2021-08-16, 00:39
Medlem
Som scener ifrån World War Z. Chockerande att se hur flygplan och flygplatsen tas över av folkmassor.
Citera
2021-08-16, 00:39
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu kommer medierna att lydigt spela sin roll genom att beskriva de 20 årens ockupation som ett "misslyckande", fast alla vet att det är en hejdundrande succé. Man har ju uppnått det viktigaste målet - att plundra amerikanska skattebetalare på biljontals dollar som använts till att generera enorma vinster för vapenindustrin, säkerhetsbolagen och privatarméerna.

Att USA nu lät talibanerna ta över igen beror såklart på att de vill destabilisera Centralasien med hjälp av sina allierade, dvs talibanerna, som de låtsats bekämpa i ett par decennier men nu behöver igen som kaosmuslimer som skall skapa problem för Ryssland och Kina.

Det får vi se hur det blir med, men att det är någonting som är mysko med händelseutvecklingen står klart. Blir beklämd av den låga nivån jag ser bland många nationalister som jag trodde var mer insiktsfulla. Jag kan tänka mig att Iran är det primära målet i just det här fallet, de har en väldigt lång gräns gentemot Afghanistan och det befinner sig redan ett stort antal afghanska flyktingar i Iran sedan tidigare.
Senast redigerad av Guillounism 2021-08-16 kl. 00:43.
Citera
2021-08-16, 00:40
Medlem
HipToBeSquares avatar
Hur Talibanerna kunde ta över Afghanistan på en vecka är ett bevis på att globalisterna håller på att tappa greppet totalt. Kanske är det planerat för att skapa kaos men bl.a. genom marionetten Biden så framstår globalisterna som totalt inkompetenta vilket är ett nederlag i sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Undrar vem som har sett till att 200 000 talibaner har fått mat, vapen och nya fordon levererat upp i bergen de senaste åren?

Det just detta som gör mig misstänksam att globalisterna helt enkelt har försett Talibanerna med vapen. Tids nog kommer vi få veta.
Citera
2021-08-16, 00:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Talibanerna är nöjda över helikoptern de fått i present av Joe Biden.

Taliban transport using captured Mi-17 helicopter
https://twitter.com/theragex/status/1427034341226524680?s=20

Dom är lika malplacerade i en helikopter som i ett palats.
😂

Edit: drog dom lott om vem skulle få köra?
Senast redigerad av Tok-Frans 2021-08-16 kl. 00:44.
Citera
2021-08-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herreminskapare
Inte insatt för fem öre men enligt vissa så var detta något positivt för Afghanistan och folket så varför flyr massa i panik? Vad är det dom tycker blir värre nu med talibanerna vid makten?

Positivt eller negativt. Talibanerna är extremt muslismkt konsvervativa . Om du är det själv ja då gillar du det. Är du inte lika fanatisk ja du vill du fly
Citera
Medlem
rtyuios avatar
Full damage control av SVT att försvara Biden, tveksamt om de försökt skydda Trump på samma sätt.

”Nej, Biden klantade inte bort Afghanistan till talibanerna”
"Medvetet val

Klipp från Bidens uttalande sprids nu flitigt på nätet, gärna med en ironisk underton. Tänk så fel världens mäktigaste gubbe hade, va?

Problemet med detta är att Joe Biden inte är någon sorts oberoende utrikesanalytiker. Han är en politiker. En politiker som verkligen, verkligen vill dra USA ut ur Afghanistan och som därmed hade väldigt starka incitament att säga som han sade och helst till och med tro på det själv, om möjligt.

Det har funnits gott om personer runt honom som har varnat för exakt de konsekvenserna som vi nu ser, så det kan knappast sägas handla om ren okunskap.

Joe Biden har uppenbarligen bestämt sig för att det inte längre, ur amerikanskt perspektiv, är värt att hålla den afghanska regeringen under armarna. Inte ens om alternativet är ett talibanövertagande med dess brutala konsekvenser. Biden vill fokusera på Kinas växande makt, inte betala för evighetskrig där stora delar av stöder försnillas av korrupta aktörer."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-var-inte-klantighet-som-gav-talibanerna-afghanistan
Citera
Medlem
Citat:
Undrar vem som har sett till att 200 000 talibaner har fått mat, vapen och nya fordon levererat upp i bergen de senaste åren?
Misstänker att det är den suspekta organisationen Rädda Barnen.😁
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Var ser du det? Det låter mycket, borde vara svårt att få plats med så många. Men Globemaster ska klara den vikten i alla fall.

Ska ha hörts av personer som avlyssna radio kommunikation i flygplatsen tidigare. Ska se om jag kan hitta någon av källorna igen.
Citera
2021-08-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Biden gav Afghanistan till Kina, grattis världen.

Skönt, verkligen, deras tur att prova styra upp jordens rövhål.

Kan komma visa sig vara en björntjänst dock. Ger USA händerna fria att fokusera mer direkt på just Kina.
Citera
2021-08-16, 00:46
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det får vi se hur det blir med, men att det är någonting som är mysko med händelseutvecklingen står klart. Blir beklämd av den låga nivån jag ser bland många nationalister som jag trodde var mer insiktsfulla.

Självklart finns det en agenda bakom att regeringens armé lägger ned sina vapen och låter de numerärt underlägsna Talibanerna ta över landet på mindre än en vecka.

Att den amerikanska militären skulle dras tillbaka i god tid innan är förstås ingen slump.
Citera
2021-08-16, 00:47
Medlem
Citat:

Pakistan. Sen är dom rätt så bra på försörja sig själva. AK 47or finns det gott om i världen. En IED är inte så svår att göra . Sen har dom tagit mycket vapen av den afghanska armen. Största problemet med hela strategin är man aldrig skulle få den Afghanska armen att ha tillräckligt bra moral för att slåss. Man kanske kunde pumpat in massor av Hazzarer i den Afghanska armen. Men man ville väll inte riskera ett civil krig. Bästa taktiken enligt mig hade varit om USA delade upp provinser som nästan egna länder.
Citera
2021-08-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Kommer nog bli många fler terrorattacker i snar framtid.
Väldigt synd de endå 2021.

Tvärtemort, kommer bli stopp på kriget i Afg om inte USA får för sig att attackera någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in