2021-05-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Den du kallar Rödahavsvandraren har vi kallat Psykfallet. Till utseendet liknar han en avmagrad Stanley Kubrick.
Han går i en och samma ellips, fram och tillbaka, från tidig morgon till tidig kväll.
Blev mycket synlig under pandemin då det blev mer folktomt i perioder. Jag vill INTE att han ska se mig, men han tokstirrar på mig jämt. Varenda besök jag gjort på Torget, utan undantag, har jag noterat honom. Jag gillade inte när jag skulle posta paket vid förbutiken, stod där med kölapp och såg i ögonvrån hur han gick av och an på sin runda, så jag försökte diskret komma undan. Men han fick syn på mig. Då gjorde han något konstigt. Istället för att gå tillbaka mot Lindex i sin vanliga ellips, började han gå i en liten cirkel precis framför mig (alltså, bara en meter framför) samtidigt som han stirrade ut mig.
Sen dess har det hänt flera gånger. Han ser mig och går i nya cirklar precis intill. Jag upplever honom som spritt språngande.
Olustigt, du har inte sett honom avvika från sitt vanliga beteende och närma sig någon annan?
Citera
2021-05-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Olustigt, du har inte sett honom avvika från sitt vanliga beteende och närma sig någon annan?

Nej. Men å andra sidan tittar jag bort och försöker försvinna så fort jag ser honom. Min radar är alltså begränsad här. Kan mycket väl vara så att han har några "utvalda" han siktat in.
I februari i år ställde han sig rakt framför mig och tokstirrade. Obekvämt nära, på ett sätt man inte gör om man inte är rubbad. Har funderat på om det finns kontaktpersoner, vårdare eller annat kring personen. Har till och med sagt till min kille (när vi åker till torget) att jag nog sitter kvar i bilen för att slippa psykfallet.
Fast när jag haft sällskap har han inte gått helt nära, bara när jag varit där själv.
Citera
2021-05-02, 11:11
Medlem
Citat:
Nej. Men å andra sidan tittar jag bort och försöker försvinna så fort jag ser honom. Min radar är alltså begränsad här. Kan mycket väl vara så att han har några "utvalda" han siktat in.
I februari i år ställde han sig rakt framför mig och tokstirrade. Obekvämt nära, på ett sätt man inte gör om man inte är rubbad. Har funderat på om det finns kontaktpersoner, vårdare eller annat kring personen. Har till och med sagt till min kille (när vi åker till torget) att jag nog sitter kvar i bilen för att slippa psykfallet.
Fast när jag haft sällskap har han inte gått helt nära, bara när jag varit där själv.
Usch, då är det nog dig han vill närma sig.
Undvik att vara ensam där han är, man vet aldrig om han får för sig någonting.
Kanske du är lik någon han känt? Eller så tycker han du ser snäll ut, söt?
Usch, undvik.
Verkar han påverkad eller "bara" störd? Hemlös?
Ligger det något boende i närheten?
Citera
2021-05-07, 02:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Den du kallar Rödahavsvandraren har vi kallat Psykfallet. Till utseendet liknar han en avmagrad Stanley Kubrick.
Han går i en och samma ellips, fram och tillbaka, från tidig morgon till tidig kväll.
Blev mycket synlig under pandemin då det blev mer folktomt i perioder. Jag vill INTE att han ska se mig, men han tokstirrar på mig jämt. Varenda besök jag gjort på Torget, utan undantag, har jag noterat honom. Jag gillade inte när jag skulle posta paket vid förbutiken, stod där med kölapp och såg i ögonvrån hur han gick av och an på sin runda, så jag försökte diskret komma undan. Men han fick syn på mig. Då gjorde han något konstigt. Istället för att gå tillbaka mot Lindex i sin vanliga ellips, började han gå i en liten cirkel precis framför mig (alltså, bara en meter framför) samtidigt som han stirrade ut mig.
Sen dess har det hänt flera gånger. Han ser mig och går i nya cirklar precis intill. Jag upplever honom som spritt språngande.

Det kan jag tänka mig. Jag har varit där någon afton, och då har han varit där, och även så geishan.

Man undrar så mycket över dessa. Han går fram och tillbaka hela dagen, och geishan är där när det stänger.... Säljer hon sig, eller är det bara tokigheter?

Rent allmänt verkar det vara en dålig plats för knullkontakt.

Man hade så gärna velat prata med dem, men man vill inte bjuda in tokstollar i hemmet.
Citera
2021-05-07, 02:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Tråkigt att höra.

Som man har jag inte råkat ut för något sådant.

Uppenbarligen är det något fel med honom.

Båda dessa, vandraren och geishan, har förmodligen inget eget liv. Jag var där vid Valborg. Datorn sade att systemet skulle vara öppet, men när jag dök upp var det stängt. De var båda där.

Vad gör man på Valborg om man inte festar, jo det är en desperat jakt efter alkohol. Men inga av dessa verkar vara en del av det.
Citera
2021-06-30, 22:06
Medlem
Så fort jag såg den här tråden under aktuella ämnen tänkte jag direkt på den vandrande mannen på Frölunda Torg.
Jag började lägga märke till honom för nåt år sedan ungefär, varje gång jag var och gjorde något ärende på torget såg jag den här mycket märkliga kufen komma gående.
Jag var tvungen att iaktta honom lite noggrannare för att se vad han sysslade med och som tidigare nämnts så verkar han vandra planlöst fram och tillbaka mellan Hemköp och Lindex, dagarna i ända.

Han verkar harmlös i övrigt men man undrar hur länge man kan hålla på med dylikt beteende innan det kommer folk i vita rockar och hämtar en, samt vad Frölunda Torgs ledning tycker om det.
Citera
2021-07-01, 03:28
Medlem
exexexexs avatar
Jag tycker ju sånthär är kul. Men sen blir det extremt deppigt hur jävla sverige har sparat in så på psykvård att jag kokar!
Kan man inte ge dom någonting bättre i det här landet istället för att låta dom jogga mellan hemköp och lindex.
Ovärdigt!

Men låt historierna komma, är intressant!
Citera
2021-07-15, 00:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoVolante
Så fort jag såg den här tråden under aktuella ämnen tänkte jag direkt på den vandrande mannen på Frölunda Torg.
Jag började lägga märke till honom för nåt år sedan ungefär, varje gång jag var och gjorde något ärende på torget såg jag den här mycket märkliga kufen komma gående.
Jag var tvungen att iaktta honom lite noggrannare för att se vad han sysslade med och som tidigare nämnts så verkar han vandra planlöst fram och tillbaka mellan Hemköp och Lindex, dagarna i ända.

Han verkar harmlös i övrigt men man undrar hur länge man kan hålla på med dylikt beteende innan det kommer folk i vita rockar och hämtar en, samt vad Frölunda Torgs ledning tycker om det.

Morsan brukar ofta handla där på Hemköp under tidiga kvällen.

Igår såg hon att denne man inmundigade middag på bänken utanför förbutiken. Han hade plastfat med vad som såg ut som rulltårtor eller någon form av av princesslängder med choklad...

Fem stycken längder.

Där satt han och åt bit efter bit
Citera
2021-07-18, 21:38
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jag har inte heller sett honom på bra länge nu! Undrar om han kanske har bytt jobb, för förut så såg jag honom nästan varje dag!

Åkte tunnelbana med mig senast förra veckan. Klev på i Abrahamsberg och av i Alvik. Så han lever allt.
Citera
2021-07-19, 06:22
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Åkte tunnelbana med mig senast förra veckan. Klev på i Abrahamsberg och av i Alvik. Så han lever allt.
Skönt att höra! Tack!
Citera
2021-07-20, 19:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det finns en man i Linköping som egentligen ser helt normal ut, men som ändå har en aura av "original". Det har nog göra dels med att han uppehåller sig i köpcentrum typ jämt, men också att han ser proper och glad ut. Han har ofta rock eller mer proper jacka, glasögon och ett självbelåtet leende. Har aldrig sett honom prata med någon. Han kan sitta på en bänk eller hänga utanför en affär i timmar. Han är kanske i pensionsåldern någonstans. Någonstans mellan sextio och sjuttio.
Citera
2021-08-05, 03:08
Medlem
I min lilla stad finns det också en vandrare. Dag ut och dag in går han fram och tillbaka genom stan. Han är lång och har långa armar som bara hänger när han går. Jag vet inte exakt hur hans rutt ser ut, men det är i alla fall från ena änden av stan till den andra. Han menar på att han har något slags problem med ryggen som gör att han måste vandra för att inte ha ont.
Men tydligen har han psykiska problem också. Ibland är han borta i perioder. Baserat på hans svar när man frågar är det mest troligt att han då varit inlagd på psyk.
Han är också väldigt troende. Han menar på att han är en av Guds apostlar eller nåt sånt.

Finns också en äldre psyksjuk kvinna. Hon sitter ofta helt ensam på en bänk mitt i stan sent på kvällen - även när det är skitkallt och regnar. Ibland helt tyst, ibland pratar hon för sig själv. Och ibland vandrar hon runt inne på Coop med en stor vagn utan några varor i - oftast är hon då på häftigt humör och gormar och är märkbart arg.
Hon har långt, stripigt och fettigt hår, och hon har alltid på sig en lång mörkgrå dunjacka som nästan når ner till marken. Den har hon på sig även när det är varmt ute.
Hon bor på något äldreboende i närheten, så jag antar att hon tas om hand ändå. Jag tänkte att de låste dörrarna till boendet på kvällen så att de boende inte kan ta sig ut då, men tydligen inte.
Jag undrar vad som försiggår i hennes huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in