2021-08-03, 16:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det finns säkert fall där ”vältränade helt friska” dött av influensa också men ändå finns inte en tanke på att alla ska betraktas som en riskgrupp för det och borde vaccinera sig. ”Alla” kan åka dit på allt men de flesta ser inte livet som ett potentiellt hot.
Jag har fått influensa 1 gång och låg med hög feber 10 dagar och då var jag 35+
Total katastrof och det med två småbarn i huset.
Nej jag dog inte men har aldrig varit så sjuk.
Det var då jag ansåg att vaccin som då fanns var en bättre väg för att minska risken. Precis samma nu med covid vaccin.
Även de som klarat sig från en tid på IVA med en tid i respirator. Fy katten, dit vill man inte.

Livet är farlig, man dör av det. Men man vill gärna få leva så länge som möjligt och inte sluta med slangar i kroppen.
Citera
2021-08-03, 16:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jaha? Förstår inte relevansen i att påpeka detta. Det förändrar ju inte bilden jag beskriver någonting, nämligen att mars 2020 var en månad med mycket tumult och hysteri. Det största raset någonsin på Stockholmsbörsen var ju den 12 mars, -11,1%.

Att den började gå upp tyder ju även det på att folk inte längre bara köpte upp toarullar.
Relevansen är att Stockholmsbörsen redan fallit 20 % till den 11 mars och att den fortsatte att falla var bara helt i linje med vad som hände i Sverige och i övriga världen.

24 mars - Restriktioner införs för restauranger och barer. Trängsel får inte förekomma och endast bordsservering tillåts och Stockholmsbörsen börjar stiga och fortsätter att stiga till dags dato.
Menar du att restriktionerna gjort att börsen stiger?
Citera
2021-08-03, 16:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De vill bara ha makt och skiter egentligen i hur vi har det. Min åsikt. Men det är ett annat ämne. Precis som invandringen där vi troligen är rätt så överens.
Politiker vill ha makt, eller vil i alla fall genomföra den politik de tror på.
Då behöver de röster, så indirekt vill politiker oss väl.

Lite samma sak som marknadsekonomi.
Företag vill inte konsumenterna väl, men de vill göra vettiga produkter så att någon vill köpa dem så att de tjänar pengar.

Läkemedelsbolagen producerar ett vaccin mot covid-19 som är så bra som möjligt så att de tjänar pengar.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-03 kl. 16:42.
Citera
2021-08-03, 16:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har fått influensa 1 gång och låg med hög feber 10 dagar och då var jag 35+
Total katastrof och det med två småbarn i huset.
Nej jag dog inte men har aldrig varit så sjuk.
Det var då jag ansåg att vaccin som då fanns var en bättre väg för att minska risken. Precis samma nu med covid vaccin.
Även de som klarat sig från en tid på IVA med en tid i respirator. Fy katten, dit vill man inte.

Livet är farlig, man dör av det. Men man vill gärna få leva så länge som möjligt och inte sluta med slangar i kroppen.
Jag vill absolut inte leva så länge som möjligt, jag vill leva så bra som möjligt totalt sett.

Jag lever hellre ett liv som jag gillar och dör när jag är 80 än ett liv som jag inte gillar och överlever till jag är 90.

En del av den strategin är att vaccinera mig mot cocid-19 hellre än att låta bli att äta och dricka sådant som jag gillar bara för att gå ner i vikt. Nu är vikten inget jätteproblem, men i alla fall.
Jag har absolut gått upp under det senaste 1,5 åren pga. att jag inte rör mig lika mycket i jobbet.
Citera
2021-08-03, 16:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Politiker vill ha makt, eller vil i alla fall genomföra den politik de tror på.
Då behöver de röster, så indirekt vill politiker oss väl.

Lite samma sak som marknadsekonomi.
Företag vill inte konsumenterna väl, men de vill göra vettiga produkter så att någon vill köpa dem så att de tjänar pengar.

Läkemedelsbolagen producerar ett vaccin mot covid-19 som är så bra som möjligt så att de tjänar pengar.

Precis!
Det är så oerhört enkelt, men jante-Svensson tror att allt är en konspiration och bolagen är ute efter att döda dom.

Mina egna bolag har jag ett enda mål med. Att göra så bra affärer som möjligt.
Detta uppnår jag genom att ha bra ”produkter” som ”kunderna” blir nöjda med och vill ha mer.

Skulle jag blåsa folk, så är det slut på businessen fortare än kvickt..
Citera
2021-08-03, 16:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så det enda jag skrev var "mångdubbelt".
Ok.

Klarar du inte av att läsa ens en egenkomponerad text?
Citera
2021-08-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jo.

Det är du som hittar på. De verifierade och publicerade vetenskapliga studierna visar på en tydlig, om än ej hundraprocentig, nedgång i smittspridningen efter att man vaccinerats.

https://www.svd.se/smittspridning-minskar-kraftigt-med-vaccinet

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Varför måste då vaccade i usa och Israel fortsatt bära munkavle om det nu inte smittar?
Citera
2021-08-03, 17:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför måste då vaccade i usa och Israel fortsatt bära munkavle om det nu inte smittar?

Nu är det verkligheten vi talar om, inte ettor och nollor.

Det är inte på eller av..
Citera
2021-08-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu är det verkligheten vi talar om, inte ettor och nollor.

Det är inte på eller av..
Icke svar igen..
Citera
2021-08-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Förutom kommunikations- och uppföljningsbiten (vem måste/slipper och hur ska det beläggas, vad hänvisar de som har att hålla efter att påbudet följs etc etc) är det väl rimligen mest ett fall av hängslen och livrem, man försöker helgardera i ett ständigt föränderligt läge.
Citera
2021-08-03, 17:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Precis!
Det är så oerhört enkelt, men jante-Svensson tror att allt är en konspiration och bolagen är ute efter att döda dom.

Mina egna bolag har jag ett enda mål med. Att göra så bra affärer som möjligt.
Detta uppnår jag genom att ha bra ”produkter” som ”kunderna” blir nöjda med och vill ha mer.

Skulle jag blåsa folk, så är det slut på businessen fortare än kvickt..
Ha, ha!
Döda sina kunder verkar ju vara en otroligt korkad affärsstrategi utom om man är i dödshjälpsbranschen.
Menar du att det är så motståndarna mot covidvacci tänker?
Citera
2021-08-03, 17:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Förutom kommunikations- och uppföljningsbiten (vem måste/slipper och hur ska det beläggas, vad hänvisar de som har att hålla efter att påbudet följs etc etc) är det väl rimligen mest ett fall av hängslen och livrem, man försöker helgardera i ett ständigt föränderligt läge.
Du glämmer bort de som tror att de kvävs om de bär munskydd, men det är ju ofta samma personer som inte vill vaccinera sig.

Vi vet att man kan bli sjuk och smitta även om man är vaccinerad även om man smittar mindre och under kortare tid.
Med dessa förutsättningar är det nog bra att de använder munnskydd i USA där det fortfarande finn stora luckor i vaccineringen. Det verkar ju ha blivit en superpolitisk fråga där först Trump fixade så att vaccin skulle kunna levereras snabbt, för att sedan verka förneka riskerna så till den milda grad att många Reps. inte vaccinerar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in