2021-07-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej. Bara 78% är vaccinerade i Sverige idag. Men snart kommer nog antivaxxrevolutionen.

även vaxade är emot vissa delar som innefattar tvång
2021-07-31, 00:00
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
men vaccinet skyddar ju till 95% ? hmmm

Hon var en av 5 på 100, så vad är problemet?
2021-07-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Hon var en av 5 på 100, så vad är problemet?

vem har sagt att det är ett problem?
2021-07-31, 00:09
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
vem har sagt att det är ett problem?

Bara så att du förstår att 5% stryker med oavsett vaccination eller inte och hon var en av dem.
Vill bara bekräfta vad de där 5% innebär.
2021-07-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Är det bara jag som upplever att vaccinerade är mer nervösa och ängsliga, borde det inte vara tvärt om?
Inte så konstigt, dom har ju dubbelt upp att oroa sig över, biverkningar+ covid!
2021-07-31, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Bara så att du förstår att 5% stryker med oavsett vaccination eller inte och hon var en av dem.
Vill bara bekräfta vad de där 5% innebär.

du! tror du inte hängde med riktigt... många säger att vaccinerna är 100% samt att de är helt riskfria..
vilket jag säger att det är fullkommligt naivt att tro någont sådant.
2021-07-31, 00:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Inte så konstigt, dom har ju dubbelt upp att oroa sig över, biverkningar+ covid!

Kan mycket väl vara så, jag skulle känna så om jag var vaccinerad. I princip allt har bieffekter och att bära andningsskyddar verkar både mot smittan samt eventuella bieffekter av vaccin som du då inte behöver än så länge.
Fråga er när den sista vågen av muterad smitta sprids över världen och hur farlig den kommer att vara.

Det pratas om riskerna för resistens gentemot antibiotika om vi använder det för mycket, ett hot mot människans existens i världen.
Hur blir det då när Coronan blir starkare efter att överlevt vaccinering, kan man se en liknelse här?
2021-07-31, 09:22
Medlem
Haft diskussionen med ett par inom sjukvården och många är skeptiska till vaccinering om man är under 40 och i bra fysisk form. Många pekar på långsiktiga effekter och dåligt skydd när man läser djupare i studierna. God effekt mot deltavirus kan eg vara så lågt som 40%.
2021-07-31, 09:48
Medlem
Jag har inte vaccinerat mig så tydligen är jag högerextremist...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JE34mP/svenska-vaccinmotstandare-kraftsamlar-infor-en-fjarde-vag
2021-07-31, 10:49
Medlem
Ett litet tankeexperiment... Om jag råkar illa ut och får permanenta, neurologiska hjärnskador av vaxxinen så att jag blir sjukskriven och endast kan jobba högst 50% - vad får jag då för hjälp och ersättning från diverse håll, och från vilka håll är detta?
2021-07-31, 10:51
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Nu kör Aftonbladet en propagandadrive som om det bara är högerextrema och konspirationsteoretiker som inte vill ta vaccinet Kan svära på att de är här inne och läser och även debatterar eftersom vissa här använder exakt samma desperata argumentationsteknik. Det är raskortet all over again.

Jag har tagit vaccin mot TBE, mässling, röda hund och hepatit, likaså mina barn. Så då kan man ju fråga sig hur man kan vara något av de som folk anklagas för av Aftonbladet. Det är precis samma med alla andra i min omgivning som inte tagit vaccinet. Varför har vi inte tagit det? Well, av precis samma anledning vi inte tagit vaccin mot influensa. Det är ett ickeproblem. Ser inte Covid som ett hot överhuvudtaget med en dödlighet på nära 0% för min grupp. Vore irrationellt att springa och ta ett obeprövat vaccin för detta när det finns risk att få allvarliga biverkningar, om inte direkt så potentiellt om några år. Jag litar på att kroppen kan sköta förkylningar på egen hand.

Sen om folk vill vaccinera sig så får de göra det och då bör de vara skyddade, men nej, de gnäller ändå och kräver att alla ska göra det De litar uppenbarligen inte på sitt kära vaccin så vad är hela meningen kan man ju fråga sig.

Och kom ihåg en sak. Om de försöker skambelägga den minoritet som inte vill ta vaccinet och påstå att de är konspirationsteoretiker osv, minns att 80% av Sveriges befolkning fortsätter att rösta på 7-klövern år efter år efter år, trots att det idag ser ut som det gör. Det är samma fårflock som lyder regimen och gör exakt som de säger och låter sig vaccineras. Det är knappast något att känna respekt för. Folk är idioter, så är det bara.

Tror inte de flesta här inne är vaccin-motståndare (högerextremister) utan ser med tillförsikt på utvecklingen av biverkningar med bla Svininfluensa floppen i minnet.

Man kan ha olika anledningar varför man är skeptisk till ett nödgodkänt vaccin, sådan förståelse verkar inte finnas. Styrkan i att några faktiskt stannar upp och ifrågasätter är viktigt, sådan empati existerar inte längre.

Ett land vaccinerar just nu med en tredje dunderdos, och pratas redan om en fjärde, likt en heroinist som behöver en starkare dos för varje gång.

Nånting känns jävligt fel med combon: covid+vaccin.
Senast redigerad av johan.sthlm 2021-07-31 kl. 11:07.
2021-07-31, 11:03
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Ett litet tankeexperiment... Om jag råkar illa ut och får permanenta, neurologiska hjärnskador av vaxxinen så att jag blir sjukskriven och endast kan jobba högst 50% - vad får jag då för hjälp och ersättning från diverse håll, och från vilka håll är detta?

Intressant fråga.

Du får vänta flera år innan man fastställer att det är vaccinets fel, sedan väntar en helvetes loop med att fastställa den skadeståndsskyldige och summa.

Men innan dess väntar en svår tid med arbetsgivaren, försäkringskassan, ditt försäkringsbolag och läkare.

Risken är stor att allt till slut mynnar i ett stort fucking Force majeure in your face.
Senast redigerad av johan.sthlm 2021-07-31 kl. 11:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in