2021-08-15, 16:27
  #157
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Redan när dokumentären Is this what winning looks like, släpptes förstod man att läget där nere är kört!

Förstår inte varför vi i väst så bestämma villkoren där nere. Uppenbarligen vill Afghanerna ha Talibaner, hur förklarar man annars deras framfart? Tycker det e bra att väst lämnar o Afghanistan får styras av afghaner
Talibanerna är i majoritet det är deras land. De får göra vad det vill.
Citera
2021-08-15, 16:28
  #158
Medlem
Igår: Ann Linde, vi ser inga problem med att bedriva ambassadens uppgifter, resten av världen flög hem.
Idag: Ingen såg att utveckling i Afghanistan skulle ske så snabbt. Blixt kallar hem all personal.

Sverige som vanligt behöver se olyckan innan man gör något åt det, resten av världen har politiker som har ögon och hjärna, efterblivna jävla idioter som styr. Vi behöver ett IQ test för att bli politiker.
Citera
2021-08-15, 16:29
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vår naiva utrikesminister lovad stöd till Afghanistan men inte till talibanerna. Som om det skulle vara en möjlighet när de kontrollerar allt i landet. Hon som är van att göda korrupta tjänstemän ser nog mellan fingrarna med att göda talibaner allt under godhetens täckmantel.

Det inte bara ann linde som är svagbegåvad och uppenbarligen handikappad i hjärnan, det är hela jävla systemet. Vi behöver alltid se skiten före vi tar något beslut.
Citera
2021-08-15, 16:29
  #160
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad har USA ens gjort i Afghanistan de senaste 20 åren? Det är ju talibaner överallt.

Detta känns väldigt, väldigt märkligt.
Ja rekryteringen har uppenbarligen gått galant för talibanerna. Folket fick smaka i 20 år av USA med en marionett regering, folket ville ha tillbaka talibanerna. Räkna inte med att västmedia ger en rättvis bild av talibanerna och deras förankring bland befolkningen. Medans aftonbladet skriver idag om vettskrämda afghaner i Kabul, ser man istället hur folk lämnar hemmen i Kabul för att välkomna talibanerna.
Citera
2021-08-15, 16:30
  #161
Avslutad
Nu har presidenten i Afghanistan lämnat landet

Det är över kan man säga..

Källa CNN
Citera
2021-08-15, 16:30
  #162
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad har USA ens gjort i Afghanistan de senaste 20 åren? Det är ju talibaner överallt.

Detta känns väldigt, väldigt märkligt.

SE denna video så förstår man vilket korthus det Afghanska styret har varit. En fullständigt värdelös arme och hälften är redan talibaner.

https://www.youtube.com/watch?v=Ja5Q75hf6QI
Citera
2021-08-15, 16:31
  #163
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
När har talibanledning brytit sina garantier? Hittils har det i princip varit fredligt övertagande. Talibanerna står just nu vid Kabuls portar och väntar. Om talibaner vill bryta sitt löfte så kunde de i morse bara köra rakt in i city och slakta utländsk ambassadpersonal och alla som samarbetat med dem.

Grejen med västpropagandan är att det råder en hel del myter och och rena lögner om talibanerna. T.ex har det i många år påståtts att talibaner motsätter sig tjejer utbildning, detta va falskt, talibaner är positiv till tjejers utbildning. Talibanerna förbjuder västerländska skolor med västerländsk värdegrund, på liknande sätt som västliga stater förbjuder muslimska skolor med islamisk värdegrund. Inte så märkligt egentligen.
Talibanerna har lovat att den Hinduiska och Sikhiska minoriteten ska lämnas ifred, och de har rätt att utöva sina religioner.
Citera
2021-08-15, 16:32
  #164
Medlem
nidhoogens avatar
Talibanerna visar vägen;

https://twitter.com/MarinaMedvin/status/1426763243893280769?s=20
Citera
2021-08-15, 16:33
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är såklart många som är rädda men skulle en majoritet vilja gå emot talibanerna så skulle de kunna göra det. Men nu verkar inte den viljan finnas hos en majoritet av befolkningen.

Många gånger vid inbördeskonflikter så är stora delar av befolkningen mer eller mindre neutrala. De är inte för någon eller de tycker det i värt att offra liv och lem för en sak. Därför kunde ISIS ta över områden snabbt i början.

jag skulle säga att viljan till att göra motstånd mot Talibanerna är lägre än viljan hos Talibanerna att ta över Afghanistan. Stora delar av befolkning är helt enkelt krigströtta.

Om nu Talibanerna har lärt sig något sen sist så försöker de se till att befolkningen inte blir sura på dem och att omvärlden erkänner deras regim som legitim.

De verkar ju ha lärt sig ganska mycket sedan sist. Lokala krigsherrar får vara kvar. Frågan hur det går i långa loppet. Afghanistan är decentraliserat och Talibanerna är decentraliserade/splittrade.
Citera
2021-08-15, 16:33
  #166
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Ja rekryteringen har uppenbarligen gått galant för talibanerna. Folket fick smaka i 20 år av USA med en marionett regering, folket ville ha tillbaka talibanerna. Räkna inte med att västmedia ger en rättvis bild av talibanerna och deras förankring bland befolkningen. Medans aftonbladet skriver idag om vettskrämda afghaner i Kabul, ser man istället hur folk lämnar hemmen i Kabul för att välkomna talibanerna.

Nej de vill dom inte alls, de är bara rädda och tyr sig till den de tror är starkast. Ett folk på stenåldersnivå kan inte förväntas förstå och välja andra alternativ. Du kan sticka dit så blir vi av med dig.
Citera
2021-08-15, 16:34
  #167
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Talibanerna har lovat att den Hinduiska och Sikhiska minoriteten ska lämnas ifred, och de har rätt att utöva sina religioner.
Menar du att det hållit de där löftet eller inte?
Citera
2021-08-15, 16:34
  #168
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Brittisk snubbe semestrar i Kabul medan allt detta pågår.

https://twitter.com/Rimmy_Downunder/status/1426838276703330310

Tack för länken, riktigt intressant att följa, killen har antingen dödslängtan eller bara extremt dumdristig.

Han var tydligen på flygplatsen när Talibanerna kom, nu sitter han i nått safehouse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in