2021-08-04, 20:20
Medlem
Tjena

Har länge velat satsa på högskoleprovet för att kunna studera vidare, det största problemet kommer med säkerhet att vara matten. Jag var en liten omogen odåga under gymnasiet vilket syns på mina betyg, främst i matte (E/G i matte 1b och 2b och F i matte 3b).

Har läst andra trådar där de rekommenderar att använda sig av HPGuiden, jag testade det lite och jag förstår inte en enda fråga överhuvudtaget. Borde jag skaffa mig gymnasiematteböckerna eller bara traggla på HP och googla hur man löser de olika uppgifterna? Har någon något tips?

Tack på förhand
Citera
2021-08-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HGGrabb
Tjena

Har länge velat satsa på högskoleprovet för att kunna studera vidare, det största problemet kommer med säkerhet att vara matten. Jag var en liten omogen odåga under gymnasiet vilket syns på mina betyg, främst i matte (E/G i matte 1b och 2b och F i matte 3b).

Har läst andra trådar där de rekommenderar att använda sig av HPGuiden, jag testade det lite och jag förstår inte en enda fråga överhuvudtaget. Borde jag skaffa mig gymnasiematteböckerna eller bara traggla på HP och googla hur man löser de olika uppgifterna? Har någon något tips?

Tack på förhand

skaffa dig en bok. Matematik 5000 är bra men osäker om de finns i 1b och 2b. För svårare uppgifter kan du även använda 1/2c böckerna. Finns en grabb på youtube som har lösningar till många uppgifter i böckerna, så om du fastnar kan du ba söka upp frågan på google och får säkerligen ett svar. om inte kan du använda Pluggakuten/mattecentrum. matten till HP är verkligen inte så svårt så du kommer lyckas bra me de
Citera
2021-08-04, 20:32
Medlem
hyssasess avatar
Fattar du ingenting skulle jag nog försöka läsa upp dem mattekurserna som ingår till högskoleprovet, att bara sitta o traggla frågor utan att egentligen fatta ngt kommer inte ge dig något. Lite som att plugga till engelska-delen utan o kunna ett ord engelska
Citera
2021-08-04, 21:08
Medlem
Enligt bekanta så är HPGuiden fantastiskt, både för personer som inte är allt för duktiga samt personer som besitter lite mer kunskap. Det är dock mer tidseffektivt om du i alla fall har koll på grunderna inom matematiken.

Jag skulle rekommendera dig att fräscha upp dina kunskaper, börja med matematik 1a och fortsätt till och med matematik 1c. Det är trots allt upp till och med matematik 1 som högskoleprovet testar.

När du känner att grunderna sitter så kan du gå vidare till HPGuiden.
Citera
2021-08-04, 21:36
Medlem
Tackar så mycket för svar gott folk
Citera
2021-08-04, 21:42
Medlem
Antivalents avatar
https://www.khanacademy.org/math

Kötta. Fråga en mer belevad vän om hen kan hjälpa.
Citera
2021-08-07, 12:26
Medlem
Låna Matematik 5000 1b och 2b. Derivator, integraler och andragradsekvationer finns inte på HP-provet. Inte heller har jag sett talet i. Någon annan här kan säkert tipa mer exakt om vilka delar av böckerna man bör öva på samt vilka man helt kan hoppa.
Citera
2021-08-07, 14:45
Medlem
Matte 1 och vissa delar i matte 2 är bra. Kolla på polybom, andragradskruvor, polynpmdivision. Framförallt Algebra, geometri, funktioner, aritmetik från 1C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in