2021-07-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Knappast. Vilken jävla invandrare vill höra det här?

https://www.sd-citat.nu/

SD-förtroendevald om afrikansk fotbollsspelare: "påminner om det jag bajsade ut i morse - samma färg"

SD-politiker: Sverige behöver ett inbördeskrig och ge politikerna "det straff de förtjänar"

SD-nämndeman: "Döda blattarna" - gruppledaren har förståelse och fortsatt förtroende

SD-politiker sprider nazism: "vita ska stå upp och slåss tillbaka"

Fyfan vilket skräp! Det här ska vara individer man ska se upp till?

Ja ja, här har vi dina kompisar S-politiker: 2020: Abdollah Ashkan Ekhtiari från Sollefteå skjuter ihjäl sin fru. Eller lite V-politker: 2020: Mikael Todorov från Olofström döms för våldtäkt. På tal om skräp.

Finns skit hos alla så att kasta sten i glashus är bara löjligt.
Senast redigerad av dfdr 2021-07-29 kl. 11:17.
2021-07-29, 15:27
Medlem
StyleWarss avatar
Av cirka 8000 tillfrågade (SVT/Novus, Juli 2021) svarade ungefär hälften att de inte ville delge vad de skulle rösta på.

Har någon kommit fram till anledningarna till ickesvar, och bedömt demografin?
2021-07-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Av cirka 8000 tillfrågade (SVT/Novus, Juli 2021) svarade ungefär hälften att de inte ville delge vad de skulle rösta på.

Har någon kommit fram till anledningarna till ickesvar, och bedömt demografin?
Det är likadant för alla institut och har varit så i tio år minst. Folk vill inte svara när någon okänd ringer.

Tidigare har man haft hypotesen att det är oproportionerligt många SDare som inte vill uppge vad de röstar på, men om det är så så tycks mätinstituten lärt sig att korrigera för det att döma av senaste valet, men det kan å andra sidan ha varit en engångshändelse så att SD kommer slå alla institut med hästlängder på valnatten. Vem vet?

Det brukar i alla fall alltid vara något parti som instituten missat totalt, ofta sossarna som antingen får fem procent mer eller mindre än vad mätningarna innan valet visade. Och så SD förstås.
2021-07-29, 15:52
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är likadant för alla institut och har varit så i tio år minst. Folk vill inte svara när någon okänd ringer.

Tidigare har man haft hypotesen att det är oproportionerligt många SDare som inte vill uppge vad de röstar på, men om det är så så tycks mätinstituten lärt sig att korrigera för det att döma av senaste valet, men det kan å andra sidan ha varit en engångshändelse så att SD kommer slå alla institut med hästlängder på valnatten. Vem vet?

Det brukar i alla fall alltid vara något parti som instituten missat totalt, ofta sossarna som antingen får fem procent mer eller mindre än vad mätningarna innan valet visade. Och så SD förstås.
Tack för utmärkt svar!

Låter rimligt att de viktar till det där.
2021-07-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ytterst tveksamt att L hänger kvar. M-väljarna, vilka är de enda som kan rädda Sabuni, vet att det nu krävs minst 150.000 stödröster för att ens ge Sabuni en chans att få L över 4% strecket, och att den "uppoffringen" dessutom innebär att SD blir större än M. Det har inte Kristersson råd med.

Ska 10-12% av M-väljarna stödrösta på L bara för att ge Sabuni en 50/50 chans? Skulle inte tro det.

MP däremot har oddsen med sig. Storstadsväljarna mobiliserar lite extra när MP är nära spärren, det vet vi sedan tidigare val.

Som en extra tillkommen komplikation så ser KD ut att svaja. 4,5% är långt under valresultatet och inte bra. Ebbas husaffärer hänger fortfarande som ett Damoklessvärd över henne. Hur den än slutar (vilket blir mitt i valrörelsen) så kommer utfallet i alla fall inte att gynna henne och KD.

Håller med dig om att L ser dödsdömda ut. Och troligen kommer MP också att klara sig med en hårsmån. Men KD, där får du föreställa dig hur själva valrörelsen blir. Vad man än tycker om Ebba så vet du att hon får höga poäng vid partiledardebatter. Jag tror att KD genom Ebba får runt 5,5%---6,0%. Du kan inte jämföra Ebba med Stenevi eller Sabuni som ju saknar den förmågan.
2021-07-29, 18:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
MP däremot har oddsen med sig. Storstadsväljarna mobiliserar lite extra när MP är nära spärren, det vet vi sedan tidigare val.

Men MP har inte varit under spärren innan de senaste valen. MP sjunker i varje val. Och L's väljare är väl också storstadsväljare?
2021-07-29, 18:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med dig om att L ser dödsdömda ut. Och troligen kommer MP också att klara sig med en hårsmån. Men KD, där får du föreställa dig hur själva valrörelsen blir. Vad man än tycker om Ebba så vet du att hon får höga poäng vid partiledardebatter. Jag tror att KD genom Ebba får runt 5,5%---6,0%. Du kan inte jämföra Ebba med Stenevi eller Sabuni som ju saknar den förmågan.

Jag tror inget parti åker ur riksdagen, och inget nytt kommer in.
2021-07-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag tror inget parti åker ur riksdagen, och inget nytt kommer in.

Du kan ha rätt men visst ser det dystert ut för L. Men det skulle inte förvåna mig, konspiratorisk som jag är, att det finns krafter som försöker trycka ned L i OU.

Någon gång vill jag att NYANS kommer in bara för att hugga V och S i ryggen. Det skulle gynna SD. Möjligen kan det ske 2026
2021-07-29, 21:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Jag hoppas väljarna ser dessa postmarxistiska snöröjare för vad dem är!

Det kan man hoppas, men givet hur opinionssiffrorna ser ut, så kan man misströsta om den saken. Bland annat.
2021-07-29, 21:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Centern vill i första hand ha en alliansregering som inte är beroende av sverigedumokraterna.
I andra hand vill de nog ha ett regeringsunderlag som innehåller delar av borgligheten och sossarna.
Att du har svårt för att fatta detta är beklagligt men förklarligt.
Bruna vill naturligtvis vara med på ett hörn.

Som läget ser ut nu kan valet bli en rysare. Några tusen röster hit eller dit kan avgöra allt.

Man vill så mycket. Det är bra att se till realiteterna också.

Det är ganska länge till nästa val och mycket märkliga saker kan hända. Det är för tidigt att spå om valresultat, men att det bli obehagligt för många kan man tänka sig.
2021-07-29, 23:25
Moderator
Ancistruss avatar
Jag hoppas både MP och L ryker nästa val, men saker blir inte alltid som man vill.

MP ligger och dallrar på 4%-spärren, ibland strax över, ibland strax under. Det är nog troligt att de kommer få några stödröster så de klarar sig kvar. Dessutom kommer större delen av media göra allt i sin makt för att rädda dem kvar. Finner de ingen miljökatastrof någonstans i världen att blåsa upp kommer de fokusera på vädret, antning är det för varmt eller för kallt, för torrt eller för vått. Nånting kan de alltid finna om de anstränger sig lite.

För L kan det nog bli tuffare. Dels ligger de klart lägre i o.u. Och dessutom har de inte media bakom sig, åtminstone inte nu när de bestämt sig för att stödja M, KD och SD. Därtill kommer de få svårt att få stödröster från någon då ingen riktigt litar på dem. Men jag utgår ifrån att de, liksom i tidigare val, kommer fokusera på en fråga de önskar associeras med och hoppas att de som finner frågan viktig kommer rösta på dem. Det har funkat förut och kommer nog funka igen.
2021-07-29, 23:33
Medlem
Yatsys avatar
Snart är det val. Dock verkar det inte finnas några opinionsmätningar tillgängliga eller någon direkt valrörelse.

Kyrkovalet den 19 september 2021.

Det finns 15 nomineringsgrupper men det framgår inte vilka partier/grupper som är för att ärkebiskop Antje Jackelen lämnar svenska kyrkan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in