2021-07-29, 15:59
Medlem
PaoloRobertos avatar
Hemmatest - Covid19 Antigentest (2-pack)
QUICKTEST

Hemmatest - Covid19 Antigentest (2-pack)
189,00 kr
219,00 kr

Handla

Till shoppen
Välkommen till Aftonbladets coronachatt, här rapporterar vi dygnet runt om covid-19. Vi svarar på frågor i mån av tid.

Fastnålat inlägg
i dag kl 13:00av Beri Zangana
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=650020
1 nytt dödsfall med covid-19 har rapporterats i dag. Totalt har 14 656 personer avlidit med covid-19 i Sverige sedan pandemins start.

1 099 414 smittofall har registrerats i Sverige sedan pandemins start. I går var den siffran 1 098 795. Det innebär en ökning med 619 fall.

Just nu vårdas 17 personer med covid-19 på intensivvårdsavdelningar runt om i landet, enligt Svenska intensivvårdsregistret. I går var den siffran 15. Det innebär en ökning med 2 fall. Totalt har 7 700 personer fått intensivvård för covid-19 i Sverige.

6 365 362 personer har vaccinerats med minst en dos. Det motsvarar 77,7 procent av den vuxna befolkningen (18 år och äldre). I går var den siffran 6 330 448.

4 118 142 personer har vaccinerats med två doser. Det motsvarar 50,3 procent av den vuxna befolkningen. I går var den siffran 4 068 808.

SKRIV INLÄGG
ANNA SJÖGREN17 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=650182
Från och med söndag kommer Israel att erbjuda alla över 60 år en tredje dos av Pfizer-Biontechs vaccin mot covid-19, rapporterar medier i landet.

Vaccinkampanjen är ett försök att hejda spridningen av deltavarianten. Det innebär att Israel blir testplats för läkemedelsjätten Pfizer inför bolagets ansökan om att få påfyllnadsdosen godkänd av USA:s läkemedelsmyndighet FDA.

Pfizer sade i onsdags att personer förmodligen behöver en tredje dos för att bibehålla effekten mot coronaviruset. Bolaget meddelar att en ansökan om ett nödgodkännande från FDA kan komma att lämnas in under augusti.

Enligt radiobolaget Kan och tv-kanalen Channel 13 har vårdinrättningar som distribuerat de två första vaccindoserna i Israel nu fått beskedet att de kan börja dela ut en tredje dos från söndag.

Sedan deltavarianten började spridas i Israel i juni har landets hälsodepartement två gånger rapporterat att vaccinets effekt mot både smitta och svår sjukdom verkar minska.
Citera
2021-07-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha nejdå, ingen fara, du klampade absolut inte på någon öm tå .

Men det låter verkligen som du behöver läsa igenom inlägget där jag förklarar hur det funkar och hur det ska funka vid prioritering av vård. Och återigen gnugga hjärncellen...

Men nej "ni"/jag tycker det är inte ok att inte tala med individen samt inte göra en medicinsk bedömning innan exempelvis en palliativ vård ges istället för IVA. Det är oerhört tydligt och självklart, förstår inte vart ifrån du tolkar in att jag är av någon annan åsikt.

Ja på pappret låter ju allt så klart frid och fröjd. Men i verkligheten får inte unga cystisk fibros patienter tillgång till revolutionerande livräddande medicin då det anses för dyrt med någon miljon för att rädda livet på dem.

Samtidigt slänger man utan att blinka hundratals miljarder på att importera socialbidragstagare från tredje världen. Man vägrar dessutom att ens medicinskt åldersbedöma dem. Här görs definitivt ingen cost benefit analys, den saken är klar.

Hursomhelst. Förhoppningsvis har etiken nu uppdaterats lite och även äldre får väl förhoppningsvis tillgång till syrgas nu om det behövs. Åtminstone nu när läget är lite lugnare och resurserna räcker. Om det blir riktigt många fall igen och sjukhusen börjar bli fulla så får vi nog snart höra igen att äldre inte har någon nytta av syrgas eller hur det nu var. Att det bästa för dem är lilla morfinsprutan.
Citera
2021-07-29, 16:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ett alternativ är att vaccinera delar av Världen, och separera vaccinerade och ovaccinerade länder. Det är fullt möjligt att vaccinera delar av Världen på 9 månader. När 1 del har vaccinerats, så går man vidare och vaccinerar nästa del. När det är klart, så kan man öppna för resor mellan den nyvaccinerade delen, och övriga vaccinerade delar av Världen.

Så länge det anses vara otänkbart att stänga gränser, kan vi räkna med att cirkelgången kommer att fortsätta.

Vi behöver välja mellan att hålla gränserna öppna, eller att besegra viruset. Än så länge har makthavarna valt öppna gränser. Trots hotet från den indiska varianten, så fick flygplanen från Indien fortsätta att flyga till olika delar av Världen. Makthavarna gjorde därmed valet att den indiska varianten skulle spridas.
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är du dum i huvudet… på riktigt?

Nej.

Citat:
Var är logiken?

Mitt resonemang bygger på att när man börjar vaccinera, så uppstår en evolutionär fördel för mer vaccinresistenta virus. När man har börjat vaccinera, så vill man därför minimera virusets chanser att mutera på ett sätt som ökar vaccinresistensen. För att minska virusets chanser att mutera, så är det lämpligast att slutföra vaccinationen så snabbt.

I praktiken är det svårt att vaccinera hela Världen på kort tid. Därför kan det vara ett alternativ att dela upp Världen i delar, och vaccinera färdigt varje del så snabbt som möjligt. Ifall det hinner uppstå en mer vaccinresistent mutation, så får man tillse att den varianten stannar i sin del av Världen. Sedan tar man fram ett vaccin som biter på den varianten. När man har vaccinerat, så kan gränserna öppnas till den delen av Världen.

Anser du att resonemanget saknar logik?

Citat:
Hur många intensivvårdas för C19?

Enligt Worldometer så finns det för närvarande 87007 patienter som är allvarligt sjuka i Covid-19. Definitionen av allvarligt sjuk kanske varierar mellan länder, men jag kan tänka mig att det ungefär motsvarar patienter som hör hemma på intensivvården.

Citat:
Hur många avlider?

Igår rapporterades 10136 dödsfall i Världen.
Citera
2021-07-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det? Ni ska sorteras ut från de tjänster som omfattar vård av andra sårbara individer.

Det vore bra om ni också begränsades i offentliga sammanhang med.

Tycker du att det är rimligt att vi slösar skattepengar på 600000 vårdtillfällen pga alkohol och en halv miljon som har diabetes typ 2 som följd av dåliga livsstilsval varje år? Ärligt talat kostar inte covid vården särskilt mycket. Problemet är att det är något nytt och folk är hysteriska. Jag betalar dubbelt så mycket skatt som medelsvensson och har knappt kostat staten en spänn pga vård eller bidrag. Om jag skulle behöva nån dag på sjukhus för covid är jag mer förtjänt av det än många andra. Hur som helst räknade jag ut att risken att jag kommer behöva sjukhusvård är ca 1 på 1,5 miljoner eftersom jag är i god hälsa och redan haft covid utan värre symptom, så det är inget jag oroar mig för personligen. Vad ska jag med vaccin till? Skänker gärna bort det till någon som faktiskt behöver det. Men om din idé skulle gå igenom måste vi slösa bort en massa vaccin och skapa långa köer i onödan. Fokusera resurserna där de behövs istället för denna hjärndöda inställning.
Citera
2021-07-29, 16:37
Bannlyst
Citat:
Mässlingvaccin skyddar mot SarsCov-19, till 87,5%

https://www.businesstoday.in/latest/trends/story/measles-vaccine-875-effective-against-covid-19-in-children-prevents-severe-symptoms-study-299446-202 1-06-23

Citat:
Israel startar kliniska tester på deras vaccin piller.

https://www.timesofisrael.com/israeli-covid-vaccine-in-pill-form-to-start-clinical-trial-in-tel-aviv/

Svenskt tillverkat - inhalerbart vaccin.

Citat:
”Detta är ett mycket viktigt steg på vägen att ta vårt inhalerbara vaccin mot covid-19 till marknaden snabbt och med en passande engångsinhalator. Vi bedömer att produkten kommer till allra största nytta vid en användning i utvecklingsländer med sämre tillgång till kyl- och frysförvaring och som inte har kommit lika långt i sina vaccinationsprogram. Vi hoppas också att med ett inhalerat vaccin få en mer adekvat immunreaktion i lungan som patrulleras av en annan typ av anti-kropp”, säger Ola Winqvist, VD, ISR.

Citat:
"Vi hoppas också att med ett inhalerat vaccin få en mer adekvat immunreaktion i lungan som patrulleras av en annan typ av anti-kropp."

ISR har tidigare visat i djurmodeller att vaccinet skyddar väl mot covid, och detta är nästa steg i utvecklingen av en spray-torkad inhalationsformulering. En viktig fördel är att vaccinet når direkt till det drabbade området i lungvävnaden som ger rätt typ av immunsvar.

Citat:
"En viktig fördel är att vaccinet når direkt till det drabbade området i lungvävnaden som ger rätt typ av immunsvar"

https://www.bbc.com/news/health-57553602
https://iconovo.se/iconovo-participates-in-vaccine-race/
https://iconovo.se/iconovo-receives-order-for-nasal-covid-19-vaccine-development/
https://news.cision.com/se/isr/r/isr-tecknar-avtal-med-iconovo-for-utveckling-av-inhalerat-covid-19-vaccin,c3318286
Senast redigerad av snuttis 2021-07-29 kl. 17:36.
Citera
2021-07-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Tycker du att det är rimligt att vi slösar skattepengar på 600000 vårdtillfällen pga alkohol och en halv miljon som har diabetes typ 2 som följd av dåliga livsstilsval varje år? Ärligt talat kostar inte covid vården särskilt mycket. Problemet är att det är något nytt och folk är hysteriska. Jag betalar dubbelt så mycket skatt som medelsvensson och har knappt kostat staten en spänn pga vård eller bidrag. Om jag skulle behöva nån dag på sjukhus för covid är jag mer förtjänt av det än många andra. Hur som helst räknade jag ut att risken att jag kommer behöva sjukhusvård är ca 1 på 1,5 miljoner eftersom jag är i god hälsa och redan haft covid utan värre symptom, så det är inget jag oroar mig för personligen. Vad ska jag med vaccin till? Skänker gärna bort det till någon som faktiskt behöver det. Men om din idé skulle gå igenom måste vi slösa bort en massa vaccin och skapa långa köer i onödan. Fokusera resurserna där de behövs istället för denna hjärndöda inställning.

Kom gärna med siffror som backar upp ditt påstående att covidvården inte kostat mycket. Din personliga hälsa är inte så relevant i sammanhanget utan det viktiga torde vara att de positiva effekterna vi ser av vaccineringen kan fortlöpa (d.v.s. få dödsfall och färre allvarligt sjuka).
Citera
2021-07-29, 16:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vaccinerade svenskor får mensrubbningar
https://www.friatider.se/vaccinerade-svenskor-far-mensrubbningar

Och vad som redan var känt från Sars-1.... Spikprotein leder till minskad/förstörd fertilitet....

Nu får vi se hur många som börjar blöda ur andra hål på kroppen....
https://rumble.com/vh8swd-lee-merrit-interview.html
Häng med lite.
Vi hade det uppe igår och det finns inget samband

Trist med din attityd som bara letar skit som inte finns enbart för att du är antivaxxers.
Har coviden angripit dina sista hjärnceller ?

"Blödningar efter klimakteriet • Läkemedelsverket: Ser inga samband

I flera länder har det rapporterats om störningar i mensen efter att ha vaccinerats mot covid-19 och i Sverige ska det hittills handla om mellan 300-400 inrapporterade fall med av bland annat oregelbunden menstruation men också blödningar efter klimakteriet.

Både Läkemedelsverket och den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har följt utvecklingen under en tid men ser inga samband med vaccineringen."

https://www.tv4.se/artikel/2gT5TJXosT6PLqD3EbGyYV/hundratals-fall-av-mensrubbningar-efter-coronavaccin
Citera
2021-07-29, 16:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Du får nog gå tillbaka till det inlägg jag besvarade.

Annars går allt i cirklar.

Det är inte din hälsa jag är orolig över utan våra mest utsatta bland dem våra gamla som måste skyddas från er anti-vaxxare. Om du dör här och nu så vet jag iaf att du som ovaccinerad inte sprider det vidare till någon sårbar. Risken är minimal men den finns där. Att du dyker upp efter din skidresa och råkar sprida något vidare.
Citera
2021-07-29, 16:44
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Häng med lite.
Vi hade det uppe igår och det finns inget samband

Trist med din attityd som bara letar skit som inte finns enbart för att du är antivaxxers.
Har coviden angripit dina sista hjärncellerna ?

"Blödningar efter klimakteriet • Läkemedelsverket: Ser inga samband

I flera länder har det rapporterats om störningar i mensen efter att ha vaccinerats mot covid-19 och i Sverige ska det hittills handla om mellan 300-400 inrapporterade fall med av bland annat oregelbunden menstruation men också blödningar efter klimakteriet.

Både Läkemedelsverket och den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har följt utvecklingen under en tid men ser inga samband med vaccineringen."

https://www.tv4.se/artikel/2gT5TJXosT6PLqD3EbGyYV/hundratals-fall-av-mensrubbningar-efter-coronavaccin

Bullshit, det vet vi inte än. Men mensrubbningar har ett samband bara se denna dokumentär som kom ut för några dagar sedan där tusentals kvinnor blivit drabbade..
https://youtu.be/IGqDGeDssmY

Du springer djävulens ärenden. .
Citera
2021-07-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Återigen, döden är inte det enda man behöver frukta med covid. Det finns många andra konsekvenser inklusive långcovid och minskat IQ.

Dessutom kan denne ovaccinerade 20-åring smitta ett antal äldre personer som sedan dör.

Det är egoistiskt och rent av oetiskt att inte ta vaccinet.
Är inte alla åldringar och sk riskgrupper (feta diabetiker) vaccinerade nu? Det är ganska egoistiskt och rent av oetiskt av dessa äldre personer att kräva av friska 20-åringar att de ska ta ett nytt oprövat vaccin för deras skull.
Citera
2021-07-29, 16:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Bullshit, det vet vi inte än. Men mensrubbningar har ett samband bara se denna dokumentär som kom ut för några dagar sedan där tusentals kvinnor blivit drabbade..
https://youtu.be/IGqDGeDssmY

Du springer djävulens ärenden. .
Här kommer en länk till den tråd där din skit hör hemma.
Bland konspirationer.

https://www.flashback.org/t3324990
Citera
2021-07-29, 16:48
Medlem
Under 40 borde man inte vaccinera, möjligtvis inte under 50 ens. Undantag för riskgrupper i åldrarna, iväg sedan med vaccinet till regioner i världen som knappt fått något vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in