2021-08-15, 21:51
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Kan detta bero på att du bestämt att det är så och struntat i att kolla om det verkligen stämmer?

Googla bara Biden Afghanistan, kommer upp massa kritiska artiklar. Trump hade fått mer kritik, absolut, men att säga att det inte nämns ett enda (kritiskt) ord om Biden är trams.

En obevisbar hypotes är svårligen bevisad eftersom den aldrig kan bevisas. Och ja, jag har sett kritik. Det är bara det att jag aldrig tidigare sett en amerikansk president blivit så besudlad med dynga som Trump blivit av en enig media i Sverige samt även kanske USA... vad vet jag? Det hela var ovärdigt. Å andra sidan är jag ej en Trumpsupporter. Anser att det är märkligt att USA inte haft bättre presidentkandidater än en clown och en senildement skurk. Amerikanare är för övrigt helt hjärndöda per se, så det kanske är svaret. Världens främsta assholecountry fast med hälften av världens krigskraft kommer aldrog att sluta utmärka sig som de supernollor de är.
Citera
2021-08-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag märker att du inte har stor kunskap i ämnet.

"Fattigdomen i Afghanistan stärker talibanernas framfart. Många lockas att gå med i rörelsen eftersom talibanerna betalar medlemmarna en liten ersättning. Pengarna får rörelsen bland annat från narkotikahandel. En afghan som på dagen arbetar som jordbrukare, kan därför vara en talibankrigare på kvällen, även om personen inte håller med talibanernas ideologi."
Källa nedan och mer att läsa för den som vill!

https://svenska.yle.fi/a/7-10004658

Sättet som media ljuger på är att de väljer vilka nyheter de vill prata om. Det de ger dig är en tillrättalagd bild av verkligheten. Effekterna av att tro på deras narrativ är påtagliga nu, inte minst när media själva och maktens nickedockor ska försöka processa det som händer i Kabul.

Som jag skrev ovan i tråden hjälper det inte att vara emot något om det inte finns något att vara för. En afghansk bonde kan mycket väl stödja talibanerna, även kämpa med dem, utan att helt dela deras ideologi om han anser att det inte finns något bättre alternativ, om han anser att alla andra alterntiv, t ex den fina västorienterade regimen i Kabil, är så mycket sämre. Det är ingen normal människa som "håller med" en ideologi; en ideologi är alltid en ekonomisk, politisk och filosofisk kompromiss kring vilken människor samlas av olika anledningar.
Citera
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Nej det var Trump som fattade beslutet. Du stöttar alltså att ett gäng islamister nu styr över Afghanistan?

Om nu Trump fattade beslutet (vilket skedde 2011) så kanske Biden skulle ändrat det?

Gärna det, om vi kan skicka hem alla afghaner. Det skulle vara en gigantisk vinstlott!
Senast redigerad av Whitfields 2021-08-15 kl. 21:57.
Citera
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVildmose
Afghanistan är inte en nation.

Det är en mångetnisk mosaik av klaner utan lojalitet till någon nationalstat.
Det går inte att bygga en duglig armé när det inte finns en gemensam större idé - en nationell gemenskap. Det finns inte något "afghanskt folk".

Den afghanska regeringsarmen kom till jobbet när dom fick $$. När det blev farligt så hoppade dom av.

Talibanerna har den gemensamma idé - fundamentalistisk islam - som gör att de är motiverade att kriga på liv och död.

+1 här sätter du verkligen fingret på varför fuskbygget till regeringsens försvarstyrkor kollapsade, ofta utan strid. Ska dom gå ut och dö för Kabul? Skrattretande.
Citera
2021-08-15, 21:53
Medlem
prominentens avatar
Nej Obama beslöt detta 2011.
Nu skickar Biden 3500 trupper. Lite sent.
"Allt är Trumps fel" precis som skjutningarna i Sverige beror på socioekonomiska faktorer.
Biden kunde ha fått igenom ett STOPP i kongressen. Men icke.

Citat:
Det var Trump och det var Trumps fel. Han tog beslutet utan att ha ett avtal med afghanska regeringen och talibanerna
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Fight night.

Lets get ready to RRRRUMBLE!

Vi futurister älskar krig.

Jag väntar bara att Joe Biden ska uttala sig, han sa ju i början av Juli att han trodde inte att Talibanerna skulle erövra Kabul, men så fel han hade...
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kanske för att med markstrider hade fler civila dött som i t ex Raqqa och det hade blivit fullständigt blodbad

Så om USA gjort blodbadet hade det varit okej? Eller hur tänker du? Vad skulle USA göra menar du?
Citera
2021-08-15, 21:54
Medlem
Talibanerna binds samman inte bara av islamism, de är också pashtuner - den största etnicitet på cirka 40% av befolkningen.

Här räknas det upp 14 etnolinguistiska grupper ( olika språk): https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Afghanistan

Världens fattigaste land.

Analfabeter en masse.

Opium-odling den största industrin.

Jävligt dum idé att tro att man kan göra detta land till en västerländsk demokrati med vapenmakt..
Neocons är och förblir en samling fårskallar.
Citera
2021-08-15, 21:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Talibanerna förbjuder musik och allt som dom själva inte gillar..ringklockor på cyklar räknas som musik och därför förbjudet...svartmålade rutor på hus, så kvinnorna därinne inte syns..och inte ser ut heller för den delen...kul?
Ja, läste att de redan förbjudit musik på radion.
Citera
2021-08-15, 21:55
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag väntar bara att Joe Biden ska uttala sig, han sa ju i början av Juli att han trodde inte att Talibanerna skulle erövra Kabul, men så fel han hade...

Ingenting kan gå bra nu.👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nej.

Trump gjorde en överenskommelse med talibanerna om hur reträtten skulle ske.

Biden däremot sköt fram datumet, något som inte föll i god jord hos talibanerna.

Det som sker nu är Bidens fel.

Det som sker är Bush fel. Var verklingen Presidenten som skyndade på fallet av imperiet USA
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
De har redan stängt skolor för flickor.
Var inte så blåögd.

Jag är inte blåögd, jag är saklig och det är ett faktum att det ser olika ut omkring i Afghanistan. Svenska Afghanistankommittén (SAK) bedrev skolutbildning för flickor även under 1996-2001 då talibanerna satt vid makten. Det gick. Nu är dessutom Talibanerna förändrade, lite av ett oprövat kort, de är mer multietniskt sammansatta och de är mer öppna mot omvärlden.

”Under de år som talibanerna hade makten ökade antalet flickor i SAK-stödda skolor från 10 000 till 30 000 i talibankontrollerade områden – trots att talibanerna var emot att flickor fick utbildning.”
https://sak.se/aktuellt/kampanj-flickors-skolgang-blev-saks-raddning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in