2021-07-24, 00:55
Medlem
Marakecas avatar
Köpte en bil på firma för ca tre veckor sedan. Ingen ny bil, värdet ligger runt 50K. I samband med en resa i helgen gick multiremmen av och det blev bärgning till en verkstad som konstaterade att ac- kompressorn skurit. Bilfirman lämnade tre månaders garanti på motor och växellåda, i kontraktet står det inget om övriga slitagedelar vilket jag förstått att en ac är. Har jag någon chans att kräva ersättning av firman eller får jag stå för det hela själv?
Citera
2021-07-24, 01:37
Bannlyst
Nej du kan inte kräva ersättning
Citera
2021-07-24, 01:37
Medlem
tigerrakets avatar
En bil köpt på firma har tre månaders garanti. Under denna tiden måste bilfirman påvisa att det är du som orsakat skadan. Multiremmen är ganska solklart att den har varit kass länge, så de får stå för fiolerna.
Citera
2021-07-24, 01:49
Medlem
tyvär inte, du får betala själv
Citera
2021-07-24, 01:53
Avslutad
Du kan inte använda garantin för något den inte täcker. Men det betyder inte att du är rättslös heller. Säljaren har ett visst ansvar även för begagnade varor. Jag vågar inte svara helt säkert här, men jag tycker det låter rätt rimligt att säljaren pröjsar för en sådan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Nej du kan inte kräva ersättning
Klart TS kan, och det verkar inte helt omöjligt att vinna heller.
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
En bil köpt på firma har tre månaders garanti. Under denna tiden måste bilfirman påvisa att det är du som orsakat skadan. Multiremmen är ganska solklart att den har varit kass länge, så de får stå för fiolerna.
Konsumentköplagen gäller också, och då är det sex månader då bilfirman måste påvisa att det inte är ett ursprungsfel.
Citera
2021-07-24, 09:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Marakeca
Köpte en bil på firma för ca tre veckor sedan. Ingen ny bil, värdet ligger runt 50K. I samband med en resa i helgen gick multiremmen av och det blev bärgning till en verkstad som konstaterade att ac- kompressorn skurit. Bilfirman lämnade tre månaders garanti på motor och växellåda, i kontraktet står det inget om övriga slitagedelar vilket jag förstått att en ac är. Har jag någon chans att kräva ersättning av firman eller får jag stå för det hela själv?
En AC-kompressor kan skära utan förvarning och fungerade AC som den skulle när du köpte bilen kanske det är svårt att hävda att felet var ursprungligt, men du ska givetvis reklamera ändå.
Så du ska ta kontakt med firman och säga som det är. Konsumentköplagen gäller i det här fallet och fel som kan anses vara ursprungliga ska säljaren stå för.

Om de är kallsinniga till att hjälpa dig så kollar du med nån annan som kan AC och ber om en andra åsikt, om de anser att kompressorn var kass från början eller inte.
Citera
2021-07-24, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Klart TS kan, och det verkar inte helt omöjligt att vinna heller
Köper man en gammal bil för 50.000kr från en firma kan du glömma dina 6 månaders garanti med Konsumentköplagen. Firman lämnar en viss motorgaranti några hundra mil/3 månader thats it.
Citera
2021-07-24, 09:22
Moderator
Citat:
Köper man en gammal bil för 50.000kr från en firma kan du glömma dina 6 månaders garanti med Konsumentköplagen. Firman lämnar en viss motorgaranti några hundra mil/3 månader thats it.
Nej, konsumentköplagen är stark och är felet ursprungligt och inte redovisat på varudeklarationen så ska säljaren stå för reparationen, spelar ingen roll vilken prisklass det är. KKL är inte en garanti.
Citera
2021-07-24, 10:21
Medlem
Citat:

Konsumentköplagen går ej att förhandla bort i detta fall utan gäller som vanligt, firmor kan tro att de bara måste lämna viss motorgaranti några hundra mil / 3 månader bäst de vill men lagen funkar ej så
Citera
2021-07-24, 10:49
Avslutad
Citat:
Baserar du detta på dina kunskaper om lagen, eller är det en ren gissning?
Citera
2021-07-24, 11:06
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Konsumentköplagen går inte att förhandla bort min gode vän. Står till och med uttryckligen i avtalet att man kan omförhandla det, men det får aldrig förhandlas på sådant vis att det blir sämre för konsumenten än vad grundavtalet stipulerar. Så med andra ord kan du som bilfirma öka till 1 år, eller lägga på extra saker som täcks av garantin, men inte ta bort saker som är standard.
Citera
2021-07-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket

De behöver inte lämna någon garanti alls, däremot finns KKL att luta sig mot förutsatt att köparen är privatperson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in