2021-08-15, 21:15
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag såg en dokumentär för något år sedan som handlade om Afghanistans militär och hur korrupt allting var. Man får se afghanska befäl som hämtade småpojkar, neddrogade soldater och amerikanska befäl som skönmålade situationen. Efter att jag såg detta så förstod jag att så fort USA kommer lämna så kommer Afghanistan att falla. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad dokumentären hette, någon kanske påminna mig.
Citera
2021-08-15, 21:15
Medlem
Jofs avatar
Kolera och pest. Men en hel del fördelar för landet med talibaner (pest).
Kontroll och fred. Vi kan skicka tillbaka de flesta därifrån nu.
Kanske trivs som bäst med auktoritärt styre.
Citera
2021-08-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
har alltid undrat varför talibaneran varit så svår att ta bort.
Amerikanska gevär dom använder som standard har ju effektiv räckvid på minnst 400m.
Det och att det varit en jävla massa amerikasnak soldater. gör att jag känner at tnåt är fel.

Talibanerna har uppenbarligen ett extremt stort stöd bland civilbefolkningen, bland vanliga bönder och mannen på gatan. De har t o m tagit upp skatt från befolkningen utan att någon har skvallrat på dem eller att deras skatteindrivare har åkt dit.
Citera
2021-08-15, 21:17
Medlem
fittslems avatar
Viktigt för SVT att nämna att USA ärvde sitt tillbakadragande från tidigare styre
Citera
2021-08-15, 21:20
Medlem
gofigurs avatar
Finns det något problem eller är det bara en bra nyhet?
Blir riktig islam i ett muslimskt land.

Talibanerna lovar till och med att flickor ska få gå i skola.
Citera
2021-08-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vilka flickor?

Baca batchis räknas inte.

Alla ensamkommande var inte brutala shariaälskande islamister förresten - och flera var flickor, ja flickor! - ska alla dom slängas ut om dom är ogifta, vill vara det, eller inte hunnit få tag på någon riktig 100%-DNA-svensk än?
Citera
2021-08-15, 21:21
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Viktigt för SVT att nämna att USA ärvde sitt tillbakadragande från tidigare styre

För att de översatte vad den amerikanska utrikesministern hade sagt? Man kan inte skylla allt på Trump osv, men svt måste ju få översätta i alla fall.
Citera
2021-08-15, 21:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Talibanerna har uppenbarligen ett extremt stort stöd bland civilbefolkningen, bland vanliga bönder och mannen på gatan. De har t o m tagit upp skatt från befolkningen utan att någon har skvallrat på dem eller att deras skatteindrivare har åkt dit.

Afghanistan har lite bökig terräng med en massa berg och kullar, som gör det lite svårt för en truppinvasion. Sen gömmer de sig i grottor så att sätta in helikoptrar är inte på tal.
Citera
2021-08-15, 21:22
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aljazeera
A Taliban spokesman tells Al Jazeera those who worked with the government and military will be offered amnesty

https://www.aljazeera.com/news/2021/8/15/taliban-continues-advances-captures-key-city-of-jalalabad
Citera
2021-08-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag såg en dokumentär för något år sedan som handlade om Afghanistans militär och hur korrupt allting var. Man får se afghanska befäl som hämtade småpojkar, neddrogade soldater och amerikanska befäl som skönmålade situationen. Efter att jag såg detta så förstod jag att så fort USA kommer lämna så kommer Afghanistan att falla. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad dokumentären hette, någon kanske påminna mig.

Tror du tänker på Vice " this is what winning looks like"
Ja helt sjukt Talibanerna kommer nog sätta stop för pojkknullandet iaf .
Citera
2021-08-15, 21:23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag har en idé:

Kriminellt beteende grundar sig i något behov, och det behovet tillfredsställs genom att begå brott. Men man kan få kriminella att sluta begå brott, genom att se till att det behovet som kriminaliteten grundar sig i, tillfredsställs på något annat bättre sätt än att begå brott.

Det är ungefär som när man tämjer en hund, att man tillfredsställer hundens behov för att få den att sluta skälla och bitas, istället för att slå den. Och på samma sätt kan man behandla människor, eftersom alla människor har behov.
Och det gör vi hela tiden, vi får andra människor att må bra på olika sätt, och de gillar då oss och är snälla mot oss och mot andra. Tänk hur arga och våldsamma människor i tex Sverige skulle vara, om det inte vore för all välfärd och rättvisa fördelning av rikedomarna.

Så hjälp talibanerna istället för att försöka bekämpa dem. Tämj dem som man tämjer hundar!
Hjälp dem att bli tillfredsställda, tex genom att lära dem hur de kan tillfredsställa sina behov på ett bättre sätt än genom att begå brott.
Man ska inte skämma bort dem, utan bara hjälpa dem att bli så tillfredsställda att de slutar begå brott.

Eller så ger vi fan i allt i hoppa och fokuserar på våra egna problem istället.
Citera
2021-08-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Finns det något problem eller är det bara en bra nyhet?
Blir riktig islam i ett muslimskt land.

Talibanerna lovar till och med att flickor ska få gå i skola.
Tror Talibanerna kommer hålla västerländsk ambassadpersonal som gisslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in