2021-07-19, 12:01
Avslutad
Jag gillar att printa ut mina foton på fotopapper och sätta in i album.

Nu undrar jag om det finns någon fysisk butik i Stockholm där man kan köpa fotoalbum i god kvalitet, helst inte standardutbudet (som finns på fujifilm, som är lite tråkigt) utan mer elegant?
Citera
2021-07-19, 13:13
Medlem
xposures avatar
Har du testat Crimson som ligger i Hägersten?
Deras tryck är väldigt bra!
Det enda jag använder mig utav när jag ska skriva ut.
Nu gör jag inte fotoböcker direkt utan säljer mina bilder som prints, men ser att de även har ett utbud med böcker.
De har också en fysisk butik.

https://crimson.se/produkter/fotobocker
Citera
2021-07-19, 13:58
Medlem
yz44s avatar
Finns en mängd att välja mellan på nätet.

Personligen hade jag undvikit de där bilderna klistras in då klistret förlorar sina egenskaper med tiden vilket kan göra albumen väldigt röriga med bilder som ramlar ur. Upptäckte detta fenomen då jag hjälpte en bekant att skanna in gamla fotoalbum.
Citera
2023-11-27, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Finns en mängd att välja mellan på nätet.

Personligen hade jag undvikit de där bilderna klistras in då klistret förlorar sina egenskaper med tiden vilket kan göra albumen väldigt röriga med bilder som ramlar ur. Upptäckte detta fenomen då jag hjälpte en bekant att skanna in gamla fotoalbum.

Är det bättre med klisterlappar bakom fotona eller fotohörn?
Citera
2023-11-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Är det bättre med klisterlappar bakom fotona eller fotohörn?
allt med klister slutar fungerar efter några år.
Bäst är väl den riktigt gamla modellen med fyra diagonala slitsar i vilka man sticker in hörnen på bilderna. 70-80-talet fanns det album med en platsfilm som skulle vara statisk - men det höll inte heller speciellt många år, om ens ett.
Man kan ju köpa en vanlig "scrapbook" med lite tjockare papper - wire-O bunden och sedan göra slitsarna själv. Har gjort en hel del album så - men då för reklampitchar (på den tiden man inte skickade en sketen PDF utan gjorde rejält påkostade fysiska prylar.)
Citera
2023-12-04, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
allt med klister slutar fungerar efter några år.
Bäst är väl den riktigt gamla modellen med fyra diagonala slitsar i vilka man sticker in hörnen på bilderna.

Finns dessa att köpa nuförtiden någonstans?
Citera
2023-12-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Finns dessa att köpa nuförtiden någonstans?
Vet inte har alltid gjort mina själv.
Tjockare papper som jag wire-o bundit. Många har gått över till fotoböcker. Fördelen är att man lätt kan föra in bildtexter. Nackdelen är att det är sämre kvalité på bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in