Citat:
Ursprungligen postat av
SirFrankLucas
Som sagt, jag håller med dig om mycket. Men det handlar inte om några tusen extra krigare. Vi pratar om borttagna sanktioner satta av både USA och FN, ekonomisk frihet och rörlighet. Vi pratar om frisläppande av tidigare ledare som haft betydande ministerpositioner i landet innan talibanerna avsattes. Utan detta hade talibanerna aldrig kunnat ta över som de gjorde. Att USA sedan ger ett sken av en väl fungerande stat och vältränad armé, när det i själva verket är luftslott kan man också diskutera. Biden har gjort misstag. Men att räkna ut Trump ur ekvationen är bara ignorans målad av politiska skiljaktigheter.
Jag räknar inte bort Trump ur ekvationen. Jag anser väl snarare att varken Trump eller Biden skall lastas för tidigare presidenters misslyckanden. Med tanke på hur det gick till när ryssen stack(exakt likadant) så tvivlar jag på att några tusen talibaner hit eller dit har gjort särskilt stor skillnad, med tanke på(som tidigare sagt) deras stora stöd av utländska aktörer i närområdet. Talibanerna är inte lokaliserade till enbart Afghanistan eller afghanska människor men av olika anledningar så får man inte bomba grannländerna eller bedriva krigsföring där när talibanerna flyr över gränsen, tillbaka kommer de med nya rekryter, påfyllda förnödenheter/ammunition/vapen etc och så börjar det om igen. Om någon skall lastas för detta så är det väl ändå Geroge Bush? Trump var väl oavsett mer eller mindre blockerad att göra som han ville med tanke på motståndet i kongressen etc? Hur som helst så verkar ju fakta vara att Afghanistan hade fallit oavsett om man dragit sig ur under Bush, Obama, Trump, Biden eller inom en överskådlig framtid. Talibanerna hade tagit makten så fort väst lämnade oavsett om det var idag, för fem år sedan, tio år sedan eller tjugo år sedan. Enligt Pentagon så hade de även gjort det om man dragit sig ur om fem år eller tio år. Så Trump och Biden är helt irrelevanta i sammanhanget. Den som ska lastas är väl i så fall som sagt den som drog igång cirkusen?