Jag köper att det kan existera regeringar i världen som utnyttjar pandemin i helt andra syften, jag köper än mer att politiker kan ta idiotiska beslut och jag köper att det finns stora vinstintressen i läkemedelsindustrin.
Vad jag däremot inte köper är att hela pandemin skulle vara fake för det, och det väcker snarare mer frågor för mig...
Lite som det väcker fler frågor för mig när folk påstår att det är "självklart" att det "måste" existera en gud, och det blir helt omöjligt att diskutera med någon som tar sin övertygelser så långt, oavsett åt villet håll man drar det...
En fråga som det inte svarar på är: Varför rapporterade Norge (och även Finland tror jag) färre dödsfall under 2020 än deras normala genomsnitt?
De hade alltså en underdödlighet, medans Sverige rapporterade en överdödlighet på drygt 7 000 dödsfall under 2020. Ska man tolka det som att Sverige är med i "konspirationen" medans våra grannländer ställde sig utanför eller vad..? 🤔
En annan fråga: OM man nu vill övertala svenskar att vaccinera sig, varför då dra till med 14 500 dödsfall och 70 000 slutenvårdsfall?
I Svininfluensan 2009 gick nämligen 60 % av befolkningen och tog vaccinet trots att man bara hade rapporterat ett tiotal dödsfall. Eller snarare UNDER 10 dödsfall:
Citat:
"Även små barn bör vaccineras
Antalet personer som lagts in på sjukhus har också ökat och är nu uppe i totalt 336. Hittills har sex dödsfall med koppling till svininfluensan konstaterats i Sverige.
Det är positivt att vi nu även kan rekommendera vaccinering för de här barnen"
November 2009:
https://www.svd.se/aven-sma-barn-bor-vaccineras
Varför i hela friden "hitta på" 14 500 dödsfall och 70 000 sjukhusfall och dörmed även ta större risker att alltihop granskas mer och "avslöjas" när det går att övertala svenskar att vaccinera sig på mycket, mycket lägre grunder än så!?
För övrigt kan man ju undra hur folk som tror på våra dödstal men som säger att det är "alarmistisk" ser på Svininfluensan... Hur ska vi då beskriva att man ville vaccinera hela befolkningen redan på 6 dödsfall!? Ultra-mega-superduper-alarmistiskt eller?
Eller så har begreppet "alarmism" pajats totalt och förvandlas till något som kan betyda allt från 6 till 15 000 dödsfall...
Nu vet jag dock inte varför jag ens diskuterar detta. Vi har tre olika register som mäter våra dödsfall, och om man inte sitter och trixar fram siffror så bekräftar dessa varandra hyfsat. Det skiljer sig i alla fall inte så mycket att vi pratar skillnader på tusentals dödsfall:
Citat:
"Jämförelse av olika mått på covid-19-dödsfall
Vår jämförelse av tre olika mått på covid-19-dödsfall visar att alla tre mått är samstämmiga både vad gäller dödsfallens utveckling över tid och det totala antalet avlidna under vecka 12–50. Det gäller i synnerhet måtten på avlidna bekräftade fall och avlidna med dödsorsak covid-19."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf
70 000 sjukhusfall borde vara ännu svårare att "hitta på", det handlar ju om folk som ska ha överlevt och hur lyckas man få en större mängd både inom sjukvården och patienter att sitta och fejka fram en sjukdom i ett land som Sverige? Vi pratar inte om Nordkorea-nivå på "propagandan".
Dessutom tvivlar jag starkt på att nötterna som styr det här landet har förmågan att syssla med mer omfattande konspirationer. Att politiker ibland tar korkade beslut eller utnyttjar saker till sin egen fördel är en helt annan femma.
Lägg därtill att länder har valt helt olika strategier och det finns massa länder som INTE sysslar med hårda lockdowns eller andra saker som anses vara odemokratiska. Så vissa har ställt sig utanför? Varför? Vad är det för kass global konspiration där länderna inte ens kan enas mer än så om hur det ska gå till? Eller är det för att finta bort såna som mig..? 🤔
Det är dock helt orimligt och uteslutet för mig att vi pratar om en total bluff, det väcker bara fler frågor för den som vill få allt att gå ihop. Att statistiken inte är helt perfekt och felfri är en annan sak, i varendaste pandemi är det viss osäkerhet...
Även siffrorna i influensor är osäkra varje år, det görs uppskattningar där med och man pratar om mörkertal. Osv. Med skillnaden att nästan ingen börjar babbla om konspirationer i samma utsträckning där, fast ingen har exakta facit på statistiken där heller.
Fast egentligen är det som sagt ingen idé att ens försöka diskutera det här, och i de senaste inläggen om det är de enda "beläggen" man har kommit varit i stil med "det borde vara självklart vid det här laget". Ja, men fram med beläggen då om det är så himla självklart... Annars är det enbart en tro och en övertygelse.
Mina belägg är den statistik som finns hos myndigheterna. Det räcker inte att någon bara påstår att det är "självklart" att de är fake! Jag kan väl lika enkelt påstå att det är "självklart" att det egentligen är många fler än de bekräftade fallen då...
Men vad tusan är det för bevis? OM jag tror att det är tusentals fler än vad statistiken kan bevisa så är det också en tro och inte obestridlig fakta.
Om folk slutade hitta på så många egna sanningar kanske det hade gått att komma fram till något. Då kanske det till och med hade gått att ha en vettig och seriös diskussion om läkemedelsindustrins vinstintressen, om vaccinets risker och om odemokratiska politiker som tar idiotiska beslut och som utnyttjar pandemin. Som jag också ser dom ett problem värd att belysa. Men de som drar allt till sin yttersta spets och till helt absurda nivåer (åt olika håll) pajar all form av möjlighet att ha en sansad diskussion om nånting.
End of rant, som ingen orkar läsa ändå innan de svarar hur fel jag har.