2021-08-05, 21:13
Medlem
Följer debatten kring Försvarsmakten och Pride som gått varm de senaste dygnen. (Ja, det finns en tråd i "vapen och militär" men det är mer för eller emot - den här trådstarten mer ett "varför?" och "vilka?".)

Jag valde att lite mer ingående granska de som klagat mest högljutt (i flera inlägg) på Försvarsmaktens inlägg på Facebook.

Sorterade bort de uppenbara trollkontona men av de som återstår och har hyffsat öppna profiler:
-Här förekommer mest män och kvinnor (mest arga män dock)
-En majoriet är arbetslösa, långtidssjukskrivna eller har haft perioder i närtid (Läs från starten på sitt facebookmedlemsskap) där de varit arbetslösa
-Många har epitetet "skild" i sin facebookstatstatus eller uppenbart "importerade fruar"
-Utifrån deras facebookprofiler är många eller har många varit drabbade av psykisk ohälsa
-En hel del med någon form av funktionsnedsättning (sitter i rullstol, begränsad hörsel/syn, läs/skriv svårigheter)
-Utifrån deras profilbilder är majoriteten för gamla för att starta en karriär i Försvarsmakten eller för otränade för att klara kraven

Gräver man djupare (vilket jag bara genomförde på ett slumpval av 30 st - urvalet är stort) är det inte bara Försvarsmakten man är arg och bitter på. Politiker (mestadels socialdemokraterna), polisen, kommuner, ja i stort hela samhället får sig en släng av sleven.
-Av de 30 är 26 medlemmar i grupper som "Folkets rättigheter i samhället", följer Katerina Janouch (varav tre flitigt kommenterar hennes inlägg med att hon är "vacker" och "läcker").
-En majoritet följer även Samhällsnytt, Friatider, Nyatider osv osv

Inte mer vetenskapligt eller akademiskt undersökt och redovisat än så.

Men funderar på varför det är så här? Om man ska vara lite hård och det bör ju Flashback tåla så är det här människor med en ”loser-mentalitet”. Det är ganska misslyckade och skriker gärna sig hesa i sitt hat mot samhället. Sådana som hävdar att "det är samhällets fel att jag blev utbränd" osv som nog inte inser att det är de själva som är ganska värdelösa och det är därför de blev arbetslösa, började supa med mera.

Varför hamnar de här som följare till de så kallade alternativa medierna?

Var är medelsvenssons med villor, fasta jobb, familjer och stabil ekonomi i dessa debatter?
Citera
2021-08-05, 21:15
Medlem
SKetchers avatar
Var finns datan upplagd.
Citera
2021-08-05, 21:17
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Syndare behöver syndabockar.
Citera
2021-08-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Följer debatten kring Försvarsmakten och Pride som gått varm de senaste dygnen. (Ja, det finns en tråd i "vapen och militär" men det är mer för eller emot - den här trådstarten mer ett "varför?" och "vilka?".)

Jag valde att lite mer ingående granska de som klagat mest högljutt (i flera inlägg) på Försvarsmaktens inlägg på Facebook.

Sorterade bort de uppenbara trollkontona men av de som återstår och har hyffsat öppna profiler:
-En majoriet är arbetslösa, långtidssjukskrivna eller har haft perioder i närtid (Läs från starten på sitt facebookmedlemsskap) där de varit arbetslösa
-Många har epitetet "skild" i sin facebookstatstatus eller uppenbart "importerade fruar"
-Utifrån deras facebookprofiler är många eller har många varit drabbade av psykisk ohälsa
-En hel del med någon form av funktionsnedsättning (sitter i rullstol, begränsad hörsel/syn, läs/skriv svårigheter)
-Utifrån deras profilbilder är majoriteten för gamla för att starta en karriär i Försvarsmakten eller för otränade för att klara kraven

Gräver man djupare (vilket jag bara genomförde på ett slumpval av 30 st - urvalet är stort) är det inte bara Försvarsmakten man är arg och bitter på. Politiker (mestadels socialdemokraterna), polisen, kommuner, ja i stort hela samhället får sig en släng av sleven.
-Av de 30 är 26 medlemmar i grupper som "Folkets rättigheter i samhället", följer Katerina Janouch (varav tre flitigt kommenterar hennes inlägg med att hon är "vacker" och "läcker").

Men funderar på varför det är så här? Om man ska vara lite hård och det bör ju Flashback tåla så är det här människor med en ”loser-mentalitet”. Det är ganska misslyckade och skriker gärna sig hesa i sitt hat mot samhället. Sådana som hävdar att "det är samhällets fel att jag blev utbränd" osv som nog inte inser att det är de själva som är ganska värdelösa och det är därför de blev arbetslösa, började supa med mera.

Var är medelsvenssons med villor, fasta jobb, familjer och stabil ekonomi i dessa debatter?

Dom ”lyckade” kanske flyter med strömmen som döda fiskar.

Dom som är sjuka har kanske tid över till att tänka. En åsikt är inte mindre värd för att personen mår dåligt.

Du verkar döma människor på ett ignorant sätt. Äckligt.
Citera
2021-08-05, 21:21
Avslutad
Skulle tro att dina slutsatser stämmer rätt bra, och det hedrar dig att du är öppen med hur du har gjort din undersökning och att du är medveten om att det är föga vetenskapligt.

Men jag har fått samma intryck. Det är oftast bottenskrap som tycker att "folk ska vakna".

Problemet med dessa människor är ofta att de inte kan se nyanser. De får upp ögonen för att gammelmedia har en agenda och inte alltid är helt objektiva. Det vet alla som har lite mellan öronen, men de verkar tro att de har upptäckt den stora lögnen och svänger helt om och läser bara alternativmedia och tror att allt där är 100% sant. Och inte helt sällan har de gått "livets hårda skola".
Senast redigerad av SittFint 2021-08-05 kl. 21:47.
Citera
2021-08-05, 21:28
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd

Tror du har en poäng i ditt resonemang. Grejen är att till skillnad från medelsvensson med ansvar kring hus, jobb, barn osv, så har en arbetslös tid, energi och viljan för att sätta sig in i samhällsproblem samt att agera ut sin ilska på fejan. "Losers" har heller inget att förlora och då kan man skriva precis det man tänker och tycker utan konsekvenser. Om jag går till mig själv så yttrar jag aldrig politiska budskap på mina sociala medier men jag gör det här, och om min chef skulle se vad jag skriver så hade jag avskedats för längesen.
Citera
2021-08-05, 21:30
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Skulle tro att dina slutsatser stämmer rätt bra, och det hedrar dig att du är öppen med hur du har gjort din undersökning och att du är medveten om att det är föga vetenskapligt.

Men jag har fått samma intryck. Det är oftast bottenskrap som tycker att "folk ska vakna".

Problemet med dessa människor är ofta att de inte kan se nyanser. De får upp ögonen för att gammelmedia har en agenda och inte alltid är helt objektiva. Det vet alla som har lite mellan öronen, men de verkar tro att de har upptäckt den stora lögnen och svänger helt om och läser bara alternativmedia och tror att allt där är 100% sant.

Man ska inte lita 100% på nån media men är det nån media som har en agenda så är det statsmedian, de är så vänstervridna och sossestyrda att det är omöjligt att se och förstå.
Citera
2021-08-05, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Man ska inte lita 100% på nån media men är det nån media som har en agenda så är det statsmedian, de är så vänstervridna och sossestyrda att det är omöjligt att se och förstå.
Tycker inte det är någon jättestor skillnad. Aftonbladet vill dölja etniciteten, förutom om det är en svensk. Fria Tider vill lägga allt fokus på etniciteten, förutom om det är en svensk.
Citera
2021-08-05, 21:40
Medlem
De som tror på vad aftonbladet expressen skriver måste vara förståndshandikappade,.
Citera
2021-08-05, 21:59
Bannlyst
Att folk mår dåligt i dagens Sverige är ett sundhetstecken.
Citera
2021-08-05, 22:05
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
De som tror på vad aftonbladet expressen skriver måste vara förståndshandikappade,.
Här lyckades du locka fram en!😂 Är beredd att hålla med dig men den sorts negativa mentalitet finns även bland män som har det bättre ställt men kan inte riskera att skriva av sig i sociala medier. Medel och överklass männen sysslar inte lika mycket skyltning av sina politiska åsikter för helt ärligt vem fan bryr sig vad en mellanchef på 55 år från Jönköping tycker och vad skulle han vinna på att klaga om att försvarsmakten använder prideflagga?
Citera
2021-08-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Tror du har en poäng i ditt resonemang. Grejen är att till skillnad från medelsvensson med ansvar kring hus, jobb, barn osv, så har en arbetslös tid, energi och viljan för att sätta sig in i samhällsproblem samt att agera ut sin ilska på fejan. "Losers" har heller inget att förlora och då kan man skriva precis det man tänker och tycker utan konsekvenser. Om jag går till mig själv så yttrar jag aldrig politiska budskap på mina sociala medier men jag gör det här, och om min chef skulle se vad jag skriver så hade jag avskedats för längesen.

Tror knappast det handlar om tid utan att medelsvensson är för smart för att blint tro på alternativmedier. Som SittFint skriver ser inte de här personerna nyanser och blir lätta offer för diverse konspirationsteorier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in