2021-07-23, 20:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Slutsatsen från PHE är att risken att återinfekteras av deltan ”kanske” ökat med 46% enligt denna studie. Oavsett är risken fortfarande extremt låg om den ursprungligen låg mellan 0,001% (confirmed) - 0,36%(possible) i UK under ett år. Förstår inte hur detta kan lyftas fram i MSM när det finns data från Israel som pekar mot att vaccinerade löper nästan 700% större risk att smittas än de som genomgått sjukdom. Vad är dina tankar kring det?

Artikel angående Israels data
https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/309762

Artikel angående återinfektioner i UK
https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe

Jag tycker att vaccinet är en besvikelse när det kommer till genombrotts infektioner. Man har pratat om flockimmunitet och att smittan ska klinga av. Men det ser inte så ut i mina ögon. Däremot verkar ju vaccinet skydda någorlunda bra mot allvarlig sjukdom och död. Man får ju tänka på att UK använt AZ och Israel använt pfizer. Det kan ju hända att olika vaccin fungerar olika bra.

Det är fortfarande för tidigt att slå fast något men det är mina tankar så långt.

Hur det rör sig om återinfektion vs vaccin vill jag inte gå in på, för jag har inte ännu bildat mig en åsikt.

Israel är just i början av sin delta våg och betydligt fler är vaccinerade en vad som har genomgått en infektion. 1% återinfekteras vs 40% vaccinerade som smittats. Hur många mer är vaccinerade en som har haft smittan? Är det 40 gånger fler som är vaccinerade en som tidigare varit smittade? Enligt artikeln du länkade så är vaccinerade 6,72 gånger mer benägna att smittas en de som tidigare varit smittade. Kanske är det så, kan finnas andra faktorier med. Kanske vaccinerade lever mer fritt eller något. Men det låter ju mer hoppfullt för de som tidigare haft infektion.

Men vi får väl bara se hur det utvecklar sig.

Tack för länkarna förresten hade inte läst artikel om Israel.
Citera
2021-07-23, 20:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du verkar ha missförstått medellivslängd.
Det är inte då man ska dö och alla anhöriga ska vara glada att den döde uppnått medellivslängd.

Det är snarare så att gruppen som uppnått medellivslängd förväntas leva ett antal år till, annars skulle ju medellivslängden ständigt sjunka.

Lägg ner.. du förstår inte matematiska beräkningar
Citera
2021-07-23, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Sjuka blir folk hela tiden utan att behöva sjukvård. Det enda intressanta är ju hur pass sjuka folk blir. Jag gissar på nivåer som med Influenza. Kanske något högre tryck pg.a alla hypokondriker. Men då är det över, då det skulle bli lite väl patetiskt för media att fortsätta kampanjen, med tanke på den helt uteblivna bevakningen av de årliga virusen. Dags att återgå till att fokusera på orkestrerad terrorism och ”global warming”. Hehe

Alternativt kan de ju ta bort möjligheten att ta covidtest, hävda att alla förkylningar som går är covid och på så sätt skriva upp siffrorna rejält så att mer vaccin är den enda möjliga vägen framåt. För då vet ingen om det stämmer eller inte. Så kan det snurra vidare.
Citera
2021-07-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skyddet från vaccin mot allvarlig sjukdom och dödsfall är skyhögt mycket högre än dessa påstådda siffror.

Vi pratar 90-95%

Nej, 90-95% är relativ effektivitet i form av några hundra smittade bland tiotusentals vaccinerade och ovaccinerade i de kliniska testerna. Alldeles för lite data. Data från verkligheten trumfar alltid sådan data, särskilt studien på den isolerade fullvaccinerade gruppen som visar 63% infektionsgrad hos vaccinerade, och 0% för naturligt immuna. Det ger 37% effektivitet för Pfizer, stämmer bra med 39% i Israel, så där är det bekräftat. Där hade du också
en stor andel infekterade, över 50%. Just att den naturliga immuniteten visar så tydlig signal (100% effektivitet) gör att vi kan dra slutsatsen att vaccinet inte har någon nämnvärd effektivitet alls. 63% smittade är vad man kan vänta sig i en ovaccinerad grupp. Nollresultat kallas det. När du applicerar dessa siffror på riskgrupper så kommer du få se död och allvarlig sjukdom så det räcker. Pfizer har inte testat hur väl det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. De hade väldigt få i riskgrupp i sina tester.

Pfizer fungerar inte alls.

Attack rate was 0/6 among persons with a previous history of COVID-19 versus 63.2% among those with no previous history (Table).

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/10/21-1427_article
Senast redigerad av hbphys 2021-07-23 kl. 21:03.
Citera
2021-07-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tycker att vaccinet är en besvikelse när det kommer till genombrotts infektioner. Man har pratat om flockimmunitet och att smittan ska klinga av. Men det ser inte så ut i mina ögon. Däremot verkar ju vaccinet skydda någorlunda bra mot allvarlig sjukdom och död. Man får ju tänka på att UK använt AZ och Israel använt pfizer. Det kan ju hända att olika vaccin fungerar olika bra.

Det är fortfarande för tidigt att slå fast något men det är mina tankar så långt.

Hur det rör sig om återinfektion vs vaccin vill jag inte gå in på, för jag har inte ännu bildat mig en åsikt.

Israel är just i början av sin delta våg och betydligt fler är vaccinerade en vad som har genomgått en infektion. 1% återinfekteras vs 40% vaccinerade som smittats. Hur många mer är vaccinerade en som har haft smittan? Är det 40 gånger fler som är vaccinerade en som tidigare varit smittade? Enligt artikeln du länkade så är vaccinerade 6,72 gånger mer benägna att smittas en de som tidigare varit smittade. Kanske är det så, kan finnas andra faktorier med. Kanske vaccinerade lever mer fritt eller något. Men det låter ju mer hoppfullt för de som tidigare haft infektion.

Ja det finns många olika studier i olika miljöer som svarar på olika hypoteser så det är inte helt lätt att hålla reda på allt och dra säkra slutsatser ännu. Studien i Israel har ju jämfört andelarna i de båda grupperna och kommit fram till en slutsats. Notera att senaste vågen som de refererar till främst består av deltan.

“With a total of 835,792 Israelis known to have recovered from the virus, the 72 instances of reinfection amount to 0.0086% of people who were already infected with COVID.

By contrast, Israelis who were vaccinated were 6.72 times more likely to get infected after the shot than after natural infection, with over 3,000 of the 5,193,499, or 0.0578%, of Israelis who were vaccinated getting infected in the latest wave.”

Hur som helst tycker jag inte vaccinet är uruselt, de ger ju bra skydd för de som är i en riskgrupp. Det jag försöker kommunicera är att genomgången sjukdom med allra största sannolikhet, enligt alla studier vi tidigare berört, ger ett mycket gott skydd och alla behöver inte vaccinera sig.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-23 kl. 21:38.
Citera
2021-07-23, 21:24
Medlem
Ser man på aktuellt där de raljerar över de som vägrar ta vaccin, lockar med pengar osv...det börjar bli oerhört märkligt en oerhörd propaganda ! hur skall det här sluta egentligen ?
Citera
2021-07-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Man bör också ta hänsyn till att det passerat mycket längre tid sedan de naturlig infektionerna.

Nästan alla registrerade fall i Israel inträffade under 2020, men vaccinationen drog igång på allvar först under 2021. De flesta fick sin andra dosen för bara några månader sen.

Naturlig infektion verkar alltså ge betydligt bättre skydd, trots att det passerat 2-4 gånger längre tid.

Med det sagt ska man såklart vaccinera sig om man är det minsta orolig, och inte redan har haft covid. Det skyddar ju mot svår sjukdom.
Citera
2021-07-23, 21:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja det finns många olika studier i olika miljöer som svarar på olika hypoteser så det är inte helt lätt att hålla reda på allt och dra säkra slutsatser ännu. Studien i Israel har ju jämfört andelarna i de båda grupperna och kommit fram till en slutsats. Notera att senaste vågen som de refererar till främst består av deltan.

“With a total of 835,792 Israelis known to have recovered from the virus, the 72 instances of reinfection amount to 0.0086% of people who were already infected with COVID.

By contrast, Israelis who were vaccinated were 6.72 times more likely to get infected after the shot than after natural infection, with over 3,000 of the 5,193,499, or 0.0578%, of Israelis who were vaccinated getting infected in the latest wave.”

Hur som helst tycker jag inte vaccinet är uruselt, de ger ju bra skydd för de som är i en riskgrupp. Det jag försöker kommunicera är att genomgången sjukdom med allra största sannolikhet, enligt alla studier vi tidigare berört, ger ett mycket gott skydd och alla måste inte vaccinera sig.
Desto fler genombrotts infektioner vi ser desto plattare faller argumentet att alla bör vaccinera sig.
Man måste få lov till att göra en egen riskbedömning och ta ansvar för sig själv. När det kommer till speciellt barn så bör de enbart vaccineras om de gynnar dem. Jag tror många äldre varit glada för att vaccinera sig men yngre personer är mer osäkra. Det är viktigt att man får känna sig tillfreds med sitt eget val och tar valet på rätt anledningar. Inga lotterier, eller rena krav bör ligga till grund för det enskilda valet.

Vi ser en skum utveckling i världen. Man drog sig för att stänga gränser och försöka förhindra smittan att spridas ut i världen, fri rörlighet var som en helig graal som inte fick röras. Men när det gäller vaccinet har man släppt alla hämningar och pumpar ut det till folket. Ner till 12 år i vissa fall. Man kan inte tänka sig att låta barn hålla avstånd i skolorna eller sätta in luftrenare i klassrummen men vaccineras kan de.
Citera
2021-07-23, 21:41
Avslutad
Citat:
"Statistik kring Covid-19 & barn. Källor: FoHM , Svenska Barnreumaregistret, Svenska Intensivvårdsregistret (SIR)

Bekräftade fall av Covid-19 i åldersgrupp 0-19 år: 174 306

Barn inlagda med Covid-19:

Sverige: 1294
(till v21; Källa: Socialstyrelsen)

Norge: 69
(till 13 juni 2021; Källa FHI)

Föräldralösa barn pga Covid-19:

Sverige: 2 000
Danmark 280
Norge: 69
Finland: 41

Källa: Imperial College London COVID-19 Orphanhood

Antal intensivvårdade barn
Sedan 2020-01-26, enligt SIR
uppdaterad 23e juli: 82

Antal avlidna barn
uppdaterad 23e juli FoHM: 15

MIS-C fall / capita

Sverige: 19 per million
USA: 9,7 per million
Tyskland: 3,1 per million
Uppdaterad 8e april

Källor: CDC USA, DGPI Tyskland, Svenska Barnreumaregistret (mejl)

https://covid19skola.se/
Citera
2021-07-23, 22:11
Medlem
Citat:
Nu har jag funderat lite kring detta och siffran som redovisas kan lätt bli missvisande. När majoriteten av befolkningen är vaccinerade eller naturligt immuna så kommer självklart detta reflekteras i andelen fall.

Exempelvis är ju andelen vaccinerade på sjukhus över 40%. Så om andelen möjliga återinfektioner är 1,2% säger det inte något om risken i stort. Det är fortfarande liten andel jämfört med andelen vaccinerade.

För att förtydliga. Drygt 6 000 000 bekräftat smittade i UK och drygt 40 000 000 vaccinerade. Det innebär att fördelningen på sjukhus borde vara 1 återinfekterad per 7 vaccinerade om skyddet är lika bra. Om 1% är återinfekterade och 40% vaccinerade så är det 1 på 40 vilket skulle innebära ett ca 6 gånger så bra skydd efter genomgången sjukdom. Helt i linje med Israels data. Lägg sedan på att det är ett stort mörkertal på infekterade vilket gör skillnaden ännu större.

Mörkertalet på infekterade lär ju då även gälla återinfektion. Kan tänka mig att det blir +/- noll där. Samt att det för att räknas som återinfektion ska ha gått 90 dagar från förra positiva testet. Jag utgår från att man inte har samma tidsintervall när det gäller vaccinerade vilket gör att det bör bli ett visst antal personer som återinfekteras men som inte kommer med i statistiken då det inte gått 90 dagar sedan första infektionen. Och sedan är ju fortfarande frågan om man räknar med både full- och delvaccinerade?

Men som sagt, utmärkta nyheter att genomgången infektion uppenbarligen ger ett utmärkt skydd
Citera
2021-07-23, 22:11
Medlem
LeeVans avatar
Publicerat på DN (rullande covid-sida)

Citat:
"Hälsomyndigheten Public Health England varnar för att deltavarianten innebär ökad risk att smittas även för den som redan varit sjuk i covid-19, jämfört med andra virusvarianter.

Nästan 1 000 av drygt 83 000 nya coronafall som registrerats under elva veckors tid återfanns hos personer som troligtvis smittats en andra gång.

Cirka 23 procent (849) av de 3 692 personer i England som krävt sjukvård på grund av deltavarianten var färdigvaccinerade. Drygt 58 procent av dem var ovaccinerade."
TT

Det saknas input för ett antal variabler, så oklart vilka slutsatser som kan göras.. Men spontant tycks det ändå kunna konstateras att genomgången infektion ger betydligt bättre skydd mot Deltavarianten än vad vad vaccinen gör?

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Citera
2021-07-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Tänk vilken skillnad ett enda ord gör.

Jo, troligtvis innebär att man har två positiva PCR-test med 90 dagars mellanrum men inte har gjort någon varaiantanalys på ett eller båda testerna. Man kan alltså inte utesluta att det är samma infektion som fortfarande spökar i systemet, även om det är klart mest troligt är det är olika infektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in