2021-07-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men det är väl inte helt fel att säga om dessa mRNA-vaccinen? De är ju precis så smala och fokuserade. Det är väl därför det kommer behövas uppdateringar så länge viruset muterar, d.vs så länge det existerar. Om vi nu ska ha 0 infekterade, oavsett sjukdomsbild, som målsättning.

Varför berättar du inte hur det fungerar istället?
Det har jag gjort sedan drygt ett år tillbaka men ingen har lyssnat.

Minns hur T-celler ansågs vara 'vänster'(vad fan nu det är, på det här jävla stället).

Läs för fan på!

Vad jag anför tror ju ingen jävel på i alla fall.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-07-31 kl. 14:43.
Citera
2021-07-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hade folkhälsomyndigheten och regeringen inte varit så jävla tafatta så hade vi inte hamnat i den här situationen. Hur i helvete kunde man gå från 0-100 när det gäller restriktionerna.
Nu vet jag inte om man gick 0-100 när det gäller restriktionerna.
Andra länder hade större restriktioner.
Men man borde hålla koll på lambda spridningen i Sverige.
Citera
2021-07-31, 14:18
Medlem
Citat:
Hade folkhälsomyndigheten och regeringen inte varit så jävla tafatta så hade vi inte hamnat i den här situationen. Hur i helvete kunde man gå från 0-100 när det gäller restriktionerna.

Vad menar du med 0-100? När pandemin startade tömdes gator och torg automatiskt och det behövdes inte många andra restriktioner. När sedan folk började krypa fram igen så lades restriktioner successivt fram.
Citera
2021-07-31, 14:20
Medlem
Citat:
Alla restriktioner kommer tebax i höst.

Vilket jävla misslyckande och Sverige tror dom kan snart öppna upp helt jävla nollor(Tegnell mfl)

Kommer det överhuvudtaget bli normalt igen när Anders Tegnell är vid rodret?

Ja vi har kommit fel in i det här.
Folk följer ändå inte restriktioner längre ändå.
”Gå inte ur bilarna under resan” (med färjan).
Visst.. bara jag å nån mer som följde det😂.

Vi får nog stänga till igen när delta och nya varianter tar skruv i höst.
Citera
2021-07-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Nu vet jag inte om man gick 0-100 när det gäller restriktionerna.
Andra länder hade större restriktioner.
Men man borde hålla koll på lambda spridningen i Sverige.
Ok det går åt rätt håll med vaccineringen men varför släppa på restriktionerna när inte alla ens är vaccinerade. Stefan Löfvén och Anders Tegnell är ju helt tappade

Sverige är kört om det visar sig att vaccinet inte hjälper mot lambda. Fortsatt onormal vardag i flera år till.
Citera
2021-07-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ok det går åt rätt håll med vaccineringen men varför släppa på restriktionerna när inte alla ens är vaccinerade. Stefan Löfvén och Anders Tegnell är ju helt tappade

Sverige är kört om det visar sig att vaccinet inte hjälper mot lambda. Fortsatt onormal vardag i flera år till.
"The results suggest that vaccines in current use will remain protective against the lambda variant and that monoclonal antibody therapy will remain effective."
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.07.02.450959v1

Så vaccinerna kanske ändå funkar för lambda.
Största problemet nu är att gränserna är öppna.
Antal nya fall är ju annars rätt lågt.
Citera
2021-07-31, 14:27
Bannlyst
Citat:
Alla restriktioner kommer tebax i höst.

Vilket jävla misslyckande och Sverige tror dom kan snart öppna upp helt jävla nollor(Tegnell mfl)

Kommer det överhuvudtaget bli normalt igen när Anders Tegnell är vid rodret?
Jävla bög om du vill låsa in dig själv så får du gärna göra det. Men låt oss alla andra leva som vanligt.

Berätta för mig vad restriktioner hjälper? Hjälpte restriktioner oss att undkomma spridning och död under andra och tredje vågen? Har restriktioner hjälpt i Spanien eller Italien?

Vi kan inte leva under restriktioner för resten av vår tidsålder på grund av ett sketet förkylningsvirus där de mest sköra dessutom redan är fullvaccinerade och kommer klara sig från död.
Citera
2021-07-31, 14:28
Medlem
Sunimods avatar
Varför tror man lamda ska bli ett stort problem?

Där den är som störst är i Chile och där är gamma dominerande med 68,8% och lamda 26,2%
Gamma har inte fått större påverkan på de länder som fått alpha eller delta.
Jag tror lamda är mindre smittsamt än både alpha och delta och kommer aldrig bli dominerande här då vi redan har dominans av delta.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Citera
2021-07-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja vi har kommit fel in i det här.
Folk följer ändå inte restriktioner längre ändå.
”Gå inte ur bilarna under resan” (med färjan).
Visst.. bara jag å nån mer som följde det😂.

Vi får nog stänga till igen när delta och nya varianter tar skruv i höst.
Men då får väl regeringen och folkhälsomyndigheten bli hårdare. Klart det kommer stängas ner mycket i höst finns ingen tvekan speciellt om vaccinet inte står emot lambda.
Citera
2021-07-31, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför tror man lamda ska bli ett stort problem?

Där den är som störst är i Chile och där är gamma dominerande med 68,8% och lamda 26,2%
Gamma har inte fått större påverkan på de länder som fått alpha eller delta.
Jag tror lamda är mindre smittsamt än både alpha och delta och kommer aldrig bli dominerande här då vi redan har dominans av delta.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Jag vet inte...men vad är vår nästa utmaning? Vad kommer hända härnäst...för Delta verkar vi ju också klara av.
Senast redigerad av Flashback100 2021-07-31 kl. 14:38.
Citera
2021-07-31, 14:39
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Om jag skulle spekulera i hur man skulle nollställa immunsystemet hos en människa, så är manipulation av immunförsvaret till att producera enorma mängder av en enda antikropp ett bra förslag. Säg 2000% av naturliga nivåer. Så att all kapacitet används till en enda sak.

Spännande tanke.

Rimlig tanke, läste redan i höstas en immunolog phD som varnade för mRNA vaccinerna, att de skulle slå ut eller på något sätt göra immunförsvaret sämre, därför varnade hon för dessa experimentella vaccin.
Citera
2021-07-31, 14:51
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hemresande svenskar samt turister kan ha med sig delta och vi har sett en ökning senaste veckorna.
Men vi kanske inte får en samhällsspridning av just delta.
Så är det lambda som nu kan ställa till det?
Som jag förstår det så vet man inte riktigt hur bra vaccinet biter på lambda?
Och om vi får en fjärde våg, blir lambda den mest dominerande?
Sen kan man fråga sig varför lambda sprids först nu, om det beror på smittsamheten eller på förbindelserna med sydamerika.

Då det är sommar/semester och många vaccinerade som nu åkt på 1 eller 2 veckors semester, får du räkna med att dessa vaccinerade nu tagit med sig covid hem till Sverige då vaccinerna inte förhindrar smittspridning. Vi har också många Chilenare som åkt hem för att hälsa på släkten som kommit tillbaka, och eftersom Sverige skiter 100% i karantän pga tron att vaccinerade inte skulle smitta, har vi nu samma läge som i feb-mars 2020 när hemvändande svenskar från sportlovet spred förra viruset, då hade inga några vaccinationer och även då struntade man i karantän, sök "skandalflighten" som Expressen skrev om, där folk var sjuka redan på planet hem och sen satt sig i taxibilar med chaffisar från Järva-området, vi vet vad som hände då...

Nu har vi vaccinationer som ev kan trigga fram mer otrevliga mutationer, hösten blir intressant....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in