Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Vad jag förstår är huvuddelen av fransmännen positiva till Macrons vaccinationstvång, ...
Ok. Men ifall det är en utbredd uppfattning, så tänker jag att det inte borde vara svårt att hitta villiga mottagare av vaccinerna i Frankrike.
Oavsett vad fransmännen själva anser, så tänker jag att tvångsåtgärder är olämpliga, och riskerar att elda på motsättningar mellan olika samhällsgrupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
... men som princip är det ju vettigt att ge "allt" vaccin till de som för tillfället har störst behov av det.
Ja, men med den viktiga detaljen att det inte handlar om att ge. Det handlar bara om att fördröja vaccinationen i Europa lite, och låta länder i nöd få förtur i kön till vaccinerna. Det skulle innebära att vaccinationen i Europa kan ta fart lagom till när högsäsongen för virus börjar här. Det kan liknas vid ett lån.
Skillnaden mellan lån och donation kan vara ganska viktig. Jag vill inte att det ska uppfattas på samma sätt som biståndet som Europa under lång tid har skickat till Afrika. Det biståndet har varit bortkastade pengar.