2021-07-17, 23:26
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Någon som följer utvecklingen av covid-19 delta?
Hur ska man förhålla sig till nya uppgifter?
Länder testar mer än någonsin - tycks det i alla fall.
Och nu är det fler vaccinerade som får covid-19 delta. Fler än ovaccinerade. (i England).
Det jag tycker mig behöva veta är hur mår de nyinfekterade vaccinerade jämfört med de ovaccinerade. Det jag känner jag skulle vilja veta är om det är stor skillnad mellan ovaccinerade och vaccinerade nysmittade, vad det gäller långtids-covid resp. inlagda för vård, och dödsfall? Och då bör man jämföra samma åldrar, och kön. (inte hela gruppen vaccinerade resp ovaccinerade eftersom det är fler äldre som blivit vaccinerade).

Såg video med Campbell på youtube, där han förutspår de vaccinerade kommer ta över smittan helt och hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Eftersom de flesta är vaccinerade snart så kommer vaccinerade stå för större delen av smittspridningen.

Ja det är förstås det - men vilken smittspridning! Hollland och England tycks vara värst. Men Danmark har också en betydande smitta. https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~GBR~NLD~DNK
Citera
2021-07-17, 23:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad jag förstår är huvuddelen av fransmännen positiva till Macrons vaccinationstvång, ...

Ok. Men ifall det är en utbredd uppfattning, så tänker jag att det inte borde vara svårt att hitta villiga mottagare av vaccinerna i Frankrike.

Oavsett vad fransmännen själva anser, så tänker jag att tvångsåtgärder är olämpliga, och riskerar att elda på motsättningar mellan olika samhällsgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
... men som princip är det ju vettigt att ge "allt" vaccin till de som för tillfället har störst behov av det.

Ja, men med den viktiga detaljen att det inte handlar om att ge. Det handlar bara om att fördröja vaccinationen i Europa lite, och låta länder i nöd få förtur i kön till vaccinerna. Det skulle innebära att vaccinationen i Europa kan ta fart lagom till när högsäsongen för virus börjar här. Det kan liknas vid ett lån.

Skillnaden mellan lån och donation kan vara ganska viktig. Jag vill inte att det ska uppfattas på samma sätt som biståndet som Europa under lång tid har skickat till Afrika. Det biståndet har varit bortkastade pengar.
Citera
2021-07-17, 23:43
Medlem
Citat:
Min poäng är följande:

Covid har en dödlighet på 0,14% för folk under 70 år, per testat fall. Jämfört med influensa där dödligheten per testade fall är 2%.

Duger det som jämförelse?

Totalt irrelevant.

Med mindre du altså går ind for racehygiejne.

Et mistet liv er lige værdifuldt om du er under eller over 70 år.

Influenza er indtil nu bekæmpet med vacciner, men ingen restriktioner har været nødvendige da alle som har følt sig i riciko har kunnet vaccinere sig.

Det forholder sig lige omvendt med Covid-19 - her har ingen kunnet beskytte sig selv og samfundet med vacciner - så derfor har restriktioner været nødvendige.
Citera
2021-07-18, 00:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Och nu är det fler vaccinerade som får covid-19 delta. Fler än ovaccinerade. (i England).
Det jag tycker mig behöva veta är hur mår de nyinfekterade vaccinerade jämfört med de ovaccinerade.

Motsägs i den här faktakontrollartikeln.

https://www.reuters.com/article/factcheck-delta-vaccinated-idUSL2N2OD2CJ
Citera
2021-07-18, 00:08
Medlem
Citat:
Någon som följer utvecklingen av covid-19 delta?
Hur ska man förhålla sig till nya uppgifter?
Länder testar mer än någonsin - tycks det i alla fall.
Det jag tycker mig behöva veta är hur mår de nyinfekterade vaccinerade jämfört med de ovaccinerade. Det jag känner jag skulle vilja veta är om det är stor skillnad mellan ovaccinerade och vaccinerade nysmittade, vad det gäller långtids-covid resp. inlagda för vård, och dödsfall? Och då bör man jämföra samma åldrar, och kön. (inte hela gruppen vaccinerade resp ovaccinerade eftersom det är fler äldre som blivit vaccinerade).

Såg video med Campbell på youtube, där han förutspår de vaccinerade kommer ta över smittan helt och hållet.

Ja det är förstås det - men vilken smittspridning! Hollland och England tycks vara värst. Men Danmark har också en betydande smitta. https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~GBR~NLD~DNK

Dom länderna har öppnat upp för tidigt och för fort. Vaccinerade har ett bättre skydd mot delta men vaccinet stoppar inte smittan från att spridas.
Det går förmodligen inte att stoppa bara att lindra effekten av.
Citera
2021-07-18, 00:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Min poäng är följande:

Covid har en dödlighet på 0,14% för folk under 70 år, per testat fall. Jämfört med influensa där dödligheten per testade fall är 2%.

Duger det som jämförelse?

Vad för data baserar du det på?
Citera
2021-07-18, 00:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Eftersom de flesta är vaccinerade snart så kommer vaccinerade stå för större delen av smittspridningen.

De flesta? Inom vilken tidsperiod menar du? Pratar du enbart om Sverige nu?
Citera
2021-07-18, 00:13
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Vaccinen är villkorligt godkända, om du tror det är samma sak som fullt godkänd är du fri att tro det.

Vaccinen är fullt godkända.
Det är dokumentationen som inte är det.

Lär dig läsa.

Du är fri att sakna läsförståelse om du vill leva i villfarelse.
Citera
2021-07-18, 00:14
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Har du jobbat med standarder och rapportgranskning någon gång? Då hade du vetat att om inte dokumentation är komplett så är rapporten inte godkänd.

Hade du lärt dig läsa i grundskolan så hade du förstått att vaccinen är fullgott godkända.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-07-18 kl. 00:24.
Citera
2021-07-18, 00:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ok. Men ifall det är en utbredd uppfattning, så tänker jag att det inte borde vara svårt att hitta villiga mottagare av vaccinerna i Frankrike.

Oavsett vad fransmännen själva anser, så tänker jag att tvångsåtgärder är olämpliga, och riskerar att elda på motsättningar mellan olika samhällsgrupper.

Ja, men med den viktiga detaljen att det inte handlar om att ge. Det handlar bara om att fördröja vaccinationen i Europa lite, och låta länder i nöd få förtur i kön till vaccinerna. Det skulle innebära att vaccinationen i Europa kan ta fart lagom till när högsäsongen för virus börjar här. Det kan liknas vid ett lån.

Skillnaden mellan lån och donation kan vara ganska viktig. Jag vill inte att det ska uppfattas på samma sätt som biståndet som Europa under lång tid har skickat till Afrika. Det biståndet har varit bortkastade pengar.
Min tanke var väl just att vaccinet ska användas där det för tillfället behövs som bäst för att skydda hela jordens befolkning så väl som möjligt med det vaccin som finns tillgängligt oavsett om det är bistånd eller lån.

Hack i skivan!
Bistånd till Afrika eller inte är väl en annan fråga som passar bättre i en annan tråd.

När det gäller vaccinationstakten i Frankrike är den möjligen lite låg, men håller sig som i Sverige och nära EU-snittet och har ingen avtagande trend ännu.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-03-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ smoothed_per_million&Metric=Vaccine+doses&Interval =Cumulative&Relative+to+Population=true&Align+outb reaks=false&country=SWE~FRA~European+Union
Citera
2021-07-18, 00:23
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Och vad är det för dokumentation som behöver kompletteras? Enligt den text du länkar till är det exempelvis slutliga rapporter från de kliniska studierna.

En klinisk studie undersöker effekten av ett läkemedel eller behandlingsmetod på sjuka och friska människor. Dessa kliniska studier är inte färdiga än, och det är därför tillverkaren inte har kunnat dokumentera det än.

Om det visar sig, när dokumentationen av de kliniska testerna är färdiga, att vaccinet inte uppfyller kraven då kommer det villkorliga godkännandet att dras tillbaka.

Vaccinen är fullgott godkända.

Står ju tom uttryckligen på läkemedelsverkets hemsida.

Slutliga rapporter från eventuella kliniska studier anges bara som ett exempel på den typ av rapporter som kan efterfrågas. Kan lika gärna vara data om själva tillverkningsprocessen. Vilken typ av rapport som i det specifika fallet efterfrågas har du ingen jävla aning om.

Skraj för en liten nål. Ja jisses...
Citera
2021-07-18, 00:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Har du jobbat med standarder och rapportgranskning någon gång? Då hade du vetat att om inte dokumentation är komplett så är rapporten inte godkänd.
Det är väl så nära EMS:s besked man kan komma.
Själva rapporten är inte godkänd och den ska åtgärdas, men innehållet är EMA nöjd med eftersom de har granskat det löpande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in