2021-07-30, 11:28
Medlem
Det handlar om att banken har ett arbete bakom avgiften. Att pantbreven överförs till den nya ägaren, att säljarens lån löses in, slipper riskera kontraktsbrott m.m t.ex. du kan självklart göra detta själv och framförallt om du känner och litar på säljaren, men annars kan du stå i skiten en dag om det inte blivit rätt. Bankerna är inte intresserade av att göra detta merarbete gratis när de kan handlägga ett bostadsköp med lån istället. Gör det själv eller betala någon för att det ska bli helt rätt, som med allt annat i livet
Citera
2021-07-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ska dom göra det gratis menar du? Du är inte lite girig, eller dum i huvudet
Nja inte gratis.

Tror att i fallet med husaffär är det inte bara en överföring typ som att swisha. Utan banken har en aktiv del i affärstransaktionen.

Var bara tvungen att skriva av mig lite om hur tugget med min bankkompis går under våra pokerkvällar
Citera
2021-07-30, 14:28
Medlem
Jag har aldrig behövt betala någon bank vid lägenhetsköp! Sålde en för sju miljoner i februari rich köpte en för fem miljoner i maj. Inga som helst avgifter inblandade vare sig för
Mig eller den andra köparen/säljaren !
Inblandade banker: Handelsbanken, Swedbank och SBAB.
Citera
2021-07-30, 15:35
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Jag har aldrig behövt betala någon bank vid lägenhetsköp! Sålde en för sju miljoner i februari rich köpte en för fem miljoner i maj. Inga som helst avgifter inblandade vare sig för
Mig eller den andra köparen/säljaren !
Inblandade banker: Handelsbanken, Swedbank och SBAB.
Båda två var kontantköp då antar jag? För det är det som frågan gäller.

Det är en avgift som banken tar för att lösa upp eventuella pantbrev och dylikt. Eller ni tycker att banken ska göra detta av välgörenhet för att ni får insatt er lön på ett konto hos dem varje månad?

Sen när man lyckats spara ihop en större summa och tar ut den på en och samma gång så ska banken som gett er möjlighet att förvara den skänka bort den av ren vänlighet?

Givetvis ska banken ha lön för sitt jobb i det hela. Passar det inte kan man antingen byta ifrån låtsasbanker som Ica och Länsförsäkringar, eller förvara pengarna i madrassen.

De stora riktiga bankerna är givetvis mer medgörliga på den här avgiften om man är kund hos dem. Tänk på att de bara ser dig som en kassako som är lätt tjäna pengar på om du får in 22 000 netto den 25:e varje månad och bränner det med ditt 35 kronor i månadens Visakort på Systembolaget och utemat innan den 25:e nästa månad. Kund är man när man förvarar pengar och nyttjar deras tjänster.

Ni som har Icabanken kan fan ha all elände och noll service.
Senast redigerad av Titanicsurvivor 2021-07-30 kl. 15:43.
Citera
2021-07-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om man googlar på "kontanttillträde avgift" så ser man att alla banker verkar ta 5000 kr för ingenting. Någon som har ett konkret, redan testat, förlag hur jag blir av med avgiften som jag kommer att få på mitt lägenhetsköp i augusti? Jag har icabanken och har därför inte något bankkontor att gå till eller någon känd bankman att ringa.

Möjliga tänkta lösningar är postväxel, att jag betalar direkt in på mäklarens klientmedelskonto, eller direkt till säljare. Några förslag som testats?

Denna gång är det löst genom att i förväg skicka pengarna till mäklarens klientmedelkonto. En postväxel borde rimligtvis också fungera. Man kanske skall meddela mäklaren att man kommer med postväxel.
Citera
2021-07-30, 16:02
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Denna gång är det löst genom att i förväg skicka pengarna till mäklarens klientmedelkonto. En postväxel borde rimligtvis också fungera. Man kanske skall meddela mäklaren att man kommer med postväxel.
Jag har precis talat med mäklaren. Allt detta är förbjudet sedan flera år. penningtvättslagen förbjuder att du betalar bostad kontant, med postväxel, till säljaren, till mäklaren. hela betalningen utöver handpenningen måste ske mellan två banker.

Staten har helt enkelt gett monopol till bankerna, som de utnyttjar och tar 5000 kr för.
Citera
2021-07-30, 16:08
Medlem
Jag kände bara för att dela med mig jag menar tankar och åsikter om den här tråden och själva ämnet.

Det verkar fortfarande som en väldig massa människor som använder länsförsäkringar både som bank och försäkringsbolag? varför gör ni det länsförsäkringar idag inte så som länsförsäkringar var för tio år sedan.

jag håller med om att länsförsäkringar varit väldigt bra bolag för försäkringen för tio år sedan, när sedan omgärdades med x antal olika fall. och även bekanta som jag hade hand om deras ekonomi.
Så retade det här upp mig så pass bra så jag avsade mig allting som hade med länsförsäkring att göra.

Det har alltid fungerat bra innan att ha försäkring där, nu gör det inte det längre för de gör allt för att behålla pengarna för sig själva. man får själv processa mot dem eller använda advokat för att få ut pengarna.

Det hände någonting med länsförsäkringar som gjorde att de tyckte plötsligt att de skulle spela i de stora ligorna med de andra bankerna. Men tyvärr länsförsäkringar är fortfarande en bonde bank.

Jag skulle inte så mycket som en försäkra min mammas gamla cykel i det här jävla bolaget.
dessutom har de en förkärlek att anställa en massa nysvenskar som inte ens behärska det svenska språket, vilket gör det omöjligt att förklara för dem när man har ett ärende.

Detta är en skitbank och ett skitbolag när det gäller försäkringar. Det förvånar mig inte alls att länsförsäkringar ska ta ut en massa konstiga pengar och avgifter för diverse grejer.

Det var en massa konstigheter som jag inte vill gå in på i tråden som hände när jag skulle ha en viss försäkring. Jag valde istället en annan bolag som tyckte det här var mycket konstigt det länsförsäkringar höll på med.
Citera
2021-07-30, 16:11
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Betalning sker från bank till bank. Det är inte 1987 längre.
Citera
2021-07-30, 16:17
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har precis talat med mäklaren. Allt detta är förbjudet sedan flera år. penningtvättslagen förbjuder att du betalar bostad kontant, med postväxel, till säljaren, till mäklaren. hela betalningen utöver handpenningen måste ske mellan två banker.

Staten har helt enkelt gett monopol till bankerna, som de utnyttjar och tar 5000 kr för.
Du vet nog inte vad monopol är. Tycker du att matvarubutikerna har monopol för att de tar betalt för mjölken oavsett av vem du köper den?

Givetvis ska banken ta betalt för sina tjänster.

Sen får man skylla sig lite själv när man dessutom har sin privatekonomi helt förlagd i ett låtsastinstitut som Länsförsäkringar. Låt mig gissa, det är telefonköer på 100 år och när du väl kommer fram är det 19 åriga "Tobias" som bryter på arabiska som svarar? Hoppas att det smakar med gratis kreditkort och att du kan säga att du är delägare till Länsförsäkringar nu också.
Citera
2021-07-30, 16:21
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Du vet nog inte vad monopol är. Tycker du att matvarubutikerna har monopol för att de tar betalt för mjölken oavsett av vem du köper den?

Givetvis ska banken ta betalt för sina tjänster.

Sen får man skylla sig lite själv när man dessutom har sin privatekonomi helt förlagd i ett låtsastinstitut som Länsförsäkringar. Låt mig gissa, det är telefonköer på 100 år och när du väl kommer fram är det 19 åriga "Tobias" som bryter på arabiska som svarar? Hoppas att det smakar med gratis kreditkort och att du kan säga att du är delägare till Länsförsäkringar nu också.
Jag har avanza private banking och har min personliga bankman som svarar inom 15 sekunder. Bara så att du vet finns det en annan värld utanför din egen lilla fattiga.
Citera
2021-07-30, 16:22
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Det handlar om att banken har ett arbete bakom avgiften. Att pantbreven överförs till den nya ägaren, att säljarens lån löses in, slipper riskera kontraktsbrott m.m t.ex. du kan självklart göra detta själv och framförallt om du känner och litar på säljaren, men annars kan du stå i skiten en dag om det inte blivit rätt. Bankerna är inte intresserade av att göra detta merarbete gratis när de kan handlägga ett bostadsköp med lån istället. Gör det själv eller betala någon för att det ska bli helt rätt, som med allt annat i livet
Varför kostar det exakt 5000 kr på alla banker?

Varför kostade det 625 kr för två år sedan?

Varför kostar Lägga upp ett lån 950 kr i samma bank?

You do the math.
Citera
2021-07-30, 16:24
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Betalning sker från bank till bank. Det är inte 1987 längre.
Penningtvättslagen kom till 2017. Du verkar felinformerad om det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in