2021-08-17, 15:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Talibanerna är humanister främst i den meningen att de respekterar folks rätt till liv, vilket är en stor kontrast till västländerna som ockuperat landet och som är orken till att hundratusentals afghaner har dödats och lemlästas under 20 år av ockupation.

Övertagandet av landet har skett på politisk väg. Talibanerna har knappt avlossat ett enda skott. De har samarbetat med tusentals ”byråd” och med administrationerna i ständerna, kommit överens politiskt, därefter har ockupationsmaktens soldater gett upp eller till och med bytt sida. Denna process har gett talibanerna en stor demokratisk legitimitet och den har varit väldigt humanistisk.
Okej.

Respekten för liv tillskrivs ibland humanismen, och inte helt felaktigt även fast jag inte anser att det räcker med motstånd mot dödsstraff (tex) för att beskriva humanism. Själv anser jag att dödsstraff kan vara befogat även om jag inte vill ha dödsstraff pga inkompetent styre.

Jag vill egentligen inte bråka med dig utan bara påvisa att humanism är inkompatibel med islam. Humanism är dessutom inkompatibelt med kristendomen också, även fast en sorts ytlig humanism kan tolereras i väntan på Kristi återkomst. Vill man istället ha en icke sekulär muslimsk stat bör väl ändå dödsstraff betraktas som obligatoriskt?
Citera
2021-08-17, 15:08
Medlem
rokossovskys avatar
Talibanerna 2.0: I Afghansk TV intervjuas en talibanledare av en kvinna i ganska lös hijab, ingen burka där inte.

Kolla in tyska DW live på Youtube, scrolla tillbaks till nyhetssändningen kl 15.00.
https://www.youtube.com/watch?v=4tbh25K-vO8
Citera
2021-08-17, 15:11
Medlem
Grontarskonts avatar
Vad ska man säga! Håller med Biden här, vill inte folket trots utbildning, material och pengar så går det ju inte.

I min värld är Afghanistan knappt ett land utan en massa små riken med minikungar/klanledare som bara ser efter sin egen klan. Kan aldrig bli ett land/stat av detta.

Lägg ner alla bistånd/bidrag! I den här delen av världen ger det ingenting!
Citera
2021-08-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fast den som gör det just nu, PYTHN52, är ett spaningsflyg. Recon aircraft.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_RC-135

Vet inte varför de skrivit stratotanker på den. Dessa är mycket bulkigare flygplan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-135_Stratotanker

Ja jag är ju inte insatt i flygvärlden 1a gg jag läser om dessa plan, hoppas bara att amerikanerna håller ord o inte startar ngt igen
Citera
2021-08-17, 15:17
Medlem
Vågskålens avatar
Det här maktövertagandet måste ju ha varit framförhandlat redan tidigare. Annars kan man väl ändå knappast bara promenera fram över landet utan egentliga stridigheter. Sammantaget ser talibanernas övertagandet ut som en gigantisk blåsning av alla västmakter. Riktigt pinsamt.

Men förhoppningsvis har afghanerna sitt öde i sina egna händer nu.
Citera
2021-08-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Talibarna kör verkligen världens charmoffensiv nu.

De säger att lag och ordning har iordningställts, att kvinnor kommer tillåtas utbilda sig, att de bara behöver bära jihab (inte burka), att de som jobbat för västmakterna under 20 års tid nu bevljats "amnesti" osv.

Rätt smart. Det får ju USA och västs misslyckande att se ännu större ut. Och Kina och Ryssland planerar ju ha kvar sina ambassader i Kabul och överväger att erkänna talibanerna, det är säkert också en orsak till charmoffensiven.

De kanske kan vara lite pragmatiskt "toleranta".

Vi i väst har ju lite av ett "allt-eller-inget" perspektiv: Tillåter man inte prideparader så är det i vår diskurs närmast likställt med att avrätta bögar. Inte för jag tror talibanerna kommer vara toleranta mot just bögar, utan mer som ett tydligt exempel.

Talibanerna 2.0 kanske tillåter högre kvinnlig utbildning för den som har råd, men avråder från det, samtidigt som man inte tillåter att någon agiterar för kvinnlig utbildning.
Så en kvinna kanske får rätten/friheten att utbilda sig och arbeta om hon verkligen vill, men hon kan inte gå ut på gatan och demonstrera för saken. Och samhället tittar lite snett på henne och tycker hon är en lite sämre muslim.

De kan säkert få en massa tips av kineserna om hur man anordnar ett lagom repressivt samhälle.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2021-08-17 kl. 15:33.
Citera
2021-08-17, 15:26
Medlem
Afghanerna har tydligt sagt nej till västerländska ”värderingar”. Vad är problemet? Varför gråter alla?
Citera
2021-08-17, 15:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Afghanerna har tydligt sagt nej till västerländska ”värderingar”. Vad är problemet? Varför gråter alla?

Alla gråter inte och alla delar inte talibanernas "värderingar". De som inte anser att de kan bo i ofrihet under talibanernas diktatur kommer hit i stället. Det gör mig förbannad. Jag vill inte betala för deras skit.
Citera
2021-08-17, 15:33
Medlem
welcometorealitys avatar
Talibanerna verkar trivas nu att ha makten hehe...

https://www.youtube.com/watch?v=UuuJ_LOep7E
Citera
2021-08-17, 15:33
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Här på forumet ser man tydligt att de som är mest nazistiska är de som allra mest gillar talibanerna. Sen finns det en som verkar vara ultrakommunist också och hyllar Nordkorea, även den gillar talibanerna.

Så ungefär där har vi talibangillarna i Sverige. De som är längst ut på endera sidan av skalan, några tusen personer i hela Sverige kanske?
Citera
2021-08-17, 15:34
Medlem
shaktas avatar
Vi får väl se hur det går denna gång. Det har talats om att Talibaner oftast säger en sak men håller det aldrig.

Att påtvinga ett land västerländska värderingar är detsamma som politikerna här runtomkring i Europa påtvingar oss Islam. Det funkar inte och kommer aldrig funka. Om Tallisarna är smarta nu och håller vad man sagt kommer nog Afghanistan bli ett lugnt land (med betoning på lungt) och kriget är slut. Sen om man har siktet på Väst låter jag vara osagt men kan man knappt hålla ett land i fred utan misär och krig så bör man nog inte ens försöka.

Får se lite vad Tallibiden (TM) har och säga om det hela. Hans generaler letar väl efter anledningar till att bomba skiten ur Afghanistan. Eller så fick man en "billig" biljett ut.
Citera
2021-08-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alla gråter inte och alla delar inte talibanernas "värderingar". De som inte anser att de kan bo i ofrihet under talibanernas diktatur kommer hit i stället. Det gör mig förbannad. Jag vill inte betala för deras skit.

Jodå. Hela världen gråter medan människorna i Afghanistan firar att de kan etablera en islamisk stat. Vi har inget där att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in