2021-08-09, 18:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men snälla någon, sitter du och lyssnar på Britton?
När har han haft rätt?

Island och Israel har visat att flockimmunitet via vaccinering inte fungerar.

Vi kommer få leva med den här smittan, det bästa vi kan göra är att begränsa den.
Vilket kommer bli omöjligt eftersom tegnell gillar att agera när smittan redan är som värst.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De har väl inte uppnått 90% de heller?
Det verkar vara väldigt olika hur andelen vaccinerade påverkar eller inte påverkar smittspridning och dödsfall.
Island har rätt många fall, men inga dödsfall.
Israel har både rätt många fall och rätt många dödsfall och detsamma gäller för Malta.
Uruguay har både få smittade och få döda.

Generellt är det väldigt låga dödstal i länder med hög vaccinationsgrag
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_vaccinations_per_hundred&Metric=Confirmed+d eaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~ISR~ISL~ MLT~URY~ARE~SYC~BHR~SGP~QAT
även om antalet smittade är förhållandevis högt
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_vaccinations_per_hundred&Metric=Confirmed+c ases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~ISR~ISL~ MLT~URY~ARE~SYC~BHR~SGP~QAT
Citera
2021-08-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, visst är det konstigt att alla ledare på hela jorden har samma agenda?
Hur kan det komma sig?

Nu tror jag inte att detta är en konspiration utan ett olyckligt sammanträffande av okunskap, usel sjukvårdspolitik, mediahysteri och världens mest opportunistiska industri som mynnar ut i en skrämselkultur där ingen längre tänker klart och är livrädd för associationsskuld. Men det är ett normalt mänskligt beteende att låta sig kontrolleras av rädsla och isolering. Det sitter djupt i oss. Jag tror därför att om någon vill konspirera på global nivå har de nu en manual för hur de ska gå till väga.

1. Skapa en osynlig fiende och överdriv allt
2. Isolera folk från den osynliga fienden och gör allt för att bevisa att faran lurar utanför dörren
3. När tiden är rätt, erbjud frihet mot en motprestation
4. Folk är i ett tillstånd att göra vad som helst utan att ifrågasätta

Samma enkla modell kan även tillämpas i ett förhållande om du vill kontrollera din partner. Tex om hen går ut kanske hen blir våldtagen. Om hen har vissa kläder på sig kan hen bli våldtagen. Hen måste stanna hemma. Om hen låter dig hålla koll på hen med GPS och videochatt kan hen gå ut för då är det säkert. Ja ni förstår poängen.

Frågan är hur stor är risken för just dig att bli våldtagen. Eller bli allvarligt sjuk i covid. Hur ser faran utanför dörren ut? Är det verkligen en stor varg? Eller kanske en liten råtta? Börja inte rabbla upp massa absoluta siffror om covid som inte säger något om riskerna utanför riskgrupperna tack. Jag har själv räknat ut att min risk att dö i covid var 1:250000 innan jag fick det. Nu är den väl runt 1:några miljoner. Lycka till att kontrollera mig nu! Jag respekterar riskgrupperna och skyddar dem gärna. Använd mina skattepengar till det! Boosta hur mycket ni vill. Skicka mitt vaccin till Afrika och var solidariska på riktigt. Men hjärntvätta mig inte tack 🙂
Citera
2021-08-09, 18:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Hahaha sluta.
Covid är helt menlös och knappt dödlig whatsoever.
Så hur relevant var det då att skriva om att "Jorden hade mått bra om 50% strök med…."
Citera
2021-08-09, 18:54
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag är så rädd för att bli kallad foliehatt och antivaxxer på ett anonymt internet-forum.

Lyssnade på ett avsnitt av Joe Rogan. Han berättade att läkare/forskare/div med kompetens i ämnet, skrev till honom om sådant de inte kunde dela med sig av offentligt. Egna teorier och slutsatser som stred mot de accepterade narritiven. Cancel culture är cancer. Få vågar tänka utanför ”boxen”. Eller åtminstone inte dela med sig av det. Och de som ändå vågar blir mobbade/censurerade et.c. Världen har blivit tokig.

Därför.

Jo, visst är det så. Gäller nog för de flesta. Samt att dessa människor alltid varit rädda för att höra obehagliga sanningar. Sådana sanningar passar inte in i deras egen världsbild, och måste därför undvikas och avfärdas som trams och fantasier. Varje individ har sitt eget prio ett, vilket är att bevara sin egen världsbild. Ett psykologiskt fenomen som makthavarna naturligtvis utnyttjar maximalt.
Citera
2021-08-09, 18:55
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ja, visst är det konstigt att alla ledare på hela jorden har samma agenda?
Hur kan det komma sig?

Därför att deras respektive företrädare undertecknade Agenda 21 på Rio-konferensen sommaren 1992. Inte svårare än så.
Citera
2021-08-09, 18:57
Medlem
Citat:
Så hur relevant var det då att skriva om att "Jorden hade mått bra om 50% strök med…."

Det var bara en allmän tanke av mig.
Jag menade att vi redan för länge sen kunde släppt allt fritt och levt helt normalt.
Dom som dör dom dör.
The end.
Citera
2021-08-09, 19:14
Medlem
Citat:
Jätte bra? Bästa är 100% då kan inte viruset sprida sig och klimatet mår bra
Citera
2021-08-09, 19:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men Island glömmer du att nämna?
Som häromdagen kom ut och sa att flockimmunitet via vaccin kommer bli en omöjlighet och vi måste låta smittan spridas.

Island är onekligen intressant. Vaccinet har en sämre effektivitet mot symptomatisk och asymptomatisk smitta såväl som mot infektion. Med ca 70 procent av insjuknade och en vaccinationstäckning på, ja vadå? ~85 procent i samma grupp, innebär det en vaccineffektivitet på ~58 procent. Vilket är hyfsat i linje med utvärderingar som denna
https://www.imperial.ac.uk/news/227713/coronavirus-infections-three-times-lower-double/

Men med tanke på deltas smittsamhet räcker det inte för flockimmunitet. Kanske kan det räcka om den naturliga immuniteten står för de sista ~32 procenten som behövs. Åtminstone tillfälligt, när det kontinuerligt fylls på med ovaccinerade sårbara individer i befolkningen. Jag tror att just flockimmunitet blir svårt att uppnå med detta virus.
Citat:

Du lyssnar alltså på en MATEMATIKER som har haft fel i allt, när vi är i en pandemi? eh ok
Självklart. I frågor som rör matematisk modellering lyssnar jag gärna på matematiker. Han har inte heller haft fel vad jag sett. Han har däremot inte tagit hänsyn till okända faktorer.
Citera
2021-08-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Riktigt fin kupp av nationalisterna i Italien, där de höll upp skyltar där det stod "no green pass" och kaos utbryter i kammaren. Vilka hjältar!
https://twitter.com/TheInsiderPaper/status/1420807801278959621?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1420807801278959621%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.nyatide r.nu%2Ffinland-vaccinerar-barn-mot-foraldrarnas-vilja%2F

Tror knappast svensk mainstrem-media kommer rapportera om detta och andra vaccin och restriktionsprotester runt om i världen...

Det är naturligtvis helt jävla befängt. Jag är själv vaccinerad, men det handlar om ett eget val baserat på vad jag anser vara en korrekt handling. Man kan inte hålla på att sortera bort folk på detta vis. Folk som inte väljer att vaccinera ska naturligtvis inte bli någon form av andra klassens medborgare.
Rätt upprörande faktiskt.
Citera
2021-08-09, 19:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Därför att deras respektive företrädare undertecknade Agenda 21 på Rio-konferensen sommaren 1992. Inte svårare än så.
Det är väl en hel del ledare som bytts ut de senaste 30 åren?
Tycker alla dessa nya ledare exakt lika som sina företrädare menar du?
Citera
2021-08-09, 19:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld

Du är så jävla blåst!

Man märker vilka människor som absolut inte har några kontakter i samhällsskikt ovanför WT.

Personligen känner jag folk väl i näringslivets absoluta toppskikt, dvs människor med väldigt mycket större makt än någon random politiker.
Jag känner även personer högt upp i politiken i flera partier..

Jag är hemskt ledsen att sabba din världsbild kring konspirationer och dyl. Det existerar ingen sådan. Fatta det någon gång!

Jobba dig upp lite och skaffa dig lite kontakter. Då kan du bilda dig en egen uppfattning om verkligheten istället för att följa någon jävla mupp på internet. Ni allihopa förklarar ju tex hur Waco kunde hända..
Citera
2021-08-09, 19:32
Medlem
Bra avsnitt av MedCram om deltavarianten, sammanfattning:
1,85x större risk att hamna på sjukhus om man är ovaccinerad
drabbar yngre och personer utan riskfaktorer i högre utsträckning
snabbare sjukdomsförlopp

vaccinerna skyddar fortfarande bra, jämfört med ovaccinerade så har man:
8 ggr lägre risk att smittas
25 ggr lägre risk att hamna på sjukhus
25 ggr lägre risk att dö

98% av läkarna vaccinerar sig
A coronavirus (COVID-19) variant has become dominant in the USA and Roger Seheult, MD of MedCram responds to 10 common questions including:

00:00 If someone is fully vaccinated or already had COVID, how worried should they be about the Delta Variant?
02:16 Should we be getting booster COVID vaccine doses?
05:36 Will there continue to be more variants, perhaps even variants more challenging that the Delta variant?
07:24 Is Long COVID occurring in the fully vaccinated?
08:26 When is this surge going to peak? Can we learn from other countries?
12:52 Are more children getting hospitalized with COVID 19 Delta variant?
14:03 What happens when school starts?
16:06 Have treatment and testing strategies changed for Delta variant?
19:45 What can we do to protect ourselves and our communities from the coronavirus Delta variant and future COVID mutations?
https://www.youtube.com/watch?v=2cjGPMm-lMQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in