2021-08-16, 13:55
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sedan är det två saker :

1) : Kösystem, respekteras detta ?

Har varit i ett par länder där kösystem inte existerar. Utan det är "alla på en gång". Då blir det så här.

2) : Vilka är det egentligen som vill ombord ? Är det legala som jänkarna har lovat ta hand om.., eller är det bara lycksökare/kriminella etc..

För dessa scener finns ju inte i Kabul.

Hoppas du skojar Spelar ingen roll om terrorister tar över ens land och folk blir nedskjutna på gatorna, för svensken går kösystemet framför allt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, det är okej att kritisera Trump. Det går också att kritisera Biden utan att kritisera Trump, vilket du verkar ha svårt att förstå.

Det var bra att lämna Afghanistan, tycker jag. Av allt att döma var sättet man gjorde det på inte bra, tycker jag. Hur det hade gått till med Trump istället för Biden vid ledningen kan vi bara spekulera om.

Min teori är att Trump hade blivit lika tagen på sängen som nuvarande administration. Det här var ett oväntat slag jag inte tror någon såg komma. Ser man till Mullah Baradars uttalande, verkar han själv överraskad av deras lyckade offensiv. Han säger bokstavligen "vi har nått en seger som inte var förväntad". O andra sidan kan man diskutera teorier om hur Trump hade svarat på detta svek.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Jag tycker de verkar dåliga på att hålla avstånd på flygplatsen.
Citera
2021-08-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
avtalet var väl endå att USA skulle vara ute den 1 maj i år?
Biden som sköt upp det till 11 septermber. Klart talibanerna tröttnade.

Biden has handled the withdrawal very badly.
https://slate.com/news-and-politics/2021/08/afghanistan-withdrawal-trump-biden.html
Citera
2021-08-16, 13:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Äntligen lite ordning och reda i Afghanistan, inte en dag för tidigt 👍
Citera
2021-08-16, 14:01
Medlem
Jon.Holmss avatar
Video med en av kropparna som ramlade av flygplanet och hamnade på ett hustak i Kabul. Var är Allah när man mest behöver honom kan man ju fråga sig?

Varning för obehagliga bilder! ⚠️

https://twitter.com/AsvakaNews/status/1427199535126777857?s=20
Citera
2021-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du snackar skit. Biden snackar skit.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_insatsen_i_Afghanistan
Svenska trupper åkte till Maza-e-Sharif och förvandlade staden till Afghanistans prostitutionshuvudstad:
https://www.nytimes.com/2013/04/18/world/asia/mazar-i-sharifs-economic-success-extends-to-its-sex-trade.html
Citera
2021-08-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Hahah tror de på riktigt att det är möjligt att hålla sig kvar på utsidan av ett plan?!
Till och med ett barn förstår att detta innebär döden.

Påminner definitivt om när USA backade ur Saigon för massa år sedan, fullkomligt helgalet!
https://youtu.be/jq7gP0KiL1E
Citera
2021-08-16, 14:04
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Läste på twitter :

Taliban sources saying that an agreement has been reached between US and Taliban, after which US forces have taken control of the security of Kabul Airport and Taliban won't enter the airport until the decided deadline.

Med tanke på all skit som händer på flygplatsen tror jag talibanerna älskar showen.

Utåt: "Titta, väst lämnar er i sticket."

I finrummet: "Haha, tror de att de kan sitta på ursidan av planet när det lyfter eller? Mer popcorn "
Citera
2021-08-16, 14:05
Medlem
rokossovskys avatar
Klart regimens fd president, Ghani, behövde lite i reskassan.

Han borde ha tagit två helikoptrar då det alltid är en dålig ide att lämna pengar bakom sig!

"MOSCOW, Aug 16 (Reuters) - Russia's embassy in Kabul said on Monday that Afghan President Ashraf Ghani had fled the country with four cars and a helicopter full of cash and had to leave some money behind as it would not all fit in, the RIA news agency reported."
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/russia-says-afghan-president-fled-with-cars-helicopter-full-cash-ria-2021-08-16/
Citera
2021-08-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Aah ok. Kan nog tro att det stämmer till mångt och mycket. CIA är väl insyltade i det mesta vad gäller droger.

Mvh
Läste en bok om detta för länge sen av någon journalist, där var har jag för mig en del källhänvisningar även om sådant här inte har klara källor. Då i slutet av 70- och på 80-talet bistod man med allt möjligt. Att CIA hade sina fingrar i syltburken när det gällde den gyllene triangeln i samband med Vietnamkriget och därefter är väl ganska klarlagt.
Initialt bistod USA med "allierade" med utrangerade sovjet-vapen från Egypten, de hade ju bytt sida då. USA, Israel (som hade tillgång till sovjetvapen), Pakistan och någon till skötte detta. Även Kina bistod från sitt håll till mujahedin.
Vapnen från väst var där rudimentär kontroll på var de hamnade, krigsherrarna skalade av sin "avgift" för att sälja en del av vapnen på "marknaden" för sådant. Kina lär ha haft betydligt bättre kontroll på att vapnen faktiskt kom fram till de som skulle ha dem.
Citera
2021-08-16, 14:06
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Läste på twitter :

Taliban sources saying that an agreement has been reached between US and Taliban, after which US forces have taken control of the security of Kabul Airport and Taliban won't enter the airport until the decided deadline.
Världen har blivit galen när talibanerna är de som uppmanar till lugn, förhindra plundring och försöker säkerställa att flygplatsen kan fortsätta fungera under Nato-regi…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in