jobba i framtiden och att de har rätt till utbildning. Man besöker religiösa minoriteter och försäkrar dem om att de är fredade.

Ingen trovärdig nyhetsoutlet verkar instämma med Aftonbladets citat om att "de går från dörr till dörr" och letar efter de som jobbat åt svenska ambassaden exempelvis. Det är nog kanske lite mera PUT och migrationspåverkansoperation kring de påståendena.

Ska inte säga att det är positivt, men det är i alla fall lite bättre om det är så att vi har med Talibaner 2.0 att göra och att de inte kommer att vara lika fundamentala som sist.

Men läste ngn tweet om en poll i Afghanistan som visar att 98% vill ha sharia och nästan alla tycker att stening för äktenskapsbrott är en fantastiskt bra idé. Frågan är om Afghanistan nu ändå inte får exakt vad Afghanistan vill ha.

Jag gissar på att de i första hand söker ett erkännande både internt i landet och internationellt och därmed inte beter sig (i alla fall just nu) som de grottvildar vi trodde att de var.

Jag gissar också att med tiden så kommer makt att korrumpera och förblinda Talibanerna då de också är Afghaner så det blir så klart inget kul ställe att bo på.

Jag känner inte heller att vi ska ge bistånd till det nya Afghanistan. De valde sin väg. Nu ska vi inte stå för att bygga nationen. Det är upp till bevis att Afghanernas way of life är hållbart och då måste det vara hållbart utan att någon annan driver kliniker ute på landsbygden.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Exakt Kinas värderingar krockar med Talibanernas.

Så du tror ärligt talat att kineser skulle kunna få etablera storskalig gruvdrift med kinesiska arbetare i afganistan?
Eller tror du man kommer använda sig av "kvalificerad" afghansk personal?

Vidare så måste man bygga upp infrastruktur i landet för att få det att funka.

Det krävs alltså stora investeringar samtidigt som riskerna är höga med instabilitet som kommer råda i många år framöver.

Att Kineser skulle kunna tänka sig att sälja vapen är en sak men vad jag beskriver ovanstående är något helt annat.
Talibanerna kan ju lika gärna bestämma sig för att lägga beslag på allt när det är färdigbyggt och hävda att det tillhör landet.
Skulle Kina riskera en krig i afganistan som kan försvaga partiets ställning i Kina för en sån sak?
Nej knappast.
Kineserna är extremt sluga och försiktiga, man ger sig bara in i saker som man vet att man kommer vinna till skillnad från USA.

Kinas värderingar krockar inte med en massa länder som det samarbetar med, som t ex Orbans Ungern?

Du får nog hänga med. Kineserna är redan i startgroparna och toppolitiker i det kinesiska kommunistpartiet har träffat högsta ledaren för talibanerna. Kina stänger inte ambassaden, samarbetar och kommer troligen vara bland de första länderna att erkänna talibanregeringen så fort den tillträder.

Här är det business dom gäller. Pakistan och Iran ingår också i de kinesiska planerna för handelsvägar och ekonomisk utveckling, så Afghanistan passar bra in för kinesiska investeringar och talibanerna samarbetar helt säker på basis av ömsesidiga intressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Jag tror Kina kommer få problem med talibanerna som grannar faktiskt, ganska många provinser i Kina med många muslimer och det är ganska känt att kineserna inte gillar dessa och skickar dom på diverse "omskolningsläger" Ska jag vara ärlig så tror jag kineserna kommer få mer problem med terrorattacker än vad västvärlden kommer få i framtiden.
Jag tror de är medvetna om detta, gränsbevakningen kommer nog bli ännu mer rigorös samtidigt som bevakningen av minoritetsgrupperna ökar med kameror mm.

Omskolningslägrerna tror jag också kommer va effektiva långsiktigt.
Om Kina dessutom ökar de materiella tillgångarna och förbättrar levnadsstandarden i dessa områden så kommer det dessutom uppstå en kontrast med livet i afganistan och livet i Kina.

Jag har ärligt talat svårt att se att vi skulle få se någon ökning av muslimska terrorbrott i Kina.
Kinesiska säkerhetstjänsten har helt enkelt för god kontroll samtidigt som man "tvättar" bort Islam så att folkligt stöd finns i landet.
Citera
2021-08-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Haha! Ja, det låter ju väldigt lockade att göra det nu!
Tvärtom har det blivit fritt fram för alla slags terrorister, kuppmakare och krigshetsare i hela världen nu. Alla har ju sett att hela västvärlden är alldeles för inkompetent och korrumperad för att kunna göra något motstånd alls, ens om de skulle vilja försöka. Det är just precis massavrättningar av alla kollaboratörer med ockupanterna i Afghanistan som kommer att avskräcka alla från att ha med västvärlden att göra i säkerhetspolitiska ting.
Citera
2021-08-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kinas värderingar krockar inte med en massa länder som det samarbetar med, som t ex Orbans Ungern?

Du får nog hänga med. Kineserna är redan i startgroparna och toppolitiker i det kinesiska kommunistpartiet har träffat högsta ledaren för talibanerna. Kina stänger inte ambassaden, samarbetar och kommer troligen vara bland de första länderna att erkänna talibanregeringen så fort den tillträder.

Här är det business dom gäller. Pakistan och Iran ingår också i de kinesiska planerna för handelsvägar och ekonomisk utveckling, så Afghanistan passar bra in för kinesiska investeringar och talibanerna samarbetar helt säker på basis av ömsesidiga intressen.
Orbans Ungern, Iran och Pakistan är mycket mer stabila länder än afganistan.
Men den som lever får se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in