2021-08-09, 14:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Man måste ställa sig frågan: Varför så många olika datormodeller, och varför ger de så olika resultat? Om jag exempelvis vill ha en hållfasthetsberäkning av en järnvägsviadukt så kommer jag ju inte att få olika svar från olika ingenjörer.
Hållfasthetsberäkning och klimatförändringsberäkning skiljer sig väldigt mycket åt.

De som önskar 3 grader varmare klimat gör liknande förenklingar. Det är ju inte som att vrida på termostatratten tills det blir lagom temperatur i sovrummet. Förändrat klimat får miljarder konsekvenser, alltifrån nya mikroorganismer och havssnor på stränderna till samhällen som kollapsar vid skyfall och brinnande skogar.
2021-08-09, 14:28
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Tunga importtullar på gods från Kina baserat på deras utsläpp är det enda som skulle kunna flytta produktionen till mer miljövänliga destinationer.

Kina är fria att göra vad det vill i flera år framåt, bara de är bortom klimatagendan. Amazing. Folk vaknar aldrig upp tydligen.
2021-08-09, 14:29
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hållfasthetsberäkning och klimatförändringsberäkning skiljer sig väldigt mycket åt.

De som önskar 3 grader varmare klimat gör liknande förenklingar. Det är ju inte som att vrida på termostatratten tills det blir lagom temperatur i sovrummet. Förändrat klimat får miljarder konsekvenser, alltifrån nya mikroorganismer och havssnor på stränderna till samhällen som kollapsar vid skyfall och brinnande skogar.

Ja men herregud, liv anpassar sig eller hur? Tror du att klimatet vi har idag alltid varit likadant?
2021-08-09, 14:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Det är något som gör jorden varmare och det är inte solen.
Precis, jorden är på väg mot allt mindre instrålad energi enligt Milankovitch och enligt Arhhenius leder ökad halt av koldioxid till temperaturökning. Grundforskning från mer än 100 år tillbaka som ingen har har motbevisat.
2021-08-09, 14:36
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:

Eftersom jag är tämligen gammal kan jag meddela att det skedde skyfall och skogar brann även för 30-40 år sedan. Av någon outgrundlig anledning ska varje naturkatastrof numera skyllas på klimatförändringar, och folk går uppenbarligen på det.
2021-08-09, 14:36
Medlem
Haddock93s avatar
Ännu mer skrämselpropaganda för att politiker ska få mer makt. Detta samtidigt som de mäktigaste i världen köper bostäder vid kusterna.
2021-08-09, 14:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Ja men herregud, liv anpassar sig eller hur? Tror du att klimatet vi har idag alltid varit likadant?
Det anpassar sig men det tar tid och innebär en sorts reset, till en början utan symbios och ekologisk balans. Bara de verkligt tuffa arterna blir kvar, starkt muterarade.
2021-08-09, 14:39
Medlem
Citat:
Precis, jorden är på väg mot allt mindre instrålad energi enligt Milankovitch och enligt Arhhenius leder ökad halt av koldioxid till temperaturökning. Grundforskning från mer än 100 år tillbaka som ingen har har motbevisat.
Arrhenius räknade först fram plus 6 grader för en fördubbling av koldioxidhalten. (Vid den tidpunkten kände han inte till Boltzmannfördelning.) När han insåg att beräkningen var felaktig publicerade han en ny artikel med värdet plus 1 grad för en fördubbling av koldioxidhalten. Dagens skräckscenarier med flera grader för en fördubbling saknar helt vetenskaplig bas.
2021-08-09, 14:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Eftersom jag är tämligen gammal kan jag meddela att det skedde skyfall och skogar brann även för 30-40 år sedan. Av någon outgrundlig anledning ska varje naturkatastrof numera skyllas på klimatförändringar, och folk går uppenbarligen på det.
Ja, allt blir som förut, men förändrat till oigenkännelighet. Torrare och varmare har i alla tider lett till skogsbränder.
2021-08-09, 14:41
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Jag hörde ett intressant samtal på P1 häromveckan, med inbjudna forskare och professorer från lantbruksskolor och klimatvetare etc etc. De hävdade att visst, ett varmare klimat för med sig ökad risk för tex skogsbränder men det är långt ifrån hela anledningen. Skogen är ett komplext system och skogsbränder en viktig del i skogens kretslopp. Skogar har alltid brunnit historiskt (man sysslade tex med svedjebränning förr). Så just skogsbränder var enligt dessa inget panik och alarmtecken. Det var ett bra samtal där man belyste problemen med varmare klimat men också tonade ner det långt bortom den alarmistiska medierapporteringen som utmålar domedagen vid minsta brand eller flod.
2021-08-09, 14:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Arrhenius räknade först fram plus 6 grader för en fördubbling av koldioxidhalten. (Vid den tidpunkten kände han inte till Boltzmannfördelning.) När han insåg att beräkningen var felaktig publicerade han en ny artikel med värdet plus 1 grad för en fördubbling av koldioxidhalten. Dagens skräckscenarier med flera grader för en fördubbling saknar helt vetenskaplig bas.
Det sista är du tämligen ensam om att tro, särskilt som mätningarna bekräftar teorierna.

Ahrrenius kände inte till klimatkänsligheten, den måste mätas, och än idag vet man inte mer än att den är 3,0±1,5 °C per fördubblad halt av koldioxid. Men hans formel är relevant och den visar att mer koldioxid ger ökad temperatur.
2021-08-09, 14:47
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Kina är fria att göra vad det vill i flera år framåt, bara de är bortom klimatagendan. Amazing. Folk vaknar aldrig upp tydligen.
Vi är ju fria att köpa från Kina också. Kina är fortfarande extremt exportberoende. Den enda anledningen till att de inte ställer om är ju för att ingen sätter press på dem. Samtidigt ska våra företag betala miljarder i diverse miljöskatter. Det är inte ett rättvist system.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in