2021-07-24, 00:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Är du överviktig är det nog klokt att lyssna på den här damen och gå och vaccinera dig ASAP

https://www.cnn.com/2021/07/23/us/missouri-covid-vaccine-nursing-instructor/index.html
Citera
2021-07-24, 01:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är du överviktig är det nog klokt att lyssna på den här damen och gå och vaccinera dig ASAP

https://www.cnn.com/2021/07/23/us/missouri-covid-vaccine-nursing-instructor/index.html

Går nog fortare än att bli normalviktig.
Citera
2021-07-24, 01:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja hur va det nu, vaccinet är effektivt mot varianter
Du inser kanske nu att det här är något som kommer fortsätta i all evighet eftersom nya varianter kommer komma år ut och år in. Exactly as predicted, igen

Två val:

1) Medicinsk diktatur, restriktioner och förföljelse av ovaccinerade som ändå kommer leda till fortsatt spridning av mutationer varje säsong

2) Leva med viruset som vilken säsongsinfluensa som helst och ge vaccin till de som känner för det och skippa dystopin med hot, tvång och lockdowns

Vaccinerna ger ett grundskydd mot varianter, så blir kanske inte ett stort problem framöver.
Citera
2021-07-24, 01:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Återigen vinner immunförsvaret över vaccinering

Breakthrough Infections of SARS-CoV-2 Gamma Variant in Fully Vaccinated Gold Miners, French Guiana, 2021

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/10/21-1427_article

The attack rate was 15/25 (60.0%) in fully vaccinated miners, 6/15 (40.0%) in those partially vaccinated or with a history of COVID-19, and 3/4 (75%) in those not vaccinated. Attack rate was 0/6 among persons with a previous history of COVID-19 versus 63.2% among those with no previous history

LMAO

Our observation suggested that BNT162b2 protected from severe COVID-19. However, this single unexpected outbreak in a small and isolated vaccinated population requires further real-life studies on BNT162b2 vaccine effectiveness against the VOC Gamma.
Citera
2021-07-24, 01:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Går nog fortare än att bli normalviktig.

Ja det är företås också min teori. Men borde pratar mer om varför så många blir så sjuka medan andra knappt märker av viruset.

Det är ju inget normalläge att se ut på det där sättet.

Och 100% självförvållat skulle jag gissa på.
Citera
2021-07-24, 01:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är företås också min teori. Men borde pratar mer om varför så många blir så sjuka medan andra knappt märker av viruset.

Det är ju inget normalläge att se ut på det där sättet.

Och 100% självförvållat skulle jag gissa på.

En god fysik och hälsa garanterar aldrig att man inte kan få virus. Men generellt är folkhälsan på dekis och något vi bör lyfta.
Citera
2021-07-24, 01:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
En god fysik och hälsa garanterar aldrig att man inte kan få virus. Men generellt är folkhälsan på dekis och något vi bör lyfta.

Klart man får virus. Finns det ens någon som aldrig haft ett virus? Dock är det ju uppenbart här varför just den här damen och hennes man råkat illa ut.
Citera
2021-07-24, 02:20
Avslutad
Jag köper att det kan existera regeringar i världen som utnyttjar pandemin i helt andra syften, jag köper än mer att politiker kan ta idiotiska beslut och jag köper att det finns stora vinstintressen i läkemedelsindustrin.

Vad jag däremot inte köper är att hela pandemin skulle vara fake för det, och det väcker snarare mer frågor för mig...

Lite som det väcker fler frågor för mig när folk påstår att det är "självklart" att det "måste" existera en gud, och det blir helt omöjligt att diskutera med någon som tar sin övertygelser så långt, oavsett åt villet håll man drar det...

En fråga som det inte svarar på är: Varför rapporterade Norge (och även Finland tror jag) färre dödsfall under 2020 än deras normala genomsnitt?

De hade alltså en underdödlighet, medans Sverige rapporterade en överdödlighet på drygt 7 000 dödsfall under 2020. Ska man tolka det som att Sverige är med i "konspirationen" medans våra grannländer ställde sig utanför eller vad..? 🤔

En annan fråga: OM man nu vill övertala svenskar att vaccinera sig, varför då dra till med 14 500 dödsfall och 70 000 slutenvårdsfall?

I Svininfluensan 2009 gick nämligen 60 % av befolkningen och tog vaccinet trots att man bara hade rapporterat ett tiotal dödsfall. Eller snarare UNDER 10 dödsfall:

Citat:
"Även små barn bör vaccineras

Antalet personer som lagts in på sjukhus har också ökat och är nu uppe i totalt 336. Hittills har sex dödsfall med koppling till svininfluensan konstaterats i Sverige.

Det är positivt att vi nu även kan rekommendera vaccinering för de här barnen"

November 2009: https://www.svd.se/aven-sma-barn-bor-vaccineras

Varför i hela friden "hitta på" 14 500 dödsfall och 70 000 sjukhusfall och dörmed även ta större risker att alltihop granskas mer och "avslöjas" när det går att övertala svenskar att vaccinera sig på mycket, mycket lägre grunder än så!?

För övrigt kan man ju undra hur folk som tror på våra dödstal men som säger att det är "alarmistisk" ser på Svininfluensan... Hur ska vi då beskriva att man ville vaccinera hela befolkningen redan på 6 dödsfall!? Ultra-mega-superduper-alarmistiskt eller?

Eller så har begreppet "alarmism" pajats totalt och förvandlas till något som kan betyda allt från 6 till 15 000 dödsfall...

Nu vet jag dock inte varför jag ens diskuterar detta. Vi har tre olika register som mäter våra dödsfall, och om man inte sitter och trixar fram siffror så bekräftar dessa varandra hyfsat. Det skiljer sig i alla fall inte så mycket att vi pratar skillnader på tusentals dödsfall:

Citat:
"Jämförelse av olika mått på covid-19-dödsfall

Vår jämförelse av tre olika mått på covid-19-dödsfall visar att alla tre mått är samstämmiga både vad gäller dödsfallens utveckling över tid och det totala antalet avlidna under vecka 12–50. Det gäller i synnerhet måtten på avlidna bekräftade fall och avlidna med dödsorsak covid-19."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf

70 000 sjukhusfall borde vara ännu svårare att "hitta på", det handlar ju om folk som ska ha överlevt och hur lyckas man få en större mängd både inom sjukvården och patienter att sitta och fejka fram en sjukdom i ett land som Sverige? Vi pratar inte om Nordkorea-nivå på "propagandan".

Dessutom tvivlar jag starkt på att nötterna som styr det här landet har förmågan att syssla med mer omfattande konspirationer. Att politiker ibland tar korkade beslut eller utnyttjar saker till sin egen fördel är en helt annan femma.

Lägg därtill att länder har valt helt olika strategier och det finns massa länder som INTE sysslar med hårda lockdowns eller andra saker som anses vara odemokratiska. Så vissa har ställt sig utanför? Varför? Vad är det för kass global konspiration där länderna inte ens kan enas mer än så om hur det ska gå till? Eller är det för att finta bort såna som mig..? 🤔

Det är dock helt orimligt och uteslutet för mig att vi pratar om en total bluff, det väcker bara fler frågor för den som vill få allt att gå ihop. Att statistiken inte är helt perfekt och felfri är en annan sak, i varendaste pandemi är det viss osäkerhet...

Även siffrorna i influensor är osäkra varje år, det görs uppskattningar där med och man pratar om mörkertal. Osv. Med skillnaden att nästan ingen börjar babbla om konspirationer i samma utsträckning där, fast ingen har exakta facit på statistiken där heller.

Fast egentligen är det som sagt ingen idé att ens försöka diskutera det här, och i de senaste inläggen om det är de enda "beläggen" man har kommit varit i stil med "det borde vara självklart vid det här laget". Ja, men fram med beläggen då om det är så himla självklart... Annars är det enbart en tro och en övertygelse.

Mina belägg är den statistik som finns hos myndigheterna. Det räcker inte att någon bara påstår att det är "självklart" att de är fake! Jag kan väl lika enkelt påstå att det är "självklart" att det egentligen är många fler än de bekräftade fallen då...

Men vad tusan är det för bevis? OM jag tror att det är tusentals fler än vad statistiken kan bevisa så är det också en tro och inte obestridlig fakta.

Om folk slutade hitta på så många egna sanningar kanske det hade gått att komma fram till något. Då kanske det till och med hade gått att ha en vettig och seriös diskussion om läkemedelsindustrins vinstintressen, om vaccinets risker och om odemokratiska politiker som tar idiotiska beslut och som utnyttjar pandemin. Som jag också ser dom ett problem värd att belysa. Men de som drar allt till sin yttersta spets och till helt absurda nivåer (åt olika håll) pajar all form av möjlighet att ha en sansad diskussion om nånting.

End of rant, som ingen orkar läsa ändå innan de svarar hur fel jag har.
Senast redigerad av sjelvefan 2021-07-24 kl. 02:23.
Citera
2021-07-24, 04:34
Medlem
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/ivermektin-skulle-kunna-vara-det-som-avslutar-pandemin/

Finns alltså nåt i det?

"Ivermektin skulle kunna vara det som avslutar pandemin”
Vi anser att Läkemedelsverket ska följa Tjeckiens, Slovakiens och flera andra länders exempel och godkänna ivermektin som behandling mot covid-19, skriver tre läkare. "

"Till dags dato finns 102 studier gällande Ivermectins effekt på covid-19. 64 av dessa studier jämför Ivermectin-behandling mot en kontrollgrupp och 62 är peer-reviewed. Totalt har 585 forskare och 22 425 patienter ingått i studierna. Alla studier finns samlade i en databas som ständigt uppdateras. (12)

Sammanfattningsvis visar studierna när ivermektin jämförs med kontrollgrupp följande (12):

• 85 procents förbättring i 14 profylaxstudier

• 74 procents förbättring i 26 tidig behandlings-studier

• 46 procents förbättring i 22 sen behandlings-studier

• 69 procents förbättring i 24 studiers mortalitetsresultat

• 62 procents förbättring i 32 randomiserade kontrollerande studier "
Citera
2021-07-24, 05:07
Avstängd
Vill bara påpeka att vältränade idrottare utan underliggande sjukdomar dött i covid eller blivit allvarligt sjuka så det där verkar vara individuellt hur kraftigt sjuk man blir. Vad det beror på vet nog ingen.
Citera
2021-07-24, 06:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vill bara påpeka att vältränade idrottare utan underliggande sjukdomar dött i covid eller blivit allvarligt sjuka så det där verkar vara individuellt hur kraftigt sjuk man blir. Vad det beror på vet nog ingen.

Farligt att vara övertränad med eller utan covid. Så din poäng faller pladask.
Citera
2021-07-24, 07:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vaccinering. Trots höga siffror på antal smittade per dag är belastningen på sjukvården låg.

De som blir sjuka är troligen inte vaccinerade i särskilt hög utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in