Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Hon 14-åringen utan riskfaktorer är fruktansvärt tragiskt. Man skulle vilja veta hur omständigheterna där såg ut.
Tyvärr så har spädbarn en hög normaldödlighet och känslighet för infektioner. Ungefär 250 spädbarn dör varje år i Sverige.
I åldersgruppen 20-29 år har totalt åtta personer dött på IVA (inläggningsdatum):
14 mars 2020
27-årig man utan riskfaktorer
Kristianstad IVA
24 mars 2020
26-årig kvinna med extrem fetma
SÖS IVA
24 mars 2020
29-årig man med extrem fetma
Eksjö IVA
8 april 2020 (Amin)
22-årig man utan riskfaktorer
KS Solna ECMO
24 april 2020
27-årig kvinna med "annan" riskfaktor
Sahlgrenska SU CIVA
20 december 2020
26-årig kvinna med diabetes
Helsingborg IVA
13 februari 2021
21-årig kvinna med neuromuskulär sjukdom
Hudiksvall IVA
10 april 2021
21-årig man med kronisk hjärt- och lungsjukdom
Örebro IVA
Man kommer alltså väldigt långt på att bara vaccinera riskgrupper i de yngre åldrarna. Men vid 40 år ungefär så går det ju brant uppåt, som du nämner, och nyttan av vaccinet blir mycket påtaglig.
Nu får du ut mycket info från SIR!
Spännande att läsa, tack.
Helt klart en intressant sida som man kan snö in i länge. Jag tycker att de inte låter så himla sjuka, i all fall inte alla, har de bara en riskfaktor var eller ingen? Då är man inte så multisjuk alltså. I bland läser jag att det bara är typ unga multisjuka som avlider i covid och riktigt gamla (multisjuka där med). Men en del av de är kanske mycket alvarligt sjuka, man kan ju vara alvarligt sjuk även om man enbart har en sjukdom. Det är väl knappast antalet som är viktigt.
En del av dessa riskfaktorer återspeglar enbart verkligheten. Jag tänker på speciellt äldre män. Hälften av alla 60 åriga män har högt blod tryck, är man då över 65, har högt blodtryck har man automatiskt 2 riskfaktorer och kan omnämnas som multi sjuk. Men man är egentligen bara rätt så "normal".