2021-08-01, 18:40
Avslutad
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jcla.23798
Homocystein korrelerar starkt med allvarlighet och dödlighet i COVID-19.

Lösning: TMG, B6, B9, B12, NAC, zink, vitamin C samt ej kaffe, röktobak och ev. alkohol.
Citera
2021-08-01, 18:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
79% symptomatiska av de som fick genombrottsinfektion, så hög siffra har ju inte ens de ovaccinerade som smittats, verkar vara ADE på gång.

Befintlig statistik från UK, där även Delta-varianten dominerar, visar dock på en betydande vaccin-effekt, sett till sjukdomsfall / död.
Citera
2021-08-01, 18:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
79% symptomatiska av de som fick genombrottsinfektion, så hög siffra har ju inte ens de ovaccinerade som smittats, verkar vara ADE på gång.

Det är din alldeles egna slutsats..
Inget i studien säger det
Citera
2021-08-01, 18:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Så länge vi inte vet hur stor andel av besökarna var vaccinerade så kan vi inte dra några slutsatser alls. Mer än att även vaccinerade kan smittas trots vaccination.

Nej det vet vi förstås inte på individnivå. Dock framgår att vaccinationstäckningen bland Massachusetts vuxna invånare var 69%. Det ger ändå en rätt bra fingervisning.

Edit: Besökarna skall huvudsakligen ha bestått av vuxna män.
Senast redigerad av LeeVan 2021-08-01 kl. 19:02.
Citera
2021-08-01, 18:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har har svårt att se någon vaccineffekt ö.h.t. i nedanstående underlag. Vad är det som jag missar??

Citat / Källa: CDC

"County, Massachusetts: Vaccinationstäckningen bland berättigade Massachusetts invånare var 69%.

Ungefär tre fjärdedelar (346; 74%) av fallen inträffade hos fullt vaccinerade personer (de som hade avslutat en 2-dosers kur av mRNA-vaccin [Pfizer-BioNTech eller Moderna] eller hade fått en enda dos av Janssen [Johnson & Johnson] -vaccin ≥14 dagar före exponering).

Genomisk sekvensering av prover från 133 patienter identifierade B.1.617.2 (Delta) -varianten av SARS-CoV-2, viruset som orsakar COVID-19, hos 119 (89%).

Totalt sett var 274 (79%) vaccinerade patienter med genombrottsinfektion symtomatiska. Bland fem COVID-19-patienter som var inlagda på sjukhus var fyra helt vaccinerade; inga dödsfall rapporterades.
"

" Realtids-RT-PCR Ct-värden i prover från 127 fullt vaccinerade patienter (median = 22,77) var liknande dem bland 84 patienter som var ovaccinerade, inte helt vaccinerade eller vars vaccinationsstatus var okänd."

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7031e2.htm

”… The findings in this report are subject to at least four limitations. First, data from this report are insufficient to draw conclusions about the effectiveness of COVID-19 vaccines against SARS-CoV-2, including the Delta variant, during this outbreak. As population-level vaccination coverage increases, vaccinated persons are likely to represent a larger proportion of COVID-19 cases. Second, asymptomatic breakthrough infections might be underrepresented because of detection bias. Third, demographics of cases likely reflect those of attendees at the public gatherings, as events were marketed to adult male participants; further study is underway to identify other population characteristics among cases, such as additional demographic characteristics and underlying health conditions including immunocompromising conditions. …”
Citera
2021-08-01, 18:57
Medlem
Sverige får betala mer för vaccinet nu. Moderna och Pfizer har höjt priset i senaste upphandlingen.
Anledningen är att vaccinet har uppdaterats. 158kr för Pfizer och 193kr för modern?

Flera regioner ändrar nu och ger vaccindoserna tätare 4a veckor mot 7 veckor innan.
Tegnell välkomnar detta så att så många som möjligt kan få en första dos.
Citera
2021-08-01, 18:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Visst är det passande? Din reaktion visar att det fäster. Hade det inte varit så mycket svepande ”antivaxx”-påhopp i tråden så hade ni sluppit förnedringen. Ni satte ribban.

”Förnedring”?

Du är en väldigt ynklig individ om du tror att man förnedrar någon genom att kalla personen sprutluder..

Helt ok om någon väljer att skippa vaccinationen enligt mig.
Att som du, försöka få med fler på dina konspiratiriska idéer gillar jag däremot inte.
Citera
2021-08-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”… The findings in this report are subject to at least four limitations. First, data from this report are insufficient to draw conclusions about the effectiveness of COVID-19 vaccines against SARS-CoV-2, including the Delta variant, during this outbreak. As population-level vaccination coverage increases, vaccinated persons are likely to represent a larger proportion of COVID-19 cases. Second, asymptomatic breakthrough infections might be underrepresented because of detection bias. Third, demographics of cases likely reflect those of attendees at the public gatherings, as events were marketed to adult male participants; further study is underway to identify other population characteristics among cases, such as additional demographic characteristics and underlying health conditions including immunocompromising conditions. …”

Det är givetvis svårt att dra slutsatser om effektivitet i sådana studier. Det finns så många faktorer som spelar in, men nu blir det allt mer som pekar på extremt låg effektivitet. Utbrottet bland gruvarbetare ger en väldigt tydlig signal för att vaccinen inte fungerar, och där är gruppen isolerad så det finns inte så hög osäkerhet. 74% i denna studien bekräftar den låga effektiviteten mot varianter. Israels data likaså. Bevisen byggs på alltmer
Citera
2021-08-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
”Förnedring”?

Du är en väldigt ynklig individ om du tror att man förnedrar någon genom att kalla personen sprutluder..

Jag förstår att det känns jobbigt.

Citat:
Helt ok om någon väljer att skippa vaccinationen enligt mig.

Bra.

Citat:
Att som du, försöka få med fler på dina konspiratiriska idéer gillar jag däremot inte.

Jag tycker du ska ta det med forskarna vars arbete jag bygger mina argument på. Du har kanske missat att jag backar upp mina argument med vetenskapliga studier?

När jag spekulerar så är jag tydlig med det.
Citera
2021-08-01, 19:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är givetvis svårt att dra slutsatser om effektivitet i sådana studier. Det finns så många faktorer som spelar in, men nu blir det allt mer som pekar på extremt låg effektivitet. Utbrottet bland gruvarbetare ger en väldigt tydlig signal för att vaccinen inte fungerar, och där är gruppen isolerad så det finns inte så hög osäkerhet. 74% i denna studien bekräftar den låga effektiviteten mot varianter. Israels data likaså. Bevisen byggs på alltmer

Nej. När det kommer till att tolka siffror har du redan visat att du är en pajas.

Det jag citerade betyder att man inte kan dra några slutsatser.

Återigen, titta på UK. Du får gärna förklara varför deras senaste våg orsakade mycket mindre sjukhusinläggningar.
Citera
2021-08-01, 19:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hon 14-åringen utan riskfaktorer är fruktansvärt tragiskt. Man skulle vilja veta hur omständigheterna där såg ut.

Tyvärr så har spädbarn en hög normaldödlighet och känslighet för infektioner. Ungefär 250 spädbarn dör varje år i Sverige.

I åldersgruppen 20-29 år har totalt åtta personer dött på IVA (inläggningsdatum):

14 mars 2020
27-årig man utan riskfaktorer
Kristianstad IVA

24 mars 2020
26-årig kvinna med extrem fetma
SÖS IVA

24 mars 2020
29-årig man med extrem fetma
Eksjö IVA

8 april 2020 (Amin)
22-årig man utan riskfaktorer
KS Solna ECMO

24 april 2020
27-årig kvinna med "annan" riskfaktor
Sahlgrenska SU CIVA

20 december 2020
26-årig kvinna med diabetes
Helsingborg IVA

13 februari 2021
21-årig kvinna med neuromuskulär sjukdom
Hudiksvall IVA

10 april 2021
21-årig man med kronisk hjärt- och lungsjukdom
Örebro IVA

Man kommer alltså väldigt långt på att bara vaccinera riskgrupper i de yngre åldrarna. Men vid 40 år ungefär så går det ju brant uppåt, som du nämner, och nyttan av vaccinet blir mycket påtaglig.
Nu får du ut mycket info från SIR!
Spännande att läsa, tack.

Helt klart en intressant sida som man kan snö in i länge. Jag tycker att de inte låter så himla sjuka, i all fall inte alla, har de bara en riskfaktor var eller ingen? Då är man inte så multisjuk alltså. I bland läser jag att det bara är typ unga multisjuka som avlider i covid och riktigt gamla (multisjuka där med). Men en del av de är kanske mycket alvarligt sjuka, man kan ju vara alvarligt sjuk även om man enbart har en sjukdom. Det är väl knappast antalet som är viktigt.

En del av dessa riskfaktorer återspeglar enbart verkligheten. Jag tänker på speciellt äldre män. Hälften av alla 60 åriga män har högt blod tryck, är man då över 65, har högt blodtryck har man automatiskt 2 riskfaktorer och kan omnämnas som multi sjuk. Men man är egentligen bara rätt så "normal".
Citera
2021-08-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har har svårt att se någon vaccineffekt ö.h.t. i nedanstående underlag. Vad är det som jag missar??

Citat / Källa: CDC

"County, Massachusetts: Vaccinationstäckningen bland berättigade Massachusetts invånare var 69%.

Ungefär tre fjärdedelar (346; 74%) av fallen inträffade hos fullt vaccinerade personer (de som hade avslutat en 2-dosers kur av mRNA-vaccin [Pfizer-BioNTech eller Moderna] eller hade fått en enda dos av Janssen [Johnson & Johnson] -vaccin ≥14 dagar före exponering).

Genomisk sekvensering av prover från 133 patienter identifierade B.1.617.2 (Delta) -varianten av SARS-CoV-2, viruset som orsakar COVID-19, hos 119 (89%).

Totalt sett var 274 (79%) vaccinerade patienter med genombrottsinfektion symtomatiska. Bland fem COVID-19-patienter som var inlagda på sjukhus var fyra helt vaccinerade; inga dödsfall rapporterades.
"

" Realtids-RT-PCR Ct-värden i prover från 127 fullt vaccinerade patienter (median = 22,77) var liknande dem bland 84 patienter som var ovaccinerade, inte helt vaccinerade eller vars vaccinationsstatus var okänd."

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7031e2.htm

Hade man varit lite påläst om vaccinen innan massvaccineringen så hade detta varit lätt att förutspå. Jag var lite sen på bollen. Detta är vad som händer när man ger folk gain of function-katalysator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in