2021-08-05, 17:37
Medlem
SD MÅSTE ta makten även om det sker med Liberalernas stöd. Väljarna kräver det. Det accepteras inte att göra som Reinfeldt och lämna över makten till sossarna helt gratis.

Låt oss hoppas att L inte behövs, men annars är det bara att bita ihop.
Citera
2021-08-05, 17:37
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nyheter Idag.

M 18,9
S 23,6
SD 23,9
V 10,8
C 6,8
KD 5,1
MP 5,0
L 4,1

Jag tror på den, å jag vill tro på den. Efter Sentios flopp i mätningar 2018 så har de viktat om. Det måste man tro på. Ser finfint ut nu.
Citera
2021-08-05, 17:46
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men om Sentios mätning stämmer någorlunda får ju SD-blocket nära 48%, med SD-blocket menar jag SD, M och KD. Väger vi detta mot S, V, MP och C så får dessa runt 47%

SD-blocket skall inte behöva bli beroende av L vilket vore skönt. Bäst vore om L bara försvann. I denna undersökning får man intrycket av att M-väljare redan "taktikröstat". Det ser lite märkligt ut där. Men tendensen att SD stiger är nog korrekt.

Imorgon kan Demoskop komma enligt https://twitter.com/StatistiskO/status/1423275142797348865

Då får vi se om tendensen håller i sig. Jag svarade redan den 24 juli på denna mätning.
Citera
2021-08-05, 18:00
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag tror på den, å jag vill tro på den. Efter Sentios flopp i mätningar 2018 så har de viktat om. Det måste man tro på. Ser finfint ut nu.

Ja lite chock-mätningar från de övriga instituten under hösten vore mumma.
Jag vill se lite panik hos etablissemanget, när de inser att riksdagslönen är i fara.
Fast det skiljer lite väl mycket från övriga mätningar. Inte bara hos SD.
Citera
2021-08-05, 18:42
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Nyheter Idag.

M 18,9
S 23,6
SD 23,9
V 10,8
C 6,8
KD 5,1
MP 5,0
L 4,1

Sentio gjorde ju bort sig förra valet och de har inte mitt förtroende ännu.
De ligger fortfarande över alla andra institut när det gäller mätningen av SD.
5,0% för MP gör däremot att det går en liten rysning genom kroppen.
Jag har inte gett upp hoppet att de försvinner, en kall sommar 2022 kan nog påverka fler än vad många tror.
Citera
2021-08-05, 19:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Bra att SD blir störst men dåligt att M och KD tappar till L. Blir det där resultatet verklighet måste L inkluderas och då blir det "humanism" och "liberal demokrati" för hela slanten. Inget kommer hända i realiteten, fler ointegrerbara kriminella får medborgarskap och inga medborgarskap återtas (L kommer att säga nej). Daltet fortsätter och därmed kriminaliteten och segregeringen, folk tänker "SD sitter vid makten men inget förändras" och Sverige svänger sedan tillbaka till den liberala allt-till-alla sörjan.

Blir SD, M och KD beroende av L kommer L aldrig tillåta minisiterposter till SD eller större förändringar.

Japp bra resultat med SD störst och M/S svagt men L måste ut, det är direkt avgörande. KD, M och SD måste ta dessa röster. Det är ett minst lika giftigt parti som MP är.

Sen tror jag 4% för L är lite för högt i Sentio. Vi får se i kommande Demoskop.
Citera
2021-08-05, 19:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Sentio gjorde ju bort sig förra valet och de har inte mitt förtroende ännu.
De ligger fortfarande över alla andra institut när det gäller mätningen av SD.
5,0% för MP gör däremot att det går en liten rysning genom kroppen.
Jag har inte gett upp hoppet att de försvinner, en kall sommar 2022 kan nog påverka fler än vad många tror.

Sentio är icke trovärdiga MEN de hade M/S som större än SD för inte alltför längesedan och då låg SD kring 18% hos alla andra institut.

Det här visar på ett tydligt trendbrott och att SD är påväg tillbaka som största parti såsom innan Corona. Vilket känns rätt logiskt med tanke på sommarens oroligheter och dylikt. Folk pratar mycket under semestern.

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1423282207272017921/photo/1

Sentio 12 månader graf.

Verkar som att SVT propagandan om breivik och dylikt inte riktigt bitit på SD.
Senast redigerad av Haddock93 2021-08-05 kl. 19:19.
Citera
2021-08-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Imorgon kan Demoskop komma enligt https://twitter.com/StatistiskO/status/1423275142797348865

Då får vi se om tendensen håller i sig. Jag svarade redan den 24 juli på denna mätning.

Demoskop är väl mer eller mindre i symbios med Aftonhoran och henne liknar jag inte på. Ja jo, jag tror att S sjunker men då hittar dom något annat hemskt parti att lägga pocenten på såsom MP eftersom det brinner i Grekland.

Men det är oerhört viktigt att S sjunker, och jag tror att SD ökar något.
Citera
2021-08-05, 19:22
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Demoskop är väl mer eller mindre i symbios med Aftonhoran och henne liknar jag inte på. Ja jo, jag tror att S sjunker men då hittar dom något annat hemskt parti att lägga pocenten på såsom MP eftersom det brinner i Grekland.

Men det är oerhört viktigt att S sjunker, och jag tror att SD ökar något.

Ja jag håller med. S kommer att sjunka något men då höjer man MP och hänvisar till värmen i östeuropa eller vad som. Går SD upp så minskar man på KD eller M. Det går inte att lita på institut kopplade till msm-media. De slår bara vakt om regeringspartierna och C.
Citera
2021-08-05, 19:25
Medlem
Haddock93s avatar
Val.digital verkar inte väga in Sentio längre, någon som vet varför?
Citera
2021-08-05, 19:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vi vet inget hur dagens 12-åringar kommer rösta, många säger ju att unga män är den grupp som är bäst politiskt.

När dagens 12-åringar är 18 så har nog en majoritet av den årgången utländsk bakgrund. Redan 40 % i hela befolkningen och då är alla gamlingar med där det är nästan helt svenskt.

Citat:
Nyheter Idag.
M 18,9
S 23,6
SD 23,9
V 10,8
C 6,8
KD 5,1
MP 5,0
L 4,1

Ja vi får se om Sentio är först på en trend som kommer i andra OU eller om de är ensamma med denna utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Vilket opinionsinstitut var det som hade SD som största parti strax innan coronapandemin satte igång? Coronagrejen börjar kännas så smått avslagen nu och vardagen borde göra sig påmind igen, folk borde promenera tillbaka till den sinnesstämningen nu tänker jag.

Ja vi hoppas ju på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Vadå återtas? Beviljade medborgarskap kan väl inte återtas oavsett vilka som bestämmer, för det måste väl en grundlagsändring till?

Grundlagen ändras väldigt ofta, alla grundlagar har ju en gång införts.
Citera
2021-08-05, 19:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
SD MÅSTE ta makten även om det sker med Liberalernas stöd. Väljarna kräver det. Det accepteras inte att göra som Reinfeldt och lämna över makten till sossarna helt gratis.
Låt oss hoppas att L inte behövs, men annars är det bara att bita ihop.

Det går inte, de vill ju just nu utesluta EU-länder som inte är HBTQ-globalist-liberaler. Och L i Stockholm har just skrivit en debattartikel om hur nazistiska SD är med bara lögner om SD. Det hade kunnat vara skrivet 2010. Jimmie har ju varit snäll mot Sabuni men jag tycker det vore bättre om SD var tydliga med att de inte vill ha med dem att göra; för då är moderata stödröster osannolika. Låt dem få 2 % i valet och försvinna. Bättre att kämpa för en egen majoritet SD/M/KD. L står längre från SD än vad S gör. De är inte bättre än C och MP. Jag tror faktiskt det skulle vara lättare att samarbeta med V än L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in