Citat:
Ursprungligen postat av
kolingen321
Alltså USA har väll sedan länge bara assisterad den Afghanska armen? Oavsett hur dom gjorde skulle ju armen kollapsa ?Det är möjligt att armen skulle kunnat hålla Shia provinsen i mitten , kanske Norra delen och Kabul. Det är väldigt svårt för en arme att hålla en stad om dom är omringade. Problemet är helt enkelt att moralen i armen är usel.
Detaljer kring strategi lämnar jag därhän. Det är inte direkt mitt expertisområde. Konstaterar bara följande:
- Man drar inte ut trupper, för att sedan blixt-insätta dem igen strax därefter, om inte något gått fel.
- Biden hade personligen intygat att just det som nu hänt (Kabul har intagits) inte skulle hända. Han hade fullt förtroende för den afghanska militären osv.
- Om nuvarande utveckling mot förmodan (se ovanstående) går helt enligt Bidens plan, är det en usel plan.
Jag kan personligen inte tänka mig att USAs militär kan ockupera ett helt land i tjugo år, men sedan inte kan koordinera ett tillbakadragande där civilbefolkningen hinner evakueras.
Men oavsett detta är det helt uppenbart att Biden & Co helt har missbedömt situationen, och att de misslyckats grovt med det de lovat uppnå. Och det är den springande punkten.