Citat:
Ursprungligen postat av
Silveriller
De rapporterar sjukdomsfall som uppkommit efter vaccination.
I del av de fallen hade vaccinet en inverkan. I andra fall fall inte.
Du förstår uppenbarligen inte, men jag tror att de flesta gör det, så jag ska inte upprepa mig mer.
Jag har sett antivaxxare länka till VAERS tidigare gällande andra vaccin och nu när det gäller covid så återkommer den som källa återigen och även ifrån personer som inte anser sig vara antivax utan enbart emot vaccinen mot covid.
Men gemensamt för båda grupperna är ju användandet av tveksamma källor eller att misstolka källor.
Att använda VAERS som källa för att konstatera biverkningar eller antalet döda på grund av vaccination mot covid går helt enkelt inte. Vem som helst kan rapportera in till VAERS och när en stor del av befolkningen vaccinerats så kommer också ett antal personer bli sjuka eller dö. Dödsfall som kanske hade inträffat oavsett. Folk dör i mängder, varje dag, av diverse olika anledningar.
Forskare gör uppföljningar på allvarliga händelser rapporterade i registret. Det man sedan måste undersöka via analyser och statistik om vi tar dödsfall som exempel är ifall det dör fler personer än vad det normalt skulle göra, det är först då man behöver höja på ögonbrynen. Att argumentera för hur många som dött på grund av covidvaccinen och använda VAERS som källa är direkt ohederlig debatteknik.
Sedan så rapporteras alla möjliga händelser och dödsfall i VAERS så länge det hänt efter att folk vaccinerats, folk som dött i bilolyckor eller brutit benet efter vaccination. Även rena fel som exempelvis någon som sa sig ha blivit förvandlad till hulken efteråt. Ingenting man kan dra några slutsatser från med andra ord. Det är ju inte bara läkare som rapporterar i registret utan patienter, familjemedlemmar, vaccintillverkare mm.