2021-08-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Givetvis är det så. Hur skulle de kunna fortsätta med sina svindlerier om de inte var medvetna om vad folk - åtminstone vissa - känner till om dem? Det skulle ju kunna äventyra deras sötebrödsdagar med mer eller mindre arbetsfri inkomst. Det är konstaterat att de har olika hyfsat snillrika sätt att smussla undan pengar ur föreningen, flera användare har i detalj kunnat peka på olika saker. Ingen kan säga att det inte förekommer. Om medlemmarna sedan säger att de är okej med det, och erkänner att de är får, så må det väl vara, men det är ju knäpptyst från dem.

Måste också säga att jag blir lite irriterad på Dulny som fortsätter gästa deras poddar och jamsa med, när han mycket väl vet vad som försiggår (han har till och med berört det kort i Lögnarnas tempel, och beskrivit kritiken som befogad - dra då konsekvenserna av det; du läser också här). Man ska aldrig komma undan med skitbeteenden bara för att man har rätt åsikter eller strävar mot ett högre mål. Driver man en etnonationalistisk förening och försnillar medlemmarnas pengar är man kräk och motverkar den här rörelsens mål. Det finns inga ursäkter.

I princip alla i den "nationella oppositionen" är ju för fan införstådda med vad dessa klåpare pysslar med och ändå så är det knäpptyst. Den tidigare SvP ledningen säger och gör inget -- Logik förlag är numera en del av DfS om jag förstått saken rätt? Palaestra grabbarna (den nya filmen "Hur Sverige blev en mångkultur" ska ju ha premiär i huset no less!), Dulnys althöger, Folin et consortes (eller ev. att han faktiskt är för korkad för att fatta) Berndtpaitaren etc. etc.

DfS har kritiserats i Motströms ett par gånger med all rätt av Forsen och de Geer med all rätt men det är väll typ allt och de Geer har ju valt att hålla en låg profil i frågan.

Videon från deras midsommarfirande var ju lyteskomik på hög nivå Oden, Tor, Midgård, DfS och fåren bara står där med öppna munnar beundrandes Södermannens lajvande. De närmaste sörjandes skara kommer till slut sno pengar från sin dementa mormor för att kunna swisha in till" husfonden".

OT så hoppas Landos dyker upp i tråden igen snart han hade alltid riktigt bra och kloka inlägg och försökte så pedagogiskt det gick att rödpillara alla dfs och Dan den Store fanboys som skriver i tråden.
Citera
2021-08-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Det är väl ganska uppenbart att den är för Magnus nu när doktorn har sagt att Magnus antingen tränar och äter rätt eller går en tidig död tillmötes.

Då skulle jag vilja uppmana Magnus att han lyssnar på podcasten "Utmaningen"
https://www.facebook.com/motgiftnu/posts/767822646697642

Där kan man bland annat lyssna på Dan Eriksson och Magnus Söderman. Magnus Söderman berättar om hur han på allvar har kommit igång med styrketräningen. Kan vara en bra inspirationskälla för Magnus.
Citera
2021-08-05, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Kanske minns fel, men var det inte så att de påstod att Conrad satt i styrelsen när han i själva verket inte gjorde det? För att ge sken av att DfS var något annat än deras privata lekstuga.
Jo, det ingick ju i det här sol-och-våra-projektet. Alla personer man ville åt blev styrelsemedlem, medan man i juridisk mening hade Dan, Magnus och Holm. Det är smått obegripligt att Conrad inte reagerade på det, men det är väl kanske ett av skälen till att de inte vill att någon medlem ska läsa här. Man ska lyssna på Dans predikan om guld och gröna skogar och därefter ge ifrån sig sina pengar.

Det här är ju ytterligare en av alla dessa väldigt sakliga frågor som Dan tycker är trollning och som de dumma moderatorerna borde vara bättre på att minneshåla, så att Svenskarnas pyramidspel kan fortsätta obehindrat.
Citera
2021-08-05, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Vilket helt onödigt och enormt slöseri. Vad har medlemmarna för glädje av den? Ska man passa på att träna när man är där för att köpa en bok eller kanske under midsommarfirandet?
Ja, det är ju en fråga som har lyfts några gånger med tanke på att avståndet till närmaste tätort är 35mil, men åtminstone 35mil till alla orter, så rent geografiskt, så är det rättvist på något sätt.

Mig veterligen är inte ett gym något man går till en gång i kvartalet när man är på husvagnssemester med familjen. Ingen tar med polarna för att träna en timme på Svenskarnas hammock för att sen åka hem och käka kvarg.

På så vis är det ju väldigt taktiskt om man vill vara ifred. Stället är öppet vardagar på arbetstid och förlagt långt bort från allt. Det enda man riskerar när man sitter och lirar Mario kart på Svenskarnas Playstation är att någon lokal gubbe kommer förbi och vill ha en slät kopp kaffe och en brysselkrans.

Man behöver alltså inte aktivt hålla människor borta för att få vara i fred, utan man kan bara göra det så jobbigt för dem, så att de helt enkelt håller sig borta för egen maskin. När man sen vill organisera en fest och få in pengar, så chartrar man ett par bussar och kör över massa gäster. Därmed har man nästintill total kontroll.
Citera
2021-08-05, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McMakrill
Varför tar Dan ut arvode när han tigger om folk som vill arbeta ideellt med att t.ex renovera huset?

Tycker det är dålig stil!
It doesn't have to make sense...
Citera
2021-08-05, 17:23
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Ja, det är ju en fråga som har lyfts några gånger med tanke på att avståndet till närmaste tätort är 35mil, men åtminstone 35mil till alla orter, så rent geografiskt, så är det rättvist på något sätt.

Mig veterligen är inte ett gym något man går till en gång i kvartalet när man är på husvagnssemester med familjen. Ingen tar med polarna för att träna en timme på Svenskarnas hammock för att sen åka hem och käka kvarg.

På så vis är det ju väldigt taktiskt om man vill vara ifred. Stället är öppet vardagar på arbetstid och förlagt långt bort från allt. Det enda man riskerar när man sitter och lirar Mario kart på Svenskarnas Playstation är att någon lokal gubbe kommer förbi och vill ha en slät kopp kaffe och en brysselkrans.

Man behöver alltså inte aktivt hålla människor borta för att få vara i fred, utan man kan bara göra det så jobbigt för dem, så att de helt enkelt håller sig borta för egen maskin. När man sen vill organisera en fest och få in pengar, så chartrar man ett par bussar och kör över massa gäster. Därmed har man nästintill total kontroll.

Jag är ärligt nyfiken på hur diskussionen har gått innan man gjort den här typen av inköp? Har de reflekterat över om det är vettigt att lägga en månadslön på något sådant tro? De måste bevisligen blivit helt totalt fartblinda för det kan inte ses som något annat än totalt slöseri på lyxfällannivå.
Citera
2021-08-05, 18:13
Bannlyst
Citat:
Jag är ärligt nyfiken på hur diskussionen har gått innan man gjort den här typen av inköp? Har de reflekterat över om det är vettigt att lägga en månadslön på något sådant tro? De måste bevisligen blivit helt totalt fartblinda för det kan inte ses som något annat än totalt slöseri på lyxfällannivå.
Jag tror det handlar om en mänsklig faktor. När människor får stora summor som de inte har jobbat för, så förlorar de respekten för dem. Många har beskrivit lottovinster och arv som en förbannelse. Först var det fantastiskt, sen la de om sina vanor och började köpa bilar och smycken och sen var pengarna slut. Personer har gått från mångmiljonärer till att sitta hos fogden.

Det är vad jag tror vi ser här. Dan har erfarenhet av fiffel och båg, vare sig han vill erkänna det, eller ej, men Magnus är gammal flyttgubbe som tog ut massiva lån i tidig ålder för att finansiera raskriget och har sen dess levt från hand till mun i åratal. Deras lokala förmågor som den här "Josef" verkar mest vara en lokal lodis och även Björkvist har levt från hand till mun som flyttgubbe. Det var ju inte många år sen Motgift fick gå in och betala hans internet för att han inte hade råd.

Plötsligt får de här människorna kontona fyllda till bredden. Det här är inga organiserade företagare och entrepenörer, utan ett gäng från samhällets botten som råkade snubbla in på en guldgruva genom podcastandet. Magnus kommer inte haja runt på börsen, han kommer köpa en sjuhelsikes dyr dammsugare. Det är ett argument vissa lyfter för att man ska ta pengar av den fattiga befolkningen och ge till den rika, för de fattiga kommer bara köpa skit, medan rika kommer förvalta dem och förbättra sin hälsa genom att köpa dyr, bra mat, istället för att försämra den genom att köpa mer, dålig mat.

Kort och gott, de har fått för mycket pengar och har blivit fartblinda.
Citera
2021-08-05, 18:34
Medlem
Dorniers avatar
Då har de ingen karaktär om de köper en massa onödig skit bara för att de plötsligt har mer pengar än de är vana vid.
Citera
2021-08-05, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Då har de ingen karaktär om de köper en massa onödig skit bara för att de plötsligt har mer pengar än de är vana vid.
Det finns två sätt att se det på enligt mig. Det ena är att de inte vet hur de ska hantera pengar. Förvisso kan man tycka att vilken idiot som helst borde förstå att inte slösa med pengar, men har man aldrig haft pengar tidigare, så kan jag tänka mig att det är lätt att bli fartblind - vilket även historien visat.

Det andra sättet att se på det som stör mig mest är att det är andras pengar de slösar med. Det här är inte en lottovinst som regnar från himlen, utan det handlar om andras pengar som de har fått för att förvalta för en god sak. Nisse i Hökarängen kan inte rädda Sverige, därför ger han DfS pengar, så att de kan göra det, eftersom han tror att de har bättre förståelse för situationen. På samma sätt är det med en börsförvaltare. Om du inte kan något om aktier, men har gott om pengar, så kan du ge pengarna till en börsförvaltare som kan investera dem åt dig, mot ett arvode.

I det här fallet har börsförvaltaren börjat lyxkonsumera för dina pengar istället för att förvalta dem. Skillnaden är att en börsförvaltare bara har pengar för ögonen, medan DfS utger sig för att driva ideologiska- och moraliska frågor. När någon ger pengar till Röda korset, så är deras tanke inte att styrelsen på Röda korset ska börja köpa lyxprylar, utan att de ska investera pengarna i fattiga barns utbildning, eller något liknande.

DfS-gänget verkar tro att bidragen de får är gåvor, no strings attached, för att de är sånna hyvens killar.
Citera
2021-08-05, 18:52
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Det finns två sätt att se det på enligt mig. Det ena är att de inte vet hur de ska hantera pengar. Förvisso kan man tycka att vilken idiot som helst borde förstå att inte slösa med pengar, men har man aldrig haft pengar tidigare, så kan jag tänka mig att det är lätt att bli fartblind - vilket även historien visat.
[...]

"Vilken idiot som helst" kan man väl inte säga dock.

Det finns väl en hel del folk som saknar karaktär.

Just nationella tycker man borde ha lite mer karaktär förstås.
Citera
2021-08-05, 19:07
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Det andra sättet att se på det som stör mig mest är att det är andras pengar de slösar med. Det här är inte en lottovinst som regnar från himlen, utan det handlar om andras pengar som de har fått för att förvalta för en god sak. Nisse i Hökarängen kan inte rädda Sverige, därför ger han DfS pengar, så att de kan göra det, eftersom han tror att de har bättre förståelse för situationen. På samma sätt är det med en börsförvaltare. Om du inte kan något om aktier, men har gott om pengar, så kan du ge pengarna till en börsförvaltare som kan investera dem åt dig, mot ett arvode.

I det här fallet har börsförvaltaren börjat lyxkonsumera för dina pengar istället för att förvalta dem. Skillnaden är att en börsförvaltare bara har pengar för ögonen, medan DfS utger sig för att driva ideologiska- och moraliska frågor. När någon ger pengar till Röda korset, så är deras tanke inte att styrelsen på Röda korset ska börja köpa lyxprylar, utan att de ska investera pengarna i fattiga barns utbildning, eller något liknande.

DfS-gänget verkar tro att bidragen de får är gåvor, no strings attached, för att de är sånna hyvens killar.

Nog många aspekter som spelar in. Det som förbluffar mig är att samtidigt som man understryker vikten av att fler hus ska köpas in och etableras så lägger man ut pengar på helt onödigt skit som utegym, korvrullningsmaskiner och annat krafs som helt saknar värde och mening.
Citera
2021-08-05, 19:24
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Vilket helt onödigt och enormt slöseri. Vad har medlemmarna för glädje av den? Ska man passa på att träna när man är där för att köpa en bok eller kanske under midsommarfirandet?

Jag kan se den gröna mossan på det oanvända utomhusgymmet. Det kommer att bli fint mot det mörkbruna.
Eller så kanske den ärorike klädförsäljaren kommer förbi och lyfter in det så att det kan stå oanvänt under tak.
Eller så får Björn och Magnus ta en paus i arbetet för att agera flyttgubbar och själva lyfta in det.
Oanvänt lär det i alla fall bli eftersom de inte har några besökare.
Hur de tänker vid dessa köp är ofattbart, de verkar börja i andra änden och införskaffar prylar som om huset redan var välbesökt med ruljangs, för de tror väl inte att sådant som träningsmaskiner ska locka folk till huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in