2021-07-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det som är komiskt är att du menade att Göran är partitrogen och när jag visade att han verkligen inte var det ens när han var JK eller JR (där han f.ö. blev tillsatt av en borgerlig regering), än mindre som pensionär där han inte har någon som helst anledning att vara någon arbetsgivare lojal.

Vem röstar Mårten Schultz på vars uttalande du duckade för innan?

För övrigt är anklagelsen att man är partisk i sitt arbete bara för att man röstar på ett visst parti intressant. Betyder det att vi inte har några opartiska experter eller tjänstemän som röstar som faktiskt helt enkelt vill göra ett gott jobb, som är lojal den utbildning och yrkeskompetens som de är satta att följa? Att de för minsta favör från uppdragsgivaren (höger- som vänsterregeringar) bryter mot den etik de svurit sig in i?

Jag delar inte den konspiratoriska uppfattningen, inte här eller i andra trådar där man försöker smeta allehanda ad hominems på läkares diagnoser och hela polisväsendet utan några bevis för det Jag konstaterar snarare att det smetas på utvalda aktörer bara för att somliga helt enkelt inte tål att ha fel av någon anledning.

För övrigt finns det nog ingen här som politiserar detta fall så mycket som du i tråden. Av detta får man dra sina egna slutsatser.
Det som politiserar tråden är förmodligen att en av huvudpersonerna är partiledare för ett högerparti. Det får du gärna också dra en slutsats av. Vad du har för erfarenheter från andra trådar är faktiskt helt ovidkommande och ointressant för denna tråd. Att påstå att Lambertz enda koppling till (S) är att han röstar på dom är ganska naivt och smågulligt, likaså att du tycker att han har gjort ett gott jobb. Det är det inte många som tycker.
2021-07-16, 14:52
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag struntar i EB och Esbjörn
Men är genuit intresserad av gränsen på förtal

Hur ofta har inte media sagt "mannen/kvinnan är straffad sen tidigare"

Så kan Breivik åtala mig här om jag skulle skriva
"Breivik sköt ner skoningslöst 70 tal personer "

trots allmän handling, etc etc???

ngn jurist som kan lysa med lite info
Nej vad Breivik gjorde räknas som allmänt känt och skulle inte räknas som förtal. Men i Ebbas fall gjorde man bedömningen att domen inte var speciellt allmänt känd. Johann står inte längre med i brottsregistret så det var ju inte direkt det första som kom upp om du hade googlat.

Vidare spelar det roll hur stor spridning ditt budskap får. Och spridningen på Ebbas var ju enorm.

Personligen tycker jag att syftet med det sagda oxå skulle spela in. Och det faktum att Ebba ger sig på det juridiska ombudet till en person hon ligger i juridisk twist med. Gör det här förtalet väldigt allvarligt. För mig skulle det till och med kunna vara någon form av övergrepp i rättssak.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det får man så klart säga, offren var socialdemokrater.
Förstår du inte att varenda ord du säger blir mindre trovärdigt när du kommenterar på det sättet? För du tror väl inte på riktigt att det spelar någon roll vilken politisk tillhörighet man har vid ett förtalsmål.
2021-07-16, 15:20
Bannlyst
Citat:
Det som politiserar tråden är förmodligen att en av huvudpersonerna är partiledare för ett högerparti. Det får du gärna också dra en slutsats av. Vad du har för erfarenheter från andra trådar är faktiskt helt ovidkommande och ointressant för denna tråd. Att påstå att Lambertz enda koppling till (S) är att han röstar på dom är ganska naivt och smågulligt, likaså att du tycker att han har gjort ett gott jobb. Det är det inte många som tycker.
Jag noterar att du fortsätter att ducka för fakta och frågor man ställer dig, för att slippa inse att du hamnat snett redan från början av detta fall. Det är ett vanligt beteende på Flashback, i den här tråden och i många andra. Man lär sig känna igen det ganska snabbt om man har förmåga att inta ett helikopterperspektiv mellan varven.

Du lyfter din allmänna avsky för sossarna och vänstern genom hela tråden, men menar ändå att du inte politiserar.
Ok.

Jag är inte särskilt känslig för folks tyckande, som du mycket riktig påpekar. Jag är intresserad av fakta och en rimlig tolkning av dessa fakta. Det är det inte särskilt många här i Ebbas fanclub som är. De duckar, förlorar sig i hårklyverier för det som talar mot deras gunstling, hittar istället på sammansvärjningar och hamnar såklart därför hopplöst fel. Ebba är idag kriminellt belastad och har straffats till två års villkorligt fängelse och böter för sitt brott.

Who could have guessed?

Jag ska nu låta mig inspireras av ditt råd att avbryta den här diskussionen med dig. Som jag ser det är det här fallet klart, såväl beträffande Ebba som om hennes blint lojala följare.
2021-07-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej vad Breivik gjorde räknas som allmänt känt och skulle inte räknas som förtal. Men i Ebbas fall gjorde man bedömningen att domen inte var speciellt allmänt känd. Johann står inte längre med i brottsregistret så det var ju inte direkt det första som kom upp om du hade googlat.

Vidare spelar det roll hur stor spridning ditt budskap får. Och spridningen på Ebbas var ju enorm.

Personligen tycker jag att syftet med det sagda oxå skulle spela in. Och det faktum att Ebba ger sig på det juridiska ombudet till en person hon ligger i juridisk twist med. Gör det här förtalet väldigt allvarligt. För mig skulle det till och med kunna vara någon form av övergrepp i rättssak.

Förstår du inte att varenda ord du säger blir mindre trovärdigt när du kommenterar på det sättet? För du tror väl inte på riktigt att det spelar någon roll vilken politisk tillhörighet man har vid ett förtalsmål.
Har du läst ”domen” mot Ebba Busch så du kan uttala dig om vad som står där eller gissar du som vanligt?
2021-07-16, 15:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Just det. Tack för länken.
Att beskriva det mycket mogna övervägandet som att "Ebba blev helt enkelt förbannad" är att fara med osanning. Dvs, att insinuera att brottet begicks i hastigt mod när det bevisligen var noga överlagt. Att beskriva det som att "Ebba är till sin natur stridslysten" vilket fick henne och "båda dom andra ögonen" att efter noggrant övervägande godkänna brottet grovt förtal.

Blir liiiite nyfiken på vilka dom andra par ögonen satt på eftersom dom visat sig lika juridiskt bortkommna som Ebba själv?

Ett råd Ebba: Byt rådgivare.
Ögonen kanske satt på samma person som tutat i Ebba att rättsläget är mycket oklart? Vi kan nog utesluta att hennes juridiska ombud i tvistemålet. I mitt stilla sinne undrar jag om det inte kan vara så att Ebba är så självsvåldig att hon antingen inte lyssnar på sina rådgivare eller så ställer hon dem inför fullbordat faktum.

Citat:
Jag struntar i EB och Esbjörn
Men är genuit intresserad av gränsen på förtal

Hur ofta har inte media sagt "mannen/kvinnan är straffad sen tidigare"

Så kan Breivik åtala mig här om jag skulle skriva
"Breivik sköt ner skoningslöst 70 tal personer "

trots allmän handling, etc etc???

ngn jurist som kan lysa med lite info

Jag föreslår att du läser en av Åklagarmyndighetens handböcker, Förtal och förolämpning - särskilt om handläggning och åtalsprövning utgiven januari 2019 som finns att ladda ned här:
https://www.aklagare.se/om-oss/dokument/handbocker/

Handboken innehåller vägledning för åklagaren om handläggning av förtal och andra ärekränkningsbrott samt om åtalsprövning. Texten är ite tung men här finns en bra översikt över den rättsliga regleringen och jag tror att du kan hitta svar där på många av dina funderingar kring förtal.

Åklagaren I Ebbas mål verkar till punkt och pricka ha följt hur förtalsärenden ska handläggas, dvs det är bara trams att han skulle följa någon sorts dold politisk agenda riktad mot borgerliga politiker.
Senast redigerad av DoraF 2021-07-16 kl. 15:57.
2021-07-16, 16:13
Medlem
Hej tack så mkt för info

Jag har aldrig påstått att åklagaren gör detta för politiska skäl...det var N.Armstark vad han/hon kallas sig för.
Men hursomhelst tack så mkt

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ögonen kanske satt på samma person som tutat i Ebba att rättsläget är mycket oklart? Vi kan nog utesluta att hennes juridiska ombud i tvistemålet. I mitt stilla sinne undrar jag om det inte kan vara så att Ebba är så självsvåldig att hon antingen inte lyssnar på sina rådgivare eller så ställer hon dem inför fullbordat faktum.

Jag föreslår att du läser en av Åklagarmyndighetens handböcker, Förtal och förolämpning - särskilt om handläggning och åtalsprövning utgiven januari 2019 som finns att ladda ned här:

Handboken innehåller vägledning för åklagaren om handläggning av förtal och andra ärekränkningsbrott samt om åtalsprövning. Texten är ite tung men här finns en bra översikt över den rättsliga regleringen och jag tror att du kan hitta svar där på många av dina funderingar kring förtal.

Åklagaren I Ebbas mål verkar till punkt och pricka ha följt hur förtalsärenden ska handläggas, dvs det är bara trams att han skulle följa någon sorts dold politisk agenda riktad mot borgerliga politiker.
2021-07-16, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Tack för fakta!
Några särskilt intressanta punkter ur handboken som är direkt applicerbara på detta ärende och som torde haft stor betydelse för bedömningen.

"Åtalsprövning vid förtal och grovt förtal
- Vid grovt förtal med ett straffvärde på fängelsenivå är åtal normalt påkallat
från allmän synpunkt.

- När en innehavare av en allmän befattning utsätts för förtal som avser hans
eller hennes åtgärder i tjänsten är åtal normalt påkallat från allmän synpunkt.
"

Det låter onekligen som att allt är helt i sin ordning och att det snarast hade varit tjänstefel att inte väcka åtal. Nu valde Ebba att istället erkänna och på det sättet undvika en förnedrande fällande dom efter rättegång.

Utifrån gällande lagstiftning och praxis enligt handboken, hade möjligen ett nerlagt ärende kunnat tolkas som att det förelåg dolda agendor av tex politisk karaktär. Bra att rättsystemet höll för detta. Det är ju inte meningen att man ska ha politisk immunitet bara för att man är partiledare.
2021-07-16, 16:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Har du läst ”domen” mot Ebba Busch så du kan uttala dig om vad som står där eller gissar du som vanligt?
Jag skiljer på det jag gissar/tycker och det jag vet.

Jag vet några av de kriterier åklagaren granskade. När jag tydligt skriver personligen tycker jag, kan du göra antagandet att det är en åsikt.

Förövrigt så finns det ju ingen skriven dom eller en fup när en person erkänner brott och skriver på strafföreläggande. Det trodde jag du visste.
2021-07-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag skiljer på det jag gissar/tycker och det jag vet.

Jag vet några av de kriterier åklagaren granskade. När jag tydligt skriver personligen tycker jag, kan du göra antagandet att det är en åsikt.

Förövrigt så finns det ju ingen skriven dom eller en fup när en person erkänner brott och skriver på strafföreläggande. Det trodde jag du visste.
Jag vet mycket väl att det inte finns någon dom, men det finns en förundersökning som parterna tagit del av. Det är därför det är intressant att läsa ditt inlägg om polisens motivering.
2021-07-16, 16:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Hej tack så mkt för info

Jag har aldrig påstått att åklagaren gör detta för politiska skäl...det var N.Armstark vad han/hon kallas sig för.
Men hursomhelst tack så mkt
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Det stämmer ju att du inte sagt någon om politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tack för fakta!
Några särskilt intressanta punkter ur handboken som är direkt applicerbara på detta ärende och som torde haft stor betydelse för bedömningen.

"Åtalsprövning vid förtal och grovt förtal
- Vid grovt förtal med ett straffvärde på fängelsenivå är åtal normalt påkallat
från allmän synpunkt.

- När en innehavare av en allmän befattning utsätts för förtal som avser hans
eller hennes åtgärder i tjänsten är åtal normalt påkallat från allmän synpunkt.
"

Det låter onekligen som att allt är helt i sin ordning och att det snarast hade varit tjänstefel att inte väcka åtal. Nu valde Ebba att istället erkänna och på det sättet undvika en förnedrande fällande dom efter rättegång.

Utifrån gällande lagstiftning och praxis enligt handboken, hade möjligen ett nerlagt ärende kunnat tolkas som att det förelåg dolda agendor av tex politisk karaktär. Bra att rättsystemet höll för detta. Det är ju inte meningen att man ska ha politisk immunitet bara för att man är partiledare.
Jag kan bara instämma. När jag läste handboken och jämförde med Ebbas mål kom jag till samma slutsatser som du: det är en styrka att veta att den dömande makten och den lagstiftande makten inte är ihopkletade.
2021-07-16, 20:27
Medlem
kubuns avatar
Har idag fått det berättat för mig att den person som Ebba Busch så grovt förtalade på bl.a. sin officiella Facebook-sida ännu inte fått något frivilligt skadeståndserbjudande från henne.

Hm... var det inte nåt i det där grova förtalet om att den grovt förtalade inte betalt sitt skadestånd han mot sitt nekande dömdes till?

Är inte 100 på det, för det kan vara här jag läst det....nåväl hur som helst med det....något skadestånd fastställdes ju inte i strafföreläggandet där hon erkände sig skyldig, till detta av henne så grova förtal, så det är ju bara hennes samvete som om möjligt pockar på om att hon nog bör höra med den grovt förtalade hur han mår och om han kan tänka sig vara nöjd med endast en simpel ursäkt. Åtminstone det kan man tycka....allt i enlighet med det kristna budskapet om försoning.....

Om hon inte hör av sig till honom med ett förlikningsbud så kan man kanske med fog undra om det verkligen var för Sveriges bästa som hon godtog strafföreläggandet, istället för att bli ställd inför rättens domare där också då ett skadestånd hade varit möjligt att utdöma!?

Nåväl, jag hörde också att det drar ihop sig till en civilrättslig prövning om hon inte innan slantar upp, vilket hon ju borde ha vett att för Sveriges bästa se till å göra. För en rättegång var ju det som väl enligt henne inte var det bästa för Sverige så vad väntar hon på? >>> En insamling a la Swish som hon ju har erfarenhet sen tidigare? Synd bara att det nu kanske går lite trögt pga hennes grova förtal....trosfränder o partikamrater vet ju vart penningarna i så fall går
Senast redigerad av kubun 2021-07-16 kl. 20:30.
2021-07-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Har idag fått det berättat för mig att den person som Ebba Busch så grovt förtalade på bl.a. sin officiella Facebook-sida ännu inte fått något frivilligt skadeståndserbjudande från henne.

Hm... var det inte nåt i det där grova förtalet om att den grovt förtalade inte betalt sitt skadestånd han mot sitt nekande dömdes till?

Är inte 100 på det, för det kan vara här jag läst det....nåväl hur som helst med det....något skadestånd fastställdes ju inte i strafföreläggandet där hon erkände sig skyldig, till detta av henne så grova förtal, så det är ju bara hennes samvete som om möjligt pockar på om att hon nog bör höra med den grovt förtalade hur han mår och om han kan tänka sig vara nöjd med endast en simpel ursäkt. Åtminstone det kan man tycka....allt i enlighet med det kristna budskapet om försoning.....

Om hon inte hör av sig till honom med ett förlikningsbud så kan man kanske med fog undra om det verkligen var för Sveriges bästa som hon godtog strafföreläggandet, istället för att bli ställd inför rättens domare där också då ett skadestånd hade varit möjligt att utdöma!?

Nåväl, jag hörde också att det drar ihop sig till en civilrättslig prövning om hon inte innan slantar upp, vilket hon ju borde ha vett att för Sveriges bästa se till å göra. För en rättegång var ju det som väl enligt henne inte var det bästa för Sverige så vad väntar hon på? >>> En insamling a la Swish som hon ju har erfarenhet sen tidigare? Synd bara att det nu kanske går lite trögt pga hennes grova förtal....trosfränder o partikamrater vet ju vart penningarna i så fall går

Vart har du läst detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in