2021-08-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Kina kommer sköta den biten. Oroa dig inte.
Det ställer jag mig ytterst tveksam till.
Kinas inställning till muslimer är ju ökänd.
Sen att de själva skickar folk som gör jobbet inte lokal befolkningen.
Är ytterligare försvårande omständigheter.

Nja tror mer på iran eller Pakistan i så fall, men inte ens det tror jag är speciellt troligt.

Ser väldigt mörkt ut för Afganistans befolkning.

Hade Afganistan fortsatt på den inslagna vägen på 70 talet mot ett mer västerländskt samhälle utan kriget mot Sovjet och islamering så tror jag faktiskt att Afganistan hade kunnat vara en ekonomisk stormakt i regionen idag.
Citera
2021-08-15, 23:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Många afghaner känner sig svikna av USA men kanske borde de skulle på korruptionen i landet först.

Ja. De som svek mest var afghanerna själva.

Var fanns deras armé?
Citera
2021-08-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Du har en bra källa på detta?

Det är klart att han inte har en trovärdig källa. Betydligt mer än 10% av afghaner stödjer talibanerna.
Citera
2021-08-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Stämmer. Flertalet länder som är indirekt inblandade till att talibanerna tagit över. Det faktum att shiaislamiska Iran stödde talibanerna trots deras sunnifundamentalistiska bakgrund säger ändå en del. Man ser helt enkelt talibanerna som ett mindre hot än jänkarna. Nu har man i princip säkrat sina gränser till öst och kan fokusera på dom västra delarna (Azerbaijan och Irak). Känns som att USA stryps alltmer geopolitiskt och börjar få slut på alternativ. Börjar USA och dess herravälde i området snart få ett slut undrar man?
USA fokuserar nu på ett framtida krig mot Kina som de ser som ett större hot därmed truppminskningen i mellanöstern och Afghanistan.
Kom ihåg att USA nettoköper från Kina. Dvs de importerar mer från Kina än vad de säljer till Kina. Kinas one belt one road initiativ ser USA och Väst som det största hotet i världen.
Citera
2021-08-15, 23:17
Medlem
Sqrbankens avatar
I denna ovissa, otäcka samtid så kan vi dock vara ganska säkra på att Bidens pressträffar om utvecklingen kommer bli mer snurriga än vanligt.
Citera
Medlem
Gaffelpärms avatar
RCH871 ett Globemaster 3 militärtplan startade från Kabul och gjorde en märkligbana i luften.
De steg blixtsnabbt gjorde en 360graders sväng för att sedan göra en jätte sväng till. Är det för att samla höjd eller underviker de något?

Det ser även ut som ett Stratotanker plan är påväg mot dem.
Senast redigerad av Gaffelpärm 2021-08-15 kl. 23:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är nästan svårt att bli större än vad dom har blivit sedan USA klev in i landet. Man gick från 180 ton om året till över 9000 ton. Man har ca 90% av världsmarknaden.
Därimot växer landet mycket fort gällande tillverkningen utav methamfetamin som är jättepoppis i Asien. I Afghanistan så växer Ephedraplantan vilt och nu har man börjat kultivera den, efedrin den viktigaste råvaran för methtillverkning. I andra delar av världen används syntetiskt efedrin så Afghanerna har en sorts ekologisk meth.
Bönderna själva föredrar dock att odla marijuana. De tjänar mer på en hektar marijuana än på vallmofälten som dessutom kräver tre ggr, så mkt mer jobb. Dock är det mycket mer pengar för mellanhänderna från vallmo till färdigt heroin, så dessa pressar nog bönderna att välja vallmo.

Afghanistan’s crystal meth boom is rooted in this plant
https://cen.acs.org/policy/global-health/Afghanistans-crystal-meth-boom-rooted/99/i13
Hade ju varit något om de istället blir storproducenter av marijuana.
Talibanerna spenderar dagarna med att röka på låter som ett tryggare alternativ för resten av världen.
Citera
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Nja tror mer på iran eller Pakistan i så fall, men inte ens det tror jag är speciellt troligt.

Hade Afganistan fortsatt på den inslagna vägen på 70 talet mot ett mer västerländskt samhälle utan kriget mot Sovjet och islamering så tror jag faktiskt att Afganistan hade kunnat vara en ekonomisk stormakt i regionen idag.

Förstår mig inte på er som tror att muslimer strävar efter "västerländska" samhällen. Det går emot allt deras religion propagerar för. När ska ni förstå att dessa länder aldrig kommer att ta sig an civilisationen och förbli ett gäng skäggapor? Hade den kristna världen varit någorlunda normal hade vi sett till att strypa allt som teknologin innebär och låtit dom leva som på Muhammads tid i hyddor och utan elektricitet. Det hade löst många problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Jag tror inte riktigt att du förstår. Islam är sekundärt. Både Turkiet och Pakistan gör gladeligen affärer med Kina. Kommer inte att vara någon skillnad för Talibanerna. Fatta, dom vill inte ha ett västerländskt samhälle. Låt dom få sköta sig själva.
Citera
2021-08-15, 23:19
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Ca 5-10% av befolkningen stöder talibanerna. I princip bara män.

Haha det är därför 60 000 talibaner rullade över hela Afghanistan på några veckor utan stridigheter och intog Kabul utan motstånd? https://twitter.com/paykhar/status/1426882992551649281

Varför är västmedia så verklighetsfrånvända? Skrattar när jag ser Magda Gad i expressen, hon bor fan där och fattar ändå ingenting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Är det inte tvärtom.. sista vändan talibarnerna styrde så brände dom väl opiumfälten?
Därför priserna sjönk när usa gick in och fick igång produktionen igen?
Jo men som jag har förstått så har talibanerna börjat inse värdet i skiten.
Det är ju ändå pengar som de kan köpa saker för.
Citera
Medlem
r0tat0rs avatar
Jaha! Det är ju det jag alltid sagt. Revolution måste komma från fotfolket. Att ränna in som en "överherre" och tro att man kan ändra gamla vanor är omöjligt. USA och alla andra koloniserande länder har inte lärt sig något av historien. Hoppas folket reser sig nu. Det kommer kosta, men i slutändan är det den enda vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in