2021-07-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Ojoj. Inte bra. Förutsätter att det var under ett rullskidpass, men det kan naturligtvis ha varit en cykelolycka eller att hon snubblat under ett löppass.. Livet som skidåkare är inte ofarligt.

Ja, det var säkert under ett rullskidpass. Det pågår en världscuptävling i Banska Bystrica i Slovakien just nu och alla de unga polska längdskidåkarna verkar vara där. Monica Skinder var 3:a i dagens 10 km lopp och Kaleta var 9:a. Dessutom var träningskompisen Eiduka från Lettland också med och kom 6:a. Vann gjorde Linn Sömskar som även vann sprinten igår.
Citera
2021-08-01, 18:14
Medlem
Louise Lindström kom 2:a i Salomon 27K fjällmaraton i helgen i ett jämnt race med Ida Nilsson (ultralöpare/skyrunner/skimo). Ida kunde dock rycka förbi någon kilometer före mål och vann med dryga minuten. Tilde Bångman kom 3:a, ca 10 min efter Louise.

Herrklassen vanns av Kilian Jornet. Jag har inte så bra koll på namnen i herrklassen i övrigt men Louises tid hade iaf räckt till en 15:e plats i herrklassen (med 405 st startande).

Resultat: https://my.raceresult.com/176444/
Citera
2021-08-03, 10:02
Medlem
katws avatar
Poromaa fick inte behålla rekordet i Hallstatestet särskilt länge:

https://www.svt.se/sport/lopning/poromaas-rekord-utraderat-av-von-krusenstierna
Citera
2021-08-06, 19:11
Medlem
Idag drar Team Svenska Spels nio dagar långa läger i Bruksvallarna igång.
Citera
2021-08-06, 21:25
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Louise Lindström kom 2:a i Salomon 27K fjällmaraton i helgen i ett jämnt race med Ida Nilsson (ultralöpare/skyrunner/skimo). Ida kunde dock rycka förbi någon kilometer före mål och vann med dryga minuten. Tilde Bångman kom 3:a, ca 10 min efter Louise.

Herrklassen vanns av Kilian Jornet. Jag har inte så bra koll på namnen i herrklassen i övrigt men Louises tid hade iaf räckt till en 15:e plats i herrklassen (med 405 st startande).

Resultat: https://my.raceresult.com/176444/

Fjällmaratonveckan fortsatte vidare med b.la Peak Performance Vertical K (5 km uppför) där Emma Ribom (som nyligen flyttat till Östersund) blev 3:a. 1.26 efter Johanna Widarsson Norbeck som vann.

Elin Andersson 8:a, ytterligare 3 minuter efter Ribom. Ebba Karlsson (sistaårsjunior) 23:a, knappt 13 minuter efter Ribom.

På herrsidan kom Olle Jonsson 11:a. Fullständiga resultat finns här: https://my.raceresult.com/176444/
Citera
2021-08-08, 20:09
Moderator
Hjv9s avatar
Säsongens första FIS lopp på snö har avgjorts i helgen. Australiska mästerskapen i sprint och individuell klassisk distans där det blev dubbelsegrar för både Casey Wright på damsidan och Philip Bellingham på herrsidan. Första nationella tävlingarna på två år om jag förstått det hela rätt.
Citera
2021-08-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Säsongens första FIS lopp på snö har avgjorts i helgen. Australiska mästerskapen i sprint och individuell klassisk distans där det blev dubbelsegrar för både Casey Wright på damsidan och Philip Bellingham på herrsidan. Första nationella tävlingarna på två år om jag förstått det hela rätt.

Det södra halvklotet har haft en ovanligt kall och snörik vinter, som fortfarande pågår så inte konstigt att man åker skidor i Australien:

https://www.youtube.com/watch?v=NsXJjJu5VAA&ab_channel=SkyNewsAustralia

Ingen klimatkatastrof med global uppvärmning där i alla fall.
Citera
2021-08-09, 17:41
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det södra halvklotet har haft en ovanligt kall och snörik vinter, som fortfarande pågår så inte konstigt att man åker skidor i Australien:

https://www.youtube.com/watch?v=NsXJjJu5VAA&ab_channel=SkyNewsAustralia

Ingen klimatkatastrof med global uppvärmning där i alla fall.

Casey Wrights Instagram: "If I had a dollar every time someone asked me if it snowed in Australia, I’d have some serious 💰"
Citera
2021-08-10, 07:57
Medlem
Wassberg ute och snackar floskler igen ser jag.
Storheten hos Wassberg låg alltid i skidspåret och aldrig utanför.
Klart som f-n att man bara kan fastslå saker utifrån realtid.Allt övrigt är egentligen menlösa spekulationer.

Detta ger att vi kan fastslå med absolut säkerhet att Alvar Myhlback i skrivande stund är den mest intressanta talang som kommit fram i svensk herrlängdåkning sedan åtminstone Gunde Svahn,i den ringa ålder som grabben nu befinner sig i.

Snart ger det sig om han matchar de framtidslöften som till exempel ålades Mathias Fredriksson.

Det blir då.Nu är nu.
Senast redigerad av Lookalike 2021-08-10 kl. 08:00.
Citera
2021-08-10, 13:42
Medlem
Längd.se har en intervju med Byström från Torsby-lägret:
Citat:
I morgon tisdag väntar ett test på 3000 meter löpning.

– Det blir inte med gemensam start utan de startar utspritt. Vi kommer ha det här testet som ett grundvärde och sedan köra 3000 meters-test på hög höjd i Frankrike i september. Då kan vi se hur åkarna presterar när de acklimatiserat sig på höjd, berättar Byström.

Det handlar bland annat om att, tillsammans med SOK:s dietist Stig Mattsson, göra mätningar av vätskebalans, mäta saturation och laktat på 3000 meters-testet.

På torsdag kör man ett Hovfjällsrace. Rullskidor uppför den 7,5 kilometer branta backen till Hovfjället.

– Är vi i Torsby måste vi förstås ha med ett Hovfjällsrace, säger Byström.

Det tredje ”röda passet” blir en skejtsprint på lördag. Dagen innan lägret avslutas.

...

Fyra åkare har lämnat återbud till lägret i Torsby av olika anledningar: Jonna Sundling, Moa Olsson, Linn Svahn och Fredrik Andersson.
Fortfarande axeln som spökar för Svahn tro?
Citera
2021-08-10, 15:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Längd.se har en intervju med Byström från Torsby-lägret:

Fortfarande axeln som spökar för Svahn tro?
Även trist att Jonna inte är med, jag tror hon är den som behöver lära sig mest kring hur hon fungerar på hög höjd.

Om det fortfarande är axeln som spökar för Linn så börjar det väl tyvärr ”osa katt” om hennes OS-plats (eller hur man nu ska uttrycka det)
Citera
2021-08-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Wassberg ute och snackar floskler igen ser jag.
Storheten hos Wassberg låg alltid i skidspåret och aldrig utanför.
Klart som f-n att man bara kan fastslå saker utifrån realtid.Allt övrigt är egentligen menlösa spekulationer.

Detta ger att vi kan fastslå med absolut säkerhet att Alvar Myhlback i skrivande stund är den mest intressanta talang som kommit fram i svensk herrlängdåkning sedan åtminstone Gunde Svahn,i den ringa ålder som grabben nu befinner sig i.

Snart ger det sig om han matchar de framtidslöften som till exempel ålades Mathias Fredriksson.

Det blir då.Nu är nu.

Japp. Det var en trist vinkel av herr Wassberg. Vi har just sett en norsk 20-åring som (förmodligen) började sin elitsatsning ännu tidigare än Myhlback göra sitt livs löp som 20-åring, utan att det gav oss anledning att tro att det var toppen, även om Jakob själv spekulerat kring tidig karriärstopp, och det är vad han kommer upp med. Nä, det var inte ditt främsta medieframträdande, Wassberg.

För övrigt förstår jag inte varför så många hakar upp sig specifikt på förhållandet i löpning Calle visavi Myhlback. Vad spelar det för roll? 34 min på 10 km löpning av en 15-åring är en strålande tid alldeles oavsett om Calle kutar på 32 eller 36. Det är så klart en spektakulär referens för en kvällstidning, men fokus om något bör ju ligga på den konkreta tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in