2021-07-25, 12:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Galen situation i Australien. Nedstängt på grund av fåtal fall i en miljonstad.

Inte ens vaccin kommer hjälpa få ner siffrorna under deras nuvarande nivåer. Vad ska dom göra på lång sikt? Stänga ner och öppna upp kontinuerligt de närmsta 20 åren?

Det kallas att måla in sig i ett hörn..

Svårt att politiskt försvara att man plötsligt tillåter en större mängd människor insjukna
Citera
2021-07-25, 12:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så kan det gå i zero covid-land där man helt förlitar sig på vaccinering för att nå flockimmunitet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PyAWk5/dragkamp-om-vaccin-haller-australien-stangt
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Australien går från klarhet till klarhet, nu tjafsar de tom inbördes om vem som gjort mest fel. Men för många här framstår det nog trots allt som drömlandet, 10 smittad>lockdown.
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sverige har nästan 40 gånger fler covid-döda än Australien sett till befolkningsmängd.
Jag tror att de omständigheter man levt under påverkar vad man tycker.
I Kina blir tex. få förtvivlade när de övervakas eller låses in, de är vana.

Det är inte säkert att australiensaren i gemen skulle uppskattat att ha 50 000 döda och att ha haft 2 500 000 inlagda på sjukhus, men det har de inte upplevt och då förefaller nedstängning ju vara en rätt dålig idé.
Citera
2021-07-25, 12:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Australien går från klarhet till klarhet, nu tjafsar de tom inbördes om vem som gjort mest fel. Men för många här framstår det nog trots allt som drömlandet, 10 smittad>lockdown.
Citat:
Totalt har landet registrerat knappt 33 000 smittade och 916 dödsfall.

I ett land där 3% av de smittade avlider? Är ju närmast 10 ggr dödligare i Australien som i västvärlden.

Hade hela befolkningen smittats så hade 750 tusen människor avlidit. Vaccin är deras enda chans att rädda befolkningen.
Senast redigerad av Chantre 2021-07-25 kl. 12:23.
Citera
2021-07-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sverige har nästan 40 gånger fler covid-döda än Australien sett till befolkningsmängd.

Ja, om vi utgår från att alla siffror tagits fram på exakt samma sätt, och att det bara är antal döda med detta virus i kroppen som räknas, så leder Sverige över Australien i CoVM. Hur intressant detta är mitt i matchen, med tanke på att matchbilden verkar ändras där borta nu, får väl framtiden utvisa. Och då pratar vi fortfarande bara en aspekt av vad olika taktiker kan tänkas få för utfall. Personligen hoppas jag de får ordning på det där borta, då jag inte ser detta som någon tävling. Ingen lär vinna eller förlora heller, då vi bor på samma planet, och ett virus bryr sig nog föga om nationsgränser. Virus är något vi alltid kommer få leva med, och har svårt att se hela världen som ett Sovjetunionen i framtiden.
Citera
2021-07-25, 12:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Inte ens vaccin kommer hjälpa få ner siffrorna under deras nuvarande nivåer. Vad ska dom göra på lång sikt? Stänga ner och öppna upp kontinuerligt de närmsta 20 åren?
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det kallas att måla in sig i ett hörn..

Svårt att politiskt försvara att man plötsligt tillåter en större mängd människor insjukna
Jo, visst är man på sätt och vis inmålad i ett hörn när man hållit smittan nästan borta.
Just nu kanske alternativet med ett öppet samhälle hade känts bättre, men då har man ju inte någon erfarenhet av vad detta kan leda till.

Om Sveriges strategi att skydda äldre och svaga hade fungerat tror jag den hade varit bra, men det misslyckades ju Regeringen, FoHM, mfl. tyvärr med.
Citera
2021-07-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför anser du att det är idioter som tar ett vaccin som är ofarligt för mer än 99+%?

Ett vaccin som inte skulle fungera ungefär som det är tänkt håller jag med om är dumt att ta.

Skrev fel, covid är ofarligt för 99+% samt vaccinet skyddar inte ens från att smitta dig själv eller andra
Citera
2021-07-25, 12:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Australien är med i Gavi.
Citera
2021-07-25, 12:44
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan. Vid vilken procentsats skulle du börja tvivla på vem som är idioten?

Eller är det så att inte ens om du var ensam på jorden om att skita i vaccinet så skulle du förstå vem som är idioten?

Procentsatsen spelar ingen roll. 99% är undermänniskor jämfört med mig
Jag kan motstå hjärntvätt, manipulering och social tryck från familj och vänner för att jag skiter i vad människor tycker om mig. Medelsvenne blir påverkad av media och sina sociala kretsar istället för att tänka självständigt.
Citera
2021-07-25, 12:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Skrev fel, idioterna är de som vaccinerar sig mot "covid 19".
Citat:
Få 200 kronor om du vaccinerar dig mot covid-19, det erbjuder en ny svensk studie som vill testa vaccinationsviljan hos befolkningen.
https://sr.se/artikel/ny-svensk-studie-erbjuder-pengar-mot-vaccinering

De tjänar några kronor och hjälper till att hålla sjukvården fri från sjuka.
Citera
2021-07-25, 13:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Ja, vad fan sysslar alla fullvaccinerade med, de smittar ju varandra för fullt bla i OS och Israel.

Fullvaccinerade står för smittspridningen nu. De enda som borde få fri rörlighet är de som har haft covid, de uppvisar stark immunitet. Om vi nu ska hålla på att begränsa folks friheter.

Vad yrar du om? Det är förstås de ovaccinerade som smittar mest, även om inte smitta bland de vaccinerade helt kan uteslutas. Pfizer vaccinet ger ju trots allt "bara" 95% skydd. Ska flockimmunitet uppnås måste alla vaccinera sig.
Vilka jävla friheter anser du dig blivit bestulen på? Inställd pride-parad?
Citera
2021-07-25, 13:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
1 dos 73%, 2 doser 45% mer vaccin har inte kommit och så tror jag många skjuter på det på grund av semester. Läget skiljer stort i regionerna några tänker börja vaccinera 18-åringar. Tilldelningen ska ju vara likvärdig så det måste ha med vaccinationsviljan att göra.

Att ta första dosen visar att man inte är en antivaxxer.

Vi får se i september hur stor andel som kvarstår, vidskepliga invandrare, lågutbildade, konspirationsfreakar, spruträdda förstås också!

Ja, men det är bara de över 18 som ingår i de siffrorna. Din lista på vilka som inte låter vaccinera sig stämmer nog rätt bra.
Citera
2021-07-25, 13:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://sr.se/artikel/ny-svensk-studie-erbjuder-pengar-mot-vaccinering

De tjänar några kronor och hjälper till att hålla sjukvården fri från sjuka.
Studien ligger i linje med Erik Wenngströms forskning och jag förstår att han passar på när tillfälle ges. Det är ju rätt ovanligt med pandemier.
My current research is primarily behavioral and experimental in nature. A large part of my research activity is devoted to understanding how people make decisions involving risk. I have investigated how risk taking depends on compensation packages such as bonus payments; how risk-taking changes when it is done on behalf of someone else; how risk taking is related to socio-economic variables and cognitive ability. My research also covers a wide range of other topics related to decision making including attention, cooperation, social capital and social norms. Methodologically, I have been at the forefront of using the internet to do economic experiments with large and representative samples of the population.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in