2021-08-16, 11:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Du tror inte på fullt allvar de kommer följa det? Jänkarna är väck, de kommer inte tillbaka och talibanerna kan göra precis va fan de vill.

I stora drag tror jag att talibanerna (dvs de styrande) kommer att följa detta. Sedan har de säkert fraktioner som önskar en världsrevolution jihad-style.

Med det kommer sedan två frågor :

1) : Vad gör de styrande i Kabul då, om man inte kan tala dessa radikala element till rätta ? Blir de utkastade ifrån landet, eller blir det inbördeskrig om ett-två år ?

(För även om USA är ute.., så kan man nog straffa talibanerna rent militärt. Inte så kul med predators hängande 24/7 över sig och återkommande kirurgiska insatser på marken, samt sponsra andra krigsherrar. Talibanerna är inte dumma, och vet nog om att jänkarna inte är tandlösa)

2) Vart skall dessa taliban-hardliners rikta sin fokus mot, vilken konflikt ? Irak eller kashmir är mitt stalltips. Inte något i väst.

Sist : Kom ihåg att de styrande talibanerna suktar även efter internationellt erkännande. Det får man inte om man sponsar internationell terrorism.
Senast redigerad av Snapcount 2021-08-16 kl. 11:17.
Citera
2021-08-16, 11:08
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det var en del större städer som var relativt moderna på 60 o 70-talet, med universitet där även flickor och kvinnor undervisades. På det mesta av landsbygden var det ”medeltiden” där mullor och lokala markägare härskade, vilket även sammanföll.
Den sedermera (ö)kände mujahedin-krigaren Hekmatyar ägnade sig i skiftet 60/70-tal åt att kasta syra i ansiktet på ”oanständigt” klädda kvinnliga studenter på universitet i Kabul. När han behövde fly fältet fick han fristad i Pakistan.

Den vänsterregim som oförhappandes fick makten i slutet av 70-talet var oförberedda, de drev för hårt på för att progressivt modernisera även landsbygden vilket mötte motstånd.
Kuppen initierades av militären. Afghanistan hade redan tidigare samarbete med Sovjet när det gällde deras flygvapen och andra vapen. Ett grannland.
Sen ville den nya regimen ha aktiv hjälp av Sovjet, som var motvilliga, de ansåg att regimen hade för svagt folkligt stöd, men sen gick in massivt. Det uppstod inre maktkonflikter och sen dess har det för det mesta varit instabilt och rörigt.
USA, m.fl. stöd till de konservativa på landsbygden höll mest motståndet vid liv, det var först när Reagan gav dem Stinger-missiler i mitten av 80-talet som det vände till Mujahedins fördel.

Man hade ju även flyttat opium och heroin produktion från Gyllene Triangeln i Sydostasien till Afghanistan.

Redan på 20-talet försökte dåvarande kung och regim modernisera enligt Atatürks modell i Turkiet, men även då satte makthavarna på landsbygden ner foten och stoppade det.

Vem/vilka är "man" i "Man hade även flyttat opium och heroin produktionen från Gyllene Triangeln i Sydostasien till Afghanistan"?

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Hahaha omg ingen i världshistorien har blivit bombad mer än MÖ? Vart har du vart dom senaste 20 åren . Tror du alla drönare som flyger runt i MÖ kastar ner julklappar eller? Obama bomba så mycket i MÖ att USA fick slut på bomber.
Du tror på fullt allvar att civila bombats mer i MÖ de senaste 20 åren än vad de gjorde under andra världskriget? De allierade jämnade bla tyska städer med marken under krigsslutet, utan någon som helst strategisk ursäkt, mer än att de var tyskar. Vilket ansågs helt ok, eftersom det var rätt folk som dödades. Inga krigsförbrytelser där inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Generallöjtnant Michael Claesson. Senast igår avfärdade han talibanernas förmåga.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/over-70-000-barn-har-flytt-till-kabul-under-talibanernas-offensiv
– Jag tror att vi är många som är förbryllade över det tempo som hela vändningen har tagit, säger generallöjtnant Michael Claesson, som ledde Sveriges insats i Afghanistan

– Har man varit i Afghanistan vet man vilka svårigheter det faktiskt innebär att kontrollera någonting. Och det innebär också att talibanoffensiven när det gäller kontroll får man ta, kanske inte med en nypa salt i den meningen, men däremot vara medveten om att det inte är en total kontroll av territorium.
Det är förstås skillnad att vara sprungen ur den Afghanska ”myllan” och vara utländsk makt som pålägger ett annat folk sitt styre. Talibanerna kan och känner väl de lokala förhållandena och maktstrukturerna, det är skillnad mot sådana som Claesson som inte förstår det och måste använda tolkar för att kommunicera med lokalbefolkningen.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
https://t.me/disclosetv/4040

Vad i helvete? Folk i ren desperation klänger sig fast på flygplanen och någon filmar när folk ramlar ner när planet lyft..

Kan detta vara verkligt?!
Citera
2021-08-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Vem/vilka är "man" i "Man hade även flyttat opium och heroin produktionen från Gyllene Triangeln i Sydostasien till Afghanistan"?

Mvh
USA/CIA
Citera
2021-08-16, 11:09
Medlem
Det är som på film när katastrofen inträffar. Zombie invasion eller liknande, helt sjukt!
Citera
2021-08-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Att bomba vita kristna Européer är legitimt, för vita människor är "onda". Bomba muslimer/icke vita är rasism för de har en "offerstatus" oavsett vad de gör.

Tänk i termer av dåd som sker i vårt samhälle idag, massmord/försök till massmord rapporteras och framställs otroligt olika beroende av vilket ursprung gm har. En vit/kristen gm är alltid ett uttryck för den strukturella rasismen och är alla vitas, kristnas eller "högerns" fel. En icke vit/muslim/jude som gör samma sak framställs alltid som det egentliga offret och som ett resultat av förtryck och vars handlingar absolut aldrig får kopplas ihop kollektivt så som religion eller politisk ståndpunkt.

När det är en vit gm talas det alltid om fler och kraftigare tag mot vapeninnehav eller mot extremhögern. När gm är icke-vit införs demonstrationer mot rasism och politiker som lovar hårdare tag mot "rasism".

Sjukaste jag hört, låter som du känner dig kränkt och har fantiserat ihop nåt.
Ingen har bombats mer än de "icke vita".
Citera
2021-08-16, 11:11
Medlem
Newfields avatar
Talibanerna kan bara tacka och ta emot nu när dom kan tillgodo se sig med en ny modernare vapenarsenal som usa lämnar efter sig. Lite upgradering från rostig Ak-47, toyota och rpg till M4a1, humwee och AT4.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför då? Den ordern Trump la, var utifrån läget och bedömningar DÅ. Bidens agerande är utifrån bedömningar NU. Biden är ansvarig för att genomföra - eller välja att avbryta ett genomförande - utifrån aktuellt läge.

Fattar du att Talibanerna tog över EFTER att trupperna lämnat Afghanistan, inte före? Att kritisera Biden för beslutet som Trump tog är helt patetiskt, punkt slut. Det normalbegåvade hade varit något i stil med "jag såg det komma", medans ditt resonemang ekar i stil med "jag såg det inte komma".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja men inte vårt problem. Vi är inte gud vi kan inte frälsa alla från ondo.

Om du blev misshandlad, vill du att andra ska säga att "det är inte mitt problem"?

Frågan är inte helt enkel, men personligen anser jag att vi bör hjälpa andra och att vi har ett världssamvete. Men människor behöver vilka bli hjälpta. De som vill leva under talibanskt styre bör antagligen få göra det. Man kan försöka påverka på olika sätt, men dessa människor vill som jag förstår det inte låta sig påverkas och hatar väst. Vilket i vissa fall kanske är förståeligt. Mycket av vår kultur föraktar jag också, som kapitalismen, men är för allas lika värde och framåtskridande. Är glad att jag är född i ett land utan medeltida kultur, med dödsstraff och där man hugger händer av folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://t.me/disclosetv/4040

Vad i helvete? Folk i ren desperation klänger sig fast på flygplanen och någon filmar när folk ramlar ner när planet lyft..

Kan detta vara verkligt?!

Blir upprörd över hur uselt filmat det är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in